Tekstvedtak fra HØP 2014-2017

1. Svømmehallkapasitet
Svømmehallkapasiteten øker de neste årene, og det er behov for en samlet gjennomgang av den totale kapasiteten. Bystyret ber snarest om en sak som blant annet vurderer framtidig organisering, total driftsøkonomi og eventuell behov for endringer i antall svømmehaller/basseng.

Status per 1. tertial 2016
Saken om svømmehallkapasitet er utsatt grunnet utfallet av saken om OPS/IKS (Interkommunalt samarbeid) om Folkebadet. Saken vil komme opp når det foreligger en avklaring om Folkebadet.


2. Landstrøm Stavanger
Stavanger kommune vil etablere et landstrømsanlegg til skip som ligger ved kai for å redusere utslipp fra fossilt brennstoff. Bystyret ber om at Vågen blir prioritert. Stavanger kommune tar initiativ til et prosjekt i samarbeid med Stavanger Havn IKS etter modell fra Oslo kommune.

Status per 1. tertial 2016
Stavanger kommune fortsetter dialogen med Stavanger Havn IKS. Det er under forberedelse en sak til KMU der ulike problemstillinger om landstrøm vil bli vurder


3. Solenergi
Det er i forbindelse med innovativ smarthussatning utarbeidet konsepter med vindusintergrerte solceller til lokal strømproduksjon. Det igangsettes pilotprosjekter i samarbeid med Lyse A/S og private aktører. Det er naturlig at Stavanger kommune bidrar med kompetanse i pilotprosjektet. Bystyret ber om en sak for KMU med sikte på å ta den nye teknologien i bruk i nye kommunale byggeprosjekter som for eksempel Oddahagen.

Status per 1. tertial 2016
Det er vurdert solcelle-energi i flere kommunale prosjekt, men det har ikke vært mulig å bygge slike anlegg innenfor de økonomiske rammene. Stavanger kommune arbeider med planlegging av ny energisentral til Stavanger svømmehall og administrasjonsbyggene i Olav Kyrres gate, og solcelleenergi blir utredet som et alternativ i den forbindelse.Stavanger eiendom har ikke avsatt ressurser til et helhetlig prosjektarbeid vedrørende satsing på solcelle teknologi i kommunale bygg. I enkeltstående prosjekt vurderes likevel verdien og muligheten for nytten av en slik satsing.

 

Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

Tekstvedtak fra HØP 2015-2018

1. Forebygging og hjelp
Innenfor barnehage og skole er det tre gode fagmiljøer: Ressurssenteret for barnehagene, Psykologisk, Pedagogisk tjeneste (PPT) og Lenden (for hjelp til elever med behov for utredning og tiltak i skolen). Bystyret ber om en sak til kommunalstyret for oppvekst der det utredes hvordan disse miljøenes kompetanse og ressurser kan benyttes bedre på tvers av avdelingene, og med det enkelte barns behov i sentrum. PPT og Lenden styrkes med en samlet post på 3 millioner kroner.

Status per 1. tertial 2016
Rådmannen gjennomfører en «Helhetlig gjennomgang av styrket barnehagetilbud» i kommunen. Omfang, ressursbruk og organisering av ulike tiltak i og mellom ressurssenteret, barnehagene, PPT og fagstab gjennomgås med sikte på å sikre god kvalitet og flyt i hele tiltakskjeden. Rådmannen tar sikte på å legge fram en sak med vurderinger og tilrådinger fra dette arbeidet i løpet av 2. tertial 2016. Når konklusjonene fra gjennomgangen av styrket barnehagetilbud foreligger, kan det vurderes om og eventuelt hvordan Lenden skole og ressurssenter kan delta i et tverrfaglig samarbeid med barnehageområdet.


 

2. Skolebruksplanen – konkretisering

For å kunne møte veksten i de ulike bydelene raskt når behovet endres, er det viktig å ha så konkrete planer som mulig for plassering og utforming av skolebygg. Mer detaljerte skisser for løsninger gjør også at foresatte og folkevalgte på et tidligere tidspunkt kan drøfte fordeler og ulemper ved ulike løsningsalternativ. Utfordringene ved at Stavanger i større og større grad må finne løsninger også ved store og plasskrevende anlegg som skoler inne i en allerede utbygd by, forsterker dette behovet for tidlig konkretisering av alternativ. Bystyret ber om at det lages slike konkrete skisser for ny skolekapasitet i Hinna/Gausel, Lassa/Eiganes og Sunde/Madla. Ny skole på Storhaug skal stå klar i 2019 og plassering og utforming må avklares raskt.

Status per 1. tertial 2016

Rullert plan for skolestruktur 2015-2020 ble behandlet 11. mars 2015 i sak 19/15 i kommunalstyret for oppvekst, og i sak 67/15 i bystyret 20. april 2015. I denne saken gav rådmannen status for skolekapasitet i alle bydelene i Stavanger og konkluderte med at nødvendig økning i kapasitet var ivaretatt med vedtatte investeringer i handlings- og økonomiplanen for 2015 til 2018.

Sak om lokalisering av ny barneskole på Storhaug ble behandlet i kommunalstyret for oppvekst 22. april 2015 i sak 35/15, og i formannskapet 30. april 2015 i sak 114/15. I sak 220/15 til Stavanger formannskap 15. oktober 2015 fikk rådmannen mandat til å gå i forhandlinger om anskaffelse av tomt til barneskole på Storhaug. Tiltaket er finansiert i handlings- og økonomiplanen for 2016-2019.

Forhandlinger om kjøp av tomt til ny barneskole på Storhaug pågår. Ny skole kan tidligst stå ferdig i 2020. Sak om midlertidig økt elevkapasitet i Storhaug bydel i perioden 2017 til 2020 legges fram til behandling i kommunalstyret for bymiljø og utbygging 24. mai, kommunalstyret for oppvekst 8. juni og formannskapet 9. juni 2016.

 Stavanger erfarer nå en noe lavere befolkningsvekst enn foregående år, og usikkerheten knyttet til sysselsettings- og befolkningsutviklingen er stor. Rådmannen ser behovet for å følge utviklingen nøye for å sikre at de nødvendige investeringer i skolebygg skjer til rett tid og på en fornuftig måte. Dette er også viktig for å sikre at driftskonsekvensene av nye investeringer ikke blir høyere enn nødvendig.

Rådmannen ser behovet for å utarbeide en ny helhetlig skolebruksplan for hele kommunen med et langsiktig perspektiv fram mot 2030. En slik skolebruksplan skal gi en helhetlig oversikt og vurdering av elevtallsutvikling, skolekapasitet og skoleanleggenes tilstand og konkretisere forslag til framtidig skolestruktur i kommunen som helhet. Planen vil også gi en vurdering av om kommunen er optimalt rigget med tanke på robuste enheter. Det er viktig å sikre god sammenheng mellom planene for investeringer i skolebygg, kommuneplanen og kommunens øvrige arbeid med tilrettelegging for boligbygging. Rådmannen tar sikte på at arbeidet med en ny helhetlig skolebruksplan kan igangsettes i 2017.

Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


 

3. Omsorg 2025 revideres til Omsorg 2030

Bystyret ber om at det våren 2015 legges fram en helhelhetlig plan for alle omsorgsområder. På Vålandstomten er det ønskelig med privat utbygging av boliger/seniorboliger/omsorg + kompleks med tilstøtende fellesfunksjoner og med en større arealutnyttelse en dagens planer tillater. Ny reguleringsplan utarbeides.

 a) HØP viser til nytt bofellesskap for eldre på Petritomten. Det bør her vurderes høyere utnyttelse, og en ny gjennomgang av behov. Det er ønskelig med en blanding av seniorboliger, bofelleskap og fellesareal. Ny reguleringsplan utarbeides.

b) Mosheimtomten er regulert til offentlig formål. Planen skal inneholde en vurdering av et bo/rehabiliteringssenter for rusmisbrukere, andre helsefunksjoner, bofelleskap, studentboliger m.m.

c) Planen skal videre skissere behovet for videre sykehjemsutbygging/ alternative boformer for eldre mot år 2030.

d) Planen skal inneholde en strategi for hvordan kommunen kan legge til rette, både i egen og privat regi, for hvordan ventelister innen psykiatri, rus, psykisk utviklingshemmede og unge funksjonshemmede radikalt kan reduseres.

e) Det skal videre vurderes nye modeller for organisering av tjenester i hjemmet, herunder vurdere hvert sykehjem/tilsvarende område for hjemmetjenester som èn virksomhet.

 

Det vises forøvrig til budsjettpunkt fra fjorårets behandling, punkt «sykehjem – omrokkering»:

Stavanger kommune har svært god dekningsgrad for sykehjemsplasser i henhold til statlige retningslinjer. Bystyret ønsker å sikre en mer moderne boligmasse, utvide antall nettoplasser og gjennomføre en omrokkering av sykehjemsplasser.

Dette skjer gjennom:

  1. a) Lervig sykehjem ferdigstilles 2016 med areal til produksjonskjøkken. Det vil innen 2015 avklares om produksjonskjøkken skal tas i bruk ved oppstart. Lervig sykehjem har 123 plasser. Sykehjemmet erstatter Våland Sykehjem, St. Petri Aldershjem og Mosheim. Dette gir cirka 20 nye nettoplasser.
  2. b) Bystyret ønsker at Øyane sykehjem bygges ut med 45 plasser innen 2018 gjennom en modulløsning. Som en del av dette ber Bystyret om en sak som vurderer muligheten for å redusere kapasitet på andre eldre sykehjem som krever omfattende rehabilitering av hele eller deler av bygningsmassen. Det settes av 4 millioner kroner til forprosjektering i 2016.
  3. c) Tidligere planer for Vålandstunet skal gjennomgås med sikte på ny regulering som sikrer en klart høgere utnyttelse og en utbygging av boliger/seniorboliger med tilstøtende fellesfunksjoner.
  4. d) Mosheim sykehjem skal erstattes av Lervig Sykehjem. Det er per i dag usikkert hvordan området skal videreutvikles. Det fremlegges en mulighetsstudie som vurderer hvordan området kan utnyttes i framtiden. Det skal bl.a. vurderes bo/rehabiliteringssenter for rusmisbrukere, andre helsefunksjoner, bofelleskap, boliger, friområde mm.

Status per 1. tertial 2016
Forslag til bruk/utbygging av Vålandstomten, Petritomten og Mosheim ble behandlet i sak 56/15 den 16. juni 2015 i kommunalstyret levekår, i sak 184/15 den 18. juni 2015 i kommunalstyret for byutvikling og den 1. september 2015 i sak 140/15 i kommunalstyret for miljø og utbygging.

Sak 58/15 om revisjon av Omsorg 2025 – mandat for helhetlig omsorgsplan ble behandlet i kommunalstyret for Levekår den 16. juni 2015.

Sak om fremtidig bruk av Vålandstomten, Petritomten og Mosheim ble behandlet i bystyret i september 2015 i sak 152/15.

Arbeidet med helhetlig temaplan for helse- og omsorgsområdet og ny plan om omsorgsbygg, jf. sak 58/15 i kommunalstyret for levekår, er startet opp og vil pågå i hele 2016. Denne planen vil omtale alle punkt i ovenstående vedtak.

Vedtaket følges opp i pkt. 9, 13 og 14 i tekstvedtaket til HØP 2016- 2019. Det vises til kommentarer under disse punktene.

Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


 

4. Ny organisasjonsmodell for Stavanger kommune
Bystyret ber rådmannen starte en gjennomgang av organisasjonsmodellen til Stavanger kommune, med mål om å optimalisere og effektivisere driften. I en slik gjennomgang må det også sees på, og eventuelt gjøres forsøk med, å redusere kompleksiteten i bestiller/utfører systemet.

Status per 1. tertial 2016
Rådmannen har sluttført det innledende arbeidet med å vurdere behovet for justeringer i kommunens hovedmodell for organisering. Formannskapet vedtok i sak 186/15 den 24. september 2015 at arbeidet med en revidert og modernisert hovedmodell ble stilt i bero, slik at ny rådmann kunne delta i arbeidet fra starten av.

Arbeidet med ny hovedmodell vil starte opp i 3. tertial.


 

5. Renovasjon IKS
I dag har begge eierkommunene i Renovasjon IKS hver sin administrasjon, som begge jobber med administrative oppgaver relatert til Renovasjonen IKS med innsamling og transport av avfall. Det er viktig å avklare om disse ressursene han utnyttes smartere og mer effektivt enn i dag. Det er en målsetning å slanke administrasjonene i eierkommunene, og frigjøre ressurser til andre oppgaver.

 Status per 1. tertial 2016
Fagavdelingen for renovasjon og miljøavdelingen ble slått i sammen til en avdeling fra 1. juli 2015, og har nå en felles leder. Tidligere har de to avdelingene hatt hver sin leder.

Ny ressurs- og avfallsplan er utarbeidet og ble behandlet i sak 24/16 i kommunalstyret for miljø og utbygging 1.mars. I planperioden vil det bli etablert ny smart teknologi for å få til bedre ressursutnyttelse eksempelvis i form av sentralsorteringsanlegg for husholdningsavfall og løsninger for effektiv innsamling av avfall og kundebetjening.

Tilbakemelding er gitt IVAR angående oppfølging av de punkter som KMU anførte. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


 

6. Ny pensjonsordning
Bystyret ber rådmannen om å utrede egen pensjonskasse i Stavanger kommune. Sak legges fram for kommunalutvalget.

