I denne saken legger rådmannen frem en helhetlig gjennomgang av status per 30.4 på perspektivene økonomi, ansatt, samfunn og bruker.
Det er mye som tyder på at skatteanslaget er for høyt og bør nedjusteres. Rådmannen foreslår likevel å avvente situasjonen frem mot tertialrapporteringen per 31.8. og samtidig se dette i sammenheng med handlingsrommet på lønnsreserven og utviklingen i pensjonskostnadene. Det redegjøres for de områdene som har særskilte økonomiske utfordringer. Utvikling av sosialhjelpsutgiftene er den største utfordringen kommunen står overfor akkurat nå. Samlet viser utarbeidede prognoser at det kan oppstå et merforbruk i størrelsesorden kr 63,2 mill. hvorav kr 43 mill. er forventet merkostnad på sosialhjelp og kvalifiseringsstønad. Rådmannen har funnet dekning for kr 13 mill. og foreslår dermed å justere budsjettet for deler av forventede økte kostnader til sosialhjelp og kvalifiseringsprogrammet. Rådmannen foreslår ikke budsjettjusteringer på øvrige virksomhetsområder med merforbruk men vil opprettholde oppmerksomheten på de pågående endringsprosessene med mål om å avlegge et resultat innenfor de vedtatte økonomiske rammer. Det vises forøvrig til rådmannens forslag til budsjettjusteringer.
Kommunen er i godt i gang med å bosett det vedtatte antall flyktninger. Dette finansieres med økt integreringstilskudd. Deler av merinntektene fra økt integreringstilskudd foreslås avsatt på disposisjonsfond. Saldo på samlet disposisjonsfond per 30.04 vil etter denne avsetning være kr 305,4 mill., jf. tabell i rapporten under økonomisk utvikling drift. Netto driftsresultat etter foreslåtte justeringer vil være 2,2 %.
På investeringssiden foreslår rådmannen å øke brutto investeringsutgifter med kr 129 mill. som i all hovedsak skyldes forskjøvet finansiell framdrift fra 2015. Som følge av endret salgstidspunkt for en del av eiendommene, samt endret salgsbeløp foreslår det en nettoreduksjon av budsjetterte salgsinntekter på kr 69,6 mill. Med forutsetning om at tildelt tilskudd til vedlikehold og rehabilitering av kommunale veier, bygg og anlegg som er innarbeidet i Revidert statsbudsjett 2016 blir vedtatt i Stortinget, foreslår rådmannen følgende disponeringer; Tasta skatepark del 2, Hillevåg torg, rehabilitering og kapitalkostnader som følge av forskjøvet fremdrift, på til sammen kr 48,11 mill.
Rådmannen følger nøye med på både bemanningssutviklingen og sykefraværet. Antall årsverk er relativt stabilt i hele organisasjonen, bortsett fra de deler av oppvekst og levekår som arbeider i forhold til bosetting av flyktninger og helsetjenester til asylsøkere. Her viser en planlagt økning på totalt 78 årsverk i perioden januar til april 2016. Sykefraværet per mars er for Stavanger kommune samlet på 7,7 %, og det er 0,9 prosentpoeng lavere enn i februar og 0,6 prosentpoeng lavere enn i mars 2015. Selv om sykefraværet hittil i år viser en nedgang er det fremdeles høyt og over måltallet på 6 %.
De samfunnsindikatorer som rådmannen presenterer i denne rapporten belyser viktige forhold. Det er fortsatt stor arbeidsledighet, økende sosialhjelpsutgifter, samtidig med en høy aktivitet knyttet til bosetting av flyktninger. Folkehelselovgivningen stiller krav til overvåkning og rapportering på ulike folkehelseindikatorer. Disse er innarbeidet i denne rapporteringen.
Brukerundersøkelser er et middel for dialog med brukere og et viktig virkemiddel for å kunne gi et bedre tjenestetilbud. Rådmannen redegjør i denne rapporten for status på gjennomføringer av disse. Det redegjøres for resultatene av gjennomførte brukerundersøkelser på SFO, Stavanger legevakt og servicetorget.
Rådmannen foreslår også budsjettjusteringer som gjelder etableringen av to nye foretak, og å øke gebyrnivået på behandling av byggesaker begge gjeldende fra og med 1. juli.
Det redegjøres videre i denne rapporten for status på oppfølging av tekstvedtak HØP 2016 – 2019, inkludert rådmannens svar på konsekvenser av endringer i statlige tilskudd i forbindelse forliket i statsbudsjettet.
Denne siden ble sist oppdatert 30. september, 15:06.