Status per 1. tertial 2016
I sak 267/15 den 10. desember 2015 vedtok formannskapet eksterne analyserapporter til orientering. Rådmannen utreder nærmere forholdene rundt finansiering og risiko i 2016.

Utredning pågår og ny sak til politisk behandling vil foreligge over sommeren/ tidlig høst.


 

7. Kjøp av tjenester innen oppvekst- og levekårsområdet
Mange private aktører, både kommersielle og ideelle stiftelser tjener mye penger på å levere tjenester innen oppvekst- og levekårsområdet, både lokalt og nasjonalt. Vi ser at det på riksplan i mange tilfeller føres liten eller ingen kontroll med hvordan midlene brukes, eller hvorvidt tjenestene som kjøpes kan vise til måloppnåelse. Da det er relativt store summer som brukes til kjøp av slike tjenester (psykologtjenester, behandlings- og institusjonsplasser m.m.) ber bystyret om en egen sak på måloppnåelse i forhold til pengebruk i oppvekst- og levekårsområdet.

Status per 1. tertial 2016
Programstyret for storbyrettet forskning i KS har i desember 2015 gitt tilsagn om tilskudd på inntil kr 1,0 mill. til et prosjekt om kjøp av tjenester. Det er etablert nettverksgruppe med de andre storbyene og konkurranse er utlyst. Valg av leverandør pågår. Orienteringssak om prosjektet gikk til kommunalstyret for levekår i mai, sak 47/16.

Tekstvedtak fra HØP 2016-2019

Plan for oppfølging av bystyrets tekstvedtak i HØP 2016-2019 ble vedtatt på formannskapets møte den 25.02.2016. Saken (51/16) inkludert vedlegg og protokoll finnes her.

 

1. Optimalisering av drift i skole og barnehage
Bystyret ber om at det legges frem en sak til kommunalstyret for oppvekst og kommunalstyret for finans med en gjennomgang av kommunens skolebygg og barnehager. Det skal vurderes om kommunen er optimalt rigget med tanke på robuste enheter.

Status per 1. tertial

I gjeldende barnehagebruksplan og plan for skolestruktur har rådmannen gitt en oversikt over hvilke kriterier som legges til grunn i vurderingen av enhetenes robusthet. Rådmannen ser behovet for, med utgangspunkt i de fastsatte kriteriene, å foreta en ny gjennomgang av kommunens skolebygg og barnehager for å vurdere om kommunen er optimalt rigget med tanke på robuste enheter. Dette for å sikre at de nødvendige investeringer skjer til rett tid, på rett sted og på en fornuftig måte, og også slik at driftskonsekvensene av nye investeringer ikke blir høyere enn nødvendig.

Gjeldende barnehagebruksplan vil bli rullert høsten 2016 og vil bli lagt fram for behandling i kommunalstyret for oppvekst. Rådmannen tar sikte på at arbeidet med en ny helhetlig skolebruksplan kan igangsettes i 2017, jf. omtalen under tekstvedtak nr. 2. i avsnittet under Tekstvedtak fra HØP 2015 – 2018.

 



2. Ressurssenteret
Bystyret ber om at det legges fram en sak til kommunalstyret for oppvekst, hvor det sees på forholdet mellom ressurssenteret og ressursene ute i barnehagene, med tanke på best mulig utnyttelse av ressursene.

Status per 1. tertial 2016
Saken sees i sammenheng med planlagt sak om Helhetlig gjennomgang av styrket barnehagetilbud, som vil bli lagt fram i løpet av 2. tertial.

 


 

3. Madlamark skole
Madlamark skole vil ha stor nytte av et bygningsmessig løft, og byggestart skyves frem til 2017. Bystyret vil benytte den lave etterspørselen i bygge bransjen til å få gjort de nødvendige investeringene i Madlamark skole når prisene forventes å være lave, og regionen trenger de ekstra arbeidsplassene.

Status per 1. tertial 2016
Plan for gjennomføring og fremdrift er avklart i sak 10/16 i kommunalstyret for miljø og utbygging den 19. januar: Årsprogram prosjektavdelingen. Prosessen for øvrig vil bli gjennomført i tråd med føringer i plan for skolestruktur. Grunnet omreguleringsbehov ferdigstilles skolen i 2019, som er ett år senere enn vedtatt. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 



4. Ny skole på Storhaug
Bystyret ønsker fullt trykk i planlegging og klargjøring av bygging av en ny skole på Storhaug. Storhaug skal være en attraktiv bydel for barnefamilier og en ny skole skal kunne være klar når det er behov for den. Det fremlegges egen sak for bystyret.

Mens det arbeides med en ny skole i bydelen må det finnes midlertidige løsninger for kapasiteten på barneskolene i bydelen. Bystyret ønsker at man istedenfor å lage klasserom på ”loftet” på Nylund skole finner andre løsninger på denne utfordringen. Nødvendig midlertidig kapasitetsøkning kan løses bl.a. ved kjøp av boliger i nærheten av Storhaug skole, modulbrakker ved Storhaugmarka, Kyviksmarka, Varden Kirke eller i forbindelse med” Nye Broddhuset”. Det legges fram en sak for kommunalstyret for miljø og utbygging og kommunalstyret for oppvekst snarest.  Det er et overordnet mål at kapasitetsøkningen skal skje så raskt som mulig.

Status per 1. tertial 2016
Det var opprinnelig foreslått sak til formannskapet i løpet av 1. tertial 2016 angående kjøp av tomt innenfor Storhaug øst bl.a. til skoleformål, og tatt sikte på å legge fram sak om kapasiteten og løsninger for barneskolene i bydelen til kommunalstyret for miljø og utbygging og kommunalstyret for oppvekst i 2. tertial.

For å sikre arealer til bl.a. ny barneskole på Storhaug fikk rådmannen fullmakt til å gå i forhandlinger om kjøp av tomt på Storhaug jamfør sak 66/16 i formannskapet. Forhandlinger om tomtekjøp pågår. Sak til KMU 24. mai, kommunalstyret oppvekst 8. juni og formannskapet 9. juni om alternative løsninger for midlertidig utvidet skolekapasitet. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 


 

5. Barnehagen Tasta
Barnehagen Tasta er nå i midlertidige lokaler. Bystyret følger opp tidligere vedtak og legge inn midler til å bygge permanente lokaler for barnehagen.

Status per 1. tertial 2016
Opprinnelig planlagt politisk behandling i form av sak til kommunalstyret for oppvekst i løpet av 1. tertial 2016 for å avklare barnehagebehovet i Tasta bydel. Det var også planlagt sak til kommunalstyret for miljø og utbygging 1. tertial.

Det henvises til sak 10/16 i kommunalstyret for miljø og utbygging den 19. januar om Årsprogram prosjektavdelingen.

Sak 35/16 ble lagt fram i kommunalstyre for oppvekst i møte 20. april 2016, og ble vedtatt utsatt i påvente av uttalelse i Tasta bydelsutvalg. Saken 50/16 ble behandlet på nytt i kommunalstyret oppvekst 11. mai. Prosjektet realiseres i henhold til vedtatt framdrift. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 


 

6. Tastavarden

Tasta bydel er en av bydelene med underskudd på barnehageplasser. Bystyret ønsker å øke barnehagekapasitet slik at flest mulig har barnehageplass nær bolig eller arbeidsplass. På Tastavarden skal det være ferdig regulert og vi vil benytte den lave etterspørselen i byggebransjen til å få bygget en ny 5–6 avdelings barnehage.

Status per 1. tertial 2016
Det henvises også til sak 10/16 i kommunalstyret for miljø og utbygging den 19. januar om Årsprogram prosjektavdelingen.

Opprinnelig foreslått politisk behandling i form av sak til kommunalstyret for oppvekst og sak til kommunalstyret for miljø og utbygging 1. tertial 2016 for å avklare barnehagebehovet i Tasta bydel.

Sak 35/16 ble lagt fram for kommunalstyre for oppvekst i møte 20.04.16, ble vedtatt utsatt i påvente av uttalelse i Tasta bydelsutvalg. Saken 50/16 ble behandlet på nytt i kommunalstyret oppvekst 11. mai. I henhold til vedtak i kommunalstyre for oppvekst, sak 50/16 er ferdigstillelse av barnehagen utsatt i tre år. Prosjektet forutsettes ferdigstilt i 2020. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 


 

7. Ytre Tasta barnehage

Tomten tilhørende Ytre Tasta barnehage skal være ferdig regulert og bystyret vil benytte den lave etterspørselen i byggebransjen til å øke kapasiteten i denne barnehagen.

Status per 1. tertial 2016
Det henvises også til sak 10/16 i kommunalstyret for miljø og utbygging den 19. januar om Årsprogram prosjektavdelingen.

Opprinnelig foreslått politisk behandling i form av sak til kommunalstyret for oppvekst og sak til kommunalstyret for miljø og utbygging 1. tertial 2016 for å avklare barnehagebehovet i Tasta bydel.

Sak 35/16 ble lagt fram for kommunalstyre for oppvekst i møte 20.04.16, hvor saken ble vedtatt utsatt i påvente av uttalelse i Tasta bydelsutvalg. Saken 50/16 ble behandlet på nytt i kommunalstyret oppvekst 11. mai. Barnehagen ferdigstilles i 2019. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 


 

8. Roaldsøy barnehage

Roaldsøy barnehage trenger nye lokaler, og bystyret vil fremskynde dette. Bystyret ønsker at det blir sett på om barnehagen i samarbeid med de ansatte kan bygges og drives i privat regi, eventuelt om selve bygget kan oppføres av private.

Status per 1. tertial

Befolkningsprognosene som er lagt til grunn for Barnehagebruksplanen 2015-2020 vedtatt av oppvekststyret 17. juni 2015 tilsier at det vil være overdekning av barnehageplasser i Hundvåg bydel fram til 2019. I rulleringen av barnehagebruksplanen høsten 2016 legges det inn vurdering av ulike løsninger fram mot 2019 både med hensyn til drift og investeringer.

 



9. Vålandstunet

Bystyret opprettholder drift av korttidsplasser og inntil 5 trygghetsplasser ved Vålandstunet ut 2016, med en driftsramme på 13 millioner kroner. Det tas stilling til videre drift fra 1.1.17 i forbindelse med tertialrapporteringen i juni 2016. Dette blir sett på i sammenheng med bygging av eldreboligkonsept.

Status per 1. tertial 2016
Seks trygghetsplasser ble avviklet fra årsskiftet. Prosess for omplassering av brukere på dagsenteret er gjennomført, og dagsenteret avvikles pr. 1.juli 2016. Omplassering av ansatte tar tid og sykehjemmet har derfor utfordringer med overtallighet.

Rådmannen foreslår at driften av Vålandstunet opprettholdes til nye Lervig sykehjem er innflyttingsklart januar 2018. En avvikling av plassene fra 2017, med gjenoppretting på Lervig i 2018 ville innebære en omfattende prosess for å omplassere personell første halvår 2017, og en tilsvarende prosess for å rekruttere nytt personell til Lervig høsten 2017.

Egen sak om Vålandstunet fremlegges for kommunalstyret for Levekår i september, jf. FSK-vedtak 51/16. Det vises for øvrig til punkt 14 under om Nye boformer for framtidens eldre, herunder bruk av Vålandstomten.

 


 

10. Avlastning – barn og unge
Familier med barn som har behov for avlastning har en svært utfordrende og krevende hverdag. Bystyret tilbakefører 1 million kroner i 2016 til tiltak som miljøarbeidertjeneste, dagtilbud m.m. Bystyret ber om at det legges fram en sak for kommunalstyret for levekår om avlastningsordningene. Det skal vektlegges hvordan foreldre kan få større forutsigbarhet, fleksibilitet og innvirkning.

 Status per 1. tertial 2016
En avlastningsbolig med 4 plasser legges ned fra 01.07.2016. På grunn av kapasitetsutfordringer som må løses i en overgangsperiode, er nedleggelsen av Tasta avlastningsbolig utsatt til 1. august 2016.

Bruk av styrking på kr 1 mill., jf. bystyrets vedtak, vil bli vurdert i sak til kommunalstyret for levekår.

Sak om avlastningsordningene fremlegges for kommunalstyret for levekår i juni.

 


 

11. Egenbetalinger
Stavangers ordning med et tak på egenandel på sykehjem endres slik at man bruker samme tak og samme regelverk som praktiseres av blant annet kommunene Oslo og Ålesund.

Status per 1. tertial 2016
Sak om beregning av egenbetaling, sykehjem (16/12795-1) skal behandles i kommunalstyret for finans 23. mai, kommunalstyret for levekår 7. juni, formannskapet AU 7. juni, formannskapet 9. juni og bystyret 13. juni.

Foreløpige beregninger av å endre maksimal sats tilsvarende som Ålesund og Oslo viser at det gjelder et fåtall personer og en svært begrenset økning i kommunens inntekter. Budsjettmessige konsekvenser omtales i første tertialrapport.

 


 

12. Drammensmodellen
For unge sosialhjelpssøkere i aldersgruppen 18–30 år gjennomføres det et prosjekt etter modell fra Dammen. Det innebærer at sosialhjelpssøkere allerede ved første kontakt til NAV blir møtt med informasjon om at det stilles krav om oppmøte allerede neste morgen kl. 08.00.

Status per 1. tertial 2016
Stavanger driver allerede tiltak for unge sosialhjelpsmottakere 19-25 år som har sterke likhetstrekk med Drammensmodellen. Kostnader knyttet til kapasitetsøkning og utvidelse av målgruppen til 18-30 år vil bli vurdert i forbindelse med første tertialrapport.

Arbeidstreningsseksjonen er styrket med en stilling og har i april etablert et Jobbverksted II for nye sosialhjelpssøkere 25 -30 år. I tillegg videreføres Jobbverksted I, for ungdom 18-24 år. Det stilles vilkår om oppmøte (aktivitetsplikt) for personer i aktuell målgruppe. De fire NAV-kontorene er tilført en stillingsressurs hver for å følge opp unge nye sosialhjelpsmottakere 18-30 år (punktinnsats). Politisk behandling i sak 34/16 den 19. april i kommunalstyret for levekår, i sak 40/16 i kommunalstyret for finans den 18. april, i sak 109/16 i formannskapet 28. april og i sak 82/16 som er behandlet i bystyret 9. mai.

 


 

13. Framtidens sykehjemstruktur
Fremtidens sykehjemstruktur må planlegges i dag. I løpet av 2017 vil” Leve hele livet” ha vært i drift i 4 år. Bystyrets mål er at behovet for sykehjemsplasser skal ned, mens tilbudet i hjemmet skal økes. For å være rustet for fremtiden settes det av midler for å forsere arbeidet med planleggingen av fremtidens sykehjemstruktur og nye sykehjem. Bystyret ber rådmannen arbeide videre med kommunalstyret for levekår sitt vedtak 58/2015 «Revisjon omsorg 2025».

Status per 1. tertial 2016
I kommunalstyret for levekår sak 58/2015 ble det vedtatt at Omsorg 2025 skal erstattes av en Temaplan for helse-, sosial- og omsorgstjenesten, og at det parallelt skal utarbeides en ny plan for utbygging av sykehjem, bofellesskap og alternative boformer for ulike grupper kalt Omsorgsbygg 2030.

Sak om mulighetsstudie demenslandsby på Ramsvigtunet ble behandlet i kommunalstyret for Levekår i januar, sak 7/16. Arbeidet med mulighetsstudien starter når prosjektleder er på plass.

Arbeidet med temaplan for helse-, sosial og omsorgstjenesten og plan for Omsorgsbygg 2030 startet opp i mars med en dialogsamling for å identifisere fokusområder for planene.

Målsettingen var at planene legges fram for kommunalstyret for levekår innen utgangen av 2016, før de går videre til endelig behandling i bystyret. Arbeidet er omfattende og vil sannsynligvis strekke seg inn i 2017.

 


 

14. Nye boformer for framtidens eldre
Bystyret legger inn 5 millioner kroner for å starte arbeidet med å få på plass flere boliger som spesielt er tilrettelagt for eldre. Bystyret ber om at det våren 2016 legges fram en egen sak om nye boformer for eldre, hvor eldre selv kjøper seg inn i et kompleks som er spesielt tilrettelagt for seniorer. Ulike modeller skal skisseres i saken. Dette området tas ut av planen som ble vedtatt av bystyret i juni 2015. På Vålands tomten er det ønskelig med privat utbygging av eldreboligkonsept, jf. vedtak kommunalutvalget 17.11.15.

Status per 1. tertial 2016
I forbindelse med Omsorgsbygg 2030 og Boligsosial handlingsplan, vil kommunen omtale boliger tilrettelagt for eldre. Her er «Morgendagens eldre, kapittel 6: Boligressurser og omgivelser» et viktig grunnlag. De fleste boligene er allerede bygget og et viktig fokus blir derfor ombygging og tilrettelegging av eksisterende bygningsmasse.

Stavanger utvikling KF, som er planlagt etablert 1. juli 2016, vil ha som viktig oppgave å tilrettelegge for en ønsket boligutbygging, deriblant tilrettelegge for at private bygger boliger for en stadig større eldre befolkning. Stavanger utvikling KF vil overta ansvar for kommunens utviklingseiendommer, deriblant Vålandstuntomten. Foretaket vil overta Vålandstun-eiendommen og ha ansvar for utvikling og salg av denne til seniorboliger. Sak om utvikling av Vålandstuntomten vil derfor behandles i styret i utviklingsforetaket.

Det understrekes at dette gjelder ulike former for privateide boliger der det ikke er personalbase for stasjonært helse/omsorgspersonell, og der eldre innbyggere kjøper seg inn etter eget ønske og økonomiske forutsetninger. Det fattes ikke vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen som gjelder selve boligen eller servicefunksjoner knyttet til denne. Eventuelle hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester tildeles utfra individuell vurdering og behov.

Stavanger eiendom og Levekår vil ha ansvar for drift og vedlikehold av bygg så lenge det er sykehjem her. Med utgangspunkt i sak 80/15 i kommunalutvalget 15/9129, samt tilleggsvedtak og oversendelsesforslag, vil Stavanger utvikling KF høsten 2016 gjennomføre en prosjektkonkurranse der team med utbygger, arkitekt og drifter skal gi et tilbud med konsept, både fysisk boligkonsept, program og driftsmodell på seniorboliger. I konkurransegrunnlaget bes om beskrivelse av driftsmodell for et privat boligtilbud for eldre uten noen form for kommunal eierskap/rolle.

Driftsmodell vil omfatte hvorvidt dette skal være sameie, borettslag, boligbyggelag, utleie, evt. kombinasjoner av disse. Konkurransegrunnlaget vil utarbeides i tett samarbeid med Levekår og det vil være et poeng at boligene blir økonomiske tilgjengelige for flest mulig seniorer. Det valgte konsept vil i neste i omgang danne grunnlag for en ny reguleringsplan som omregulerer tomten fra offentlige tjenesteyting til boligformål.

 


 

15. Selveide boliger i bofellesskap – Solborgalternativet
Det har gjennom de siste årene vært et klart politisk ønske å legge til rette for alternative boformer for blant andre utviklingshemmede. Prosjekt selveide boliger i bofelleskap har vært et av de prioriterte områdene som det er mulig å realisere raskt. For å imøtekomme behovet for disse forseres arbeidet med å legge til rette for 12 plasser i et bofellesskap som bygges i kommunal regi, men hvor beboerne kan kjøpe boenhetene. Det kreves at beboerne har vedtak på rett til kommunal bolig/ plass i bofelleskap.

I forbindelse med dette pilotprosjektet skal det også etableres en prosjektgruppe som er politisk ledet av leder for kommunalstyret for miljø og utbygging og nesteleder i kommunalstyret for levekår. Representanter fra ulike brukerorganisasjoner skal også være representert. Det legges så snart som mulig frem en sak om prosjektgruppens mandat og sammensetning. Det vises for øvrig til punkene 45 og 46 i Handlings- og økonomiplan, side 74. Det legges ikke opp til økte kostnader for kommunen.

Status per 1. tertial 2016
I henhold til vedtak i FSK sak 6/16 er det etablert en politisk ledet prosjektgruppe. Med henvisning til samme sak utgår framleggelse av sak til kommunalstyret for levekår om prosjektgruppens mandat og sammensetning. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 


 

16. Et godt sykehjemstilbud for døve
Bystyret ber om at det legges fram en sak for kommunalstyret for levekår om muligheten for et interkommunalt samarbeid om sykehjemsplasser spesielt tilrettelagt for døve. Saken vurderes i oppfølging av sak 58/2015 i kommunalstyret for levekår.

Status per 1. tertial 2016
Sak legges frem for kommunalstyret for Levekår i juni. Vedtak i saken innarbeides i plan for Omsorgsbygg 2030, jf. sak 58/2015 i kommunalstyret for levekår.

 


 

17. Kommunale boliger
Det vises til sak om boliger i Kari Trestakkvei behandlet i HØP 2014-2017. Før oppstart effektueres skal saken sendes til kommunalstyret for levekår, med formål om å behandle saken også i et levekårsperspektiv.

Status per 1. tertial 2016

Sak er behandlet med vedtak om igangsetting. Entreprisekontrakt inngått.

Sak 5/16 den 26. januar behandlet i kommunalstyret for levekår. Sak 45/16 ble behandlet i KMU den 1. mars. Endelig behandling i formannskapet den 10. mars i sak 78/16.

Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 


 

18. Levekårsløft i Hillevåg
Bystyret ber om at det legges fram en sak til bystyret for å få på plass et levekårsløft i Hillevåg.

Status per 1. tertial 2016
Forutsetninger for å få på plass et levekårsløft i Hillevåg bør kartlegges. Det vil være hensiktsmessig å høste erfaringer fra arbeidet med levekårsløftet på Storhaug i dette arbeidet. Ny levekårsundersøkelse kommer også i 2016 og den vil være aktuell for denne saken.

Arbeidet med å planlegge et levekårsløft i Hillevåg starter til høsten, og det skal legges fram en orienteringssak innen utgangen av året. Opprinnelig var det planlagt politisk behandling i form av sak til kommunalstyret oppvekst, sak til kommunalstyret levekår, sak til kommunalstyret miljø og utbygging, sak til kommunalstyret byutvikling, sak til kommunalstyret kultur og idrett, sak til formannskapet og sak til bystyret i 2. tertial.

 


 

19. Hall på Søra Bråde
Det er viktig med rimelige og fleksible idrettshaller som er lokalisert slik at barn og unge kan komme frem og tilbake på egenhånd. Bystyret vil benytte den lave etterspørselen i byggebransjen til å få gjort de nødvendige investeringene i bygging av en dobbelthall på Søre Bråde når prisene forventes å være lave, og regionen trenger de ekstra arbeidsplassene.

Status per 1. tertial 2016
Det ble foreslått å legge frem en ny politisk sak til kommunalstyret for kultur og idrett for å klargjøre oppdraget. Rådmannen foreslår å avvente bygging av idrettshall i Madla /Revheim- området til det også bygges en ny barneskole, slik at idrettshallen kan bygges i tilknytning til den nye skolen.

I sak 23/16 den 16. mars til kommunalstyret kultur og idrett ble det vedtatt at det skal jobbes videre med å avklare det beste tomtealternativet for ny dobbel idrettshall på Madla/Revheim, og at det samtidig blir arbeidet med ny idrettshall i tilknytning til ny skole i Storhaug bydel og at finansiering av denne hallen blir vurdert i handlings- og økonomiplanen 2017-2020.

Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 



20. Hetlandshallen
Bystyret vil benytte den lave etterspørselen i byggebransjen til å få bygget hallen tidligst mulig i perioden når prisene forventes å være lave, og regionen trenger de ekstra arbeidsplassene.

Status per 1. tertial 2016
Plan for gjennomføring og fremdrift er avklart i sak 10/16 Årsprogram prosjektavdelingen lagt fram for og behandlet i kommunalstyret for miljø og utbygging 19. januar 2016. Behandling av romprogram er ferdig.  Sak til KMU 24. mai som skal videre til FSK.

Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 


21. Criketbane
Det har lenge vært stor etterspørsel fra deler av den internasjonale befolkningen etter en cricketbane i Stavangerområdet.  Dette søkes løst i samarbeid med nabokommunene.  Bystyret avsetter 1 million kr til dette formålet i 2016.

Status per 1. tertial 2016
Rådmannen viser til behandling av sak 8/16: Årsprogram for Park og vei som er godkjent av kommunalstyret for miljø og utbygging 19. januar 2016.

Arbeidet med disposisjonsplanen for Lassa er godt i gang. I dette arbeidet inngår vurdering av innplassering av cricketbane, samtidig som spørsmålene knyttet til interntrafikk, parkering og sandvolleyanlegget søkes løst. Det tas sikte på at disposisjonsplanforslaget legges fram til kommunalstyret for miljø og utbygging i juni.

 


 

22. Spillemidler
Andelen spillemidler Stavanger kommune har fått de siste årene ligger langt under den andelen vi skulle hatt når vi legger folketallet i kommunen til grunn. Dette fører til at vi må lånefinansiere kultur- og idrettsanlegg over lang tid, før vi mottar spillemidler. Det tas initiativ til et møte med politikere og administrasjonen i idrettsavdelingen i Rogaland fylkeskommune for å få til en dialog om hvordan Stavanger kommune kan få økt sin andel av spillemidler.

Status per 1. tertial 2016
Kommunalstyret for kultur og idrett /(AU) har sammen med rådmannen avholdt et møte med Rogaland fylkeskommune (RFK) den 11. mars der spillemidler til Stavanger kommune var tema. RFK tok innspillene fra Stavanger kommune til orientering, og vil ta dette til vurdering i arbeidet med rullering av fordelingsmodellen av spillemidler. Tilbakemeldinger vil gis til kommunalstyret for kultur og idrett når søknad om tippemidler behandles 3. tertial.

 


 

23. Formannskapets reservekonto
Det vises til at kommunalstyrets reservekonto knyttet til støtte til idrettsarrangement er redusert. Bystyret legger til grunn at formannskapets reservekonto kan brukes til støtte av større idrettsarrangement som har stor betydning for byen og som vil bidra til inntekter for byens/regionens næringsliv (hotell, restauranter, transport m.m.).

Status per 1. tertial 2016
Saker til kommunalstyret for kultur og idrett og saker til formannskapet behandles løpende gjennom hele året. Disponibelt beløp per 30.04 på formannskapet reservekonto er kr 2 791 465.

 


 

24. Næringsutvikling
Vi trenger minst 10 000 nye arbeidsplasser i Stavangerregionen innen 2020. Kommunen har en sentral oppgave i å legge til rette for næringsutvikling. Det er spesielt viktig å legge til rette for nye næringsveier for å sikre fortsatt høy verdiskaping og konkurransekraft i framtiden. Bystyret setter av 2 millioner kroner til å styrke næringsarbeidet, jf. formannskapsvedtak 27.08.15

Status per 1. tertial 2016
Det vil legges frem en «Handlingsplan for næringsarbeidet» til kommunalutvalget/næringspolitisk utvalg. Saken skulle opprinnelig legges fram i mars, men er utsatt til juni.  Planen vil gi status for initiativer og tiltak som er satt i gang for å skape arbeidsplasser og beskrive hvordan kommunen aktivt kan følge opp videre og tilrettelegge for ny vekst. Handlingsplanen vil legge opp til drøftinger av viktige innsatsområder og kommunens rolle i utviklingen av eksisterende og nye næringsområder og arbeidsplasser, herunder føringer for hvordan styrkingen av næringsbudsjettet disponeres.

 


 

25. Vekstfond
Bystyret setter av 40 mnok over en to årsperiode (ekstraordinært utbytte fra Forus Næringspark) som startkapital i et eget Vekstfond. Vekstfondet skal samordnes med andre lokale initiativ og skal bidra til å hjelpe fram nye bedrifter i tidlig kommersialiserings- og vekstfase.

Status per 1. tertial 2016
Det vil bli lagt fram sak i kommunalutvalget/næringspolitisk utvalg i juni. Det vil her utredes hvordan vekstfondet skal forvaltes. Saken vil gi nærmere retningslinjer for vedlikehold og premisser for disponering, og må sees i sammenheng med andre virkemidler som finnes innen næringsområdet i Stavanger kommune.

 


 

26. Stavanger som Smartby
Satsing på smartby skal være en hovedretning for Stavanger for framtiden. Det er et viktig omstillingsgrep fordi det handler om innovasjon, bærekraftige og effektive løsninger, og det er god næringsutvikling. Vi er allerede godt i gang gjennom deltakelse i Horisont 2020 (Triangulum). I tillegg har vi blant annet Norwegian Smart Care Cluster og Nordic Edge Expo. Stavanger har gode forutsetninger for å ta en internasjonal posisjon som smartby. Bystyret vil i løpet av 2016 behandle en egen smartbystrategi for Stavanger. Kommunalutvalget er referansegruppe for arbeidet med smartbystrategien.

Status per 1. tertial 2016
Det ble opprinnelig foreslått å legge frem arbeids- og fremdriftsplan for smartbystrategi til kommunalutvalget i løpet av mars 2016 med avklaring av grunnlag og ramme for arbeidet.

Opprinnelig planlagt politisk behandling i form av sak til kommunalstyret finans og sak til kommunalutvalget i mars. Saken kommer til behandling i kommunalutvalget 24. mai, og formannskapet 26. mai.

 


 

27. Åpne data

Bystyret ber om at åpen data skal være en del av smartby-saken til kommunalutvalget, og ber kommunalstyret for Finans arbeide frem en sak som inngår i smartby-konseptet.

Status per 1. tertial 2016
Åpne data er et sentralt element i å gjøre byen smartere og tjenestene mer effektive. Det er allerede igangsatt arbeid med åpne data i IT-avdelingen, og den videre utviklingen av kommunens arbeid med åpne data tas med i utviklingen av Smart by strategien.

Det foreslås at saken koordineres samtidig med arbeids- og framdriftsplan for arbeidet med Smart by strategi.

Åpne data inngår som en del av saken om Stavanger som Smart by. Det har også, 19. april, vært svart på oversendelsesforslag om Åpne data til kommunalstyret for administrasjon.

 


 

28. Friluftpaviljong Gausel

Bystyret setter av 1 million til paviljonger til Gausel-speiderne. Bygget skal fungere som klubbhus, og en avansert gapahuk som alle byens innbyggere skal kunne bruke. Denne skal plasseres på Fritidsgården på Gausel. Speiderne har samlet inn 1 million kroner til prosjektet, og det forventes rundt 1 millioner kroner i statlige spillemidler. Sak fremlegges kommunalstyret for miljø og utbygging.

Status per 1. tertial 2016
Sak er behandlet i kommunalstyret for miljø og utbygging, 19. januar 2016 og i formannskapet 21. januar 2016. Anlegget er under oppføring og det bevilgede tilskuddet på kr 1 mill. er utbetalt. Forslag om forskuttering av spillemidler behandles i bystyret i forbindelse med 1. tertial.

Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 


 

29. Frivillighet
Frivillige lag og organisasjoner representerer et stort potensiale for å sikre innovasjon og utvikling av tjenester på levekårsområdet, (jf. Frivillighetsmeldingen). Frivillige lag og organisasjoner kan i langt høyere grad enn i dag involveres i forebyggende og oppsøkende arbeid. Slik kan vi også identifisere helt nye områder hvor frivillig sektor kan spille en rolle. Bystyret ber om at det legges fram sak(er) til kommunalstyrene for levekår og oppvekst hvor nye samarbeidsområder drøftes.

Status per 1. tertial 2016
Saken som skal til kommunalstyret oppvekst og kommunalstyret levekår er under planlegging og vil ferdigstilles i 3. tertial.

 


 

30. Den digitale kommunen

Stavanger har som mål å heldigitalisere kommunens sentrale arbeidsprosesser og samhandling med innbyggerne. Bystyret setter av 2 millioner kroner til dette, og ber kommunalstyret for administrasjon og lønn benytte midlene til å digitalisere kommunens skjemaer og forenkle saksbehandlingen av disse.

Status per 1. tertial 2016
Kommunalstyret for administrasjon fikk i sak 18/16 Digital innbyggerservice informasjon om status i arbeidet og videre prioriteringer for digitalisering av skjemaer og forenkling av saksbehandling. Det er også prioritert midler til et forprosjekt for å planlegge utvikling og innføring av digitale tjenester for de kommunale sosiale tjenestene i NAV. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og KS, og kommunene Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Bærum og Horten. Hovedmålet å gjøre digitale tjenester tilgjengelig for innbyggere som søker og mottar sosiale tjenester. Ved å øke selvbetjeningsgraden vil prosjektet muliggjøre en endring i henvendelsesmønsteret og frigjøre tid og ressursbruk for ansatte på NAV-kontorene og kontaktsentrene.
Organisering av selve arbeidet med å øke gjennomføringen av digitale løsninger er et av prosjektene rådmannen har prioritert i prosjektporteføljen.

 


 

31. Stillingsstopp
Bystyret ber rådmannen innføre full stillingsstopp i alle stillinger med unntak av stilinger direkte knyttet til tjenesteproduksjon i skoler, PPT, ressurssenter, barnehager, sykehjem, hjemmebaserte tjenester og tilsvarende institusjoner. Rådmannen følger dette opp i dialog med tillitsvalgte.

Bystyret ber om at kommunalstyret for finans får rapport om status og økonomisk effekt i hvert møte.

Status per 1. tertial 2016
Kommunalstyret for finans ba i møte 11. januar, sak 3/16, rådmannen legge fram sak med forslag til hvordan de vedtatte budsjettinnsparingene kan gjennomføres med en enda mer målstyrt prosess. Rådmannen vil legge fram sak til kommunalstyret for finans 23. mai 2016.

 


 

32. Lønnsreserven
I lys av den økonomiske situasjonen i landet, forventer bystyret at lønnsveksten ikke blir høyere enn 2,2 %.

Status per 1. tertial 2016
I den sentrale tariffrevisjonen for 2016 ble den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret for ansatt i kapittel 4 på 2,4 %. Resultatet er i samsvar med rammen for frontfagene i 2016.

Rådmannen vil følge opp bystyrets vedtak om lønnsvekst på 2,2 % i strategisak – økonomisk ramme for lønnsoppgjør for ansatte i kapittel 5 og 3.4 som behandles i kommunalstyret for lønn i juni 2016.

 


 

33. Økt rehabilitering
Stavanger kommune har behov for å ivareta verdiene som ligger i bygningsmassen, og regionen er inne i en periode med stigende arbeidsledighet, lav etterspørsel i byggebransjen og lavere priser. Bystyret ønsker derfor som en del av tiltakspakken på investering å øke ressursene til å rehabilitere og ta vare på bygg og friområder som trenger dette. Bystyret setter totalt av 41 mill ekstra til dette arbeidet i perioden i (26 mill.- 8 mill. – 3,5 mill.– 3,5 mill.) Bystyret ber om at det legges fram en sak for kommunalstyret for miljø og utbygging.

Status per 1. tertial 2016
Sak til KMU den 24. mai med forslag om fordeling av midlene. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 


 

34. Utfylling av masser fra tunnelprosjekter
Bystyret ber rådmannen sette i gang et prosjekt for å klarlegge og klargjøre områder som kan brukes til å ta imot overskuddsmasser fra regionens mange tunnelprosjekter. Eventuell utfylling i sjø skal gi ytterligere verdifulle arealer til næring eller bolig. 

Status per 1. tertial 2016
En kartlegging av områder som egner seg for utfylling i sjø til bruk for byutviklingsformål vil bli gjort ved kommende rullering av kommuneplanen. Kartleggingen vil danne grunnlag for disponering av områder i kommuneplanen. Mulig omfang og økonomiske konsekvenser vil først være klare når kartleggingen er gjennomført i løpet av 2017. Det må tas forbehold om at kommunens økonomiske rammer gir rom for dette kartleggingsarbeidet. Det er også en samfunnsnyttig bruk av tunnelmasser å innkapsle forurenset sjøbunn. Slik deponering skjer parallelt med utfylling i strandsonen til nye landområder i dag.

På denne bakgrunn vil det ikke være mulig å generere ny byggegrunn til en verdi av kr 5,0 mill. i 2016. Det vil derfor heller ikke være aktuelt å selge disse massene som byggeområder til bolig/næring som foreslått i 2018.

 


 

35. Vedlikehold av historiske bygg
Bystyret ber kommunalstyret for miljø og utbygging arbeide frem en egen sak på hvordan en egen liten organisasjon for kontinuerlig vedlikehold og økt rehabilitering av de historiske byggene og eiendommene som er i kommunens eie eller ansvar. Bakgrunnen er at en egen avdeling kan bidra til at vedlikeholdet gjennomføres kontinuerlig slik at forfallet blir mindre. I tillegg skal fagmiljøet kunne bygges opp til å kunne konkurrere om statlige midler for rehabilitering av våre historiske bygg.

Status per 1. tertial 2016
Opprinnelig var det planlagt sak til kommunalstyret for miljø og utbygging 1. halvår.  Med bakgrunn i stort bygge- og vedlikeholdsprogram har ikke SE fått etablert denne arbeidsgruppen enda. Mer informasjon vil komme i neste tertialrapportering.

 


 

36. Vedlikehold kunstgressbaner
Bystyret legger inn midler til rehabilitering av kunstgressbaner. Bystyret ber om at det legges fram en sak for kommunalstyret for miljø og utbygging.

Status per 1. tertial 2016
Det vises til saker i kommunalstyret for miljø og utbygging den 19. januar 2016: Sak 7/16 om Rehabilitering av kunstgressbaner og sak 8/16 om Årsprogram for park og vei. Kommunalstyre for kultur og idrett vedtok i sak 16/16 prioritering av de siste 4 aktuelle banene, mens gjennomføring og finansiering av rehabiliteringsprosjektet for kunstgressbaner ble vedtatt i sak 23/16 i formannskapet.

Det er gjennomført en anbudsrunde for rehabilitering av inntil 9 kunstgrasbaner med opsjon på gjennomføring over fire eller to år. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

 


 

37. Universell utforming i kommunen

I årene fremover skal mange av kommunens bygg renoveres. I forbindelse med dette arbeidet er det viktig at kommunen er nøye med å ivareta prinsipper for universell utforming, slik at en unngår at arbeid må gjøres om igjen for å møte kravene til universell utforming.  Det opprettes en egen stilling som har spesielt ansvar for å ivareta dette i Stavanger kommune. Stillingen løses innenfor eksisterende bemanning i byplanavdelingen.

Status per 1. tertial 2016

Det er et forskriftskrav (TEK10) å ivareta hensyn til universell utforming ved nybygg og hovedombygging. Det må derfor være kompetanse på dette i alle ledd som har ansvar for slike tiltak. Planavdelingene har kompetanse på dette innenfor sitt ansvarsfelt, byggesak tilsvarende. Stavanger eiendom har ansvar for alle kommunale byggeprosjekter, og må ha kompetanse innenfor sitt ansvarsområde. Det er etablert gode rutiner for oppfølging og koordinering av dette arbeidet.

Rådmannen vil vurdere hvordan man kan innrette organisasjonen med et spesielt ansvar for i ivareta universell utforming. Opprinnelig planlagt politisk behandling var sak til formannskapet og bystyret i juni 2016 hvor innretning og eventuelle finansieringsløsninger vurderes.

Det gjennomføres et tverrfaglig prosjekt for å etablere en kvalitetshåndbok/-rutine som skal sikre at universell utforming blir ivaretatt i alle kommunale bygg som renoveres. Prosjektet gjennomføres innen 1. kvartal 2017.

 


 

38. Ytterligere sykkelsatsning
Bystyret intensiverer ytterligere satsningen på sykkel. I det videre arbeidet med kommunens sykkelsatsning skal bl.a. følgende prioriteres:

  • Reguleringsplanarbeidet med sykkelstamvei Stavanger–Sandnes intensiveres. Arbeidet med reguleringsplan for delstrekning Stavanger – Auglendstunnellen prioriteres og legges fram til behandling så raskt som mulig. Arbeidet med bygging starter så raskt som mulig.
  • EL-bysykkelordning vil sammen med et godt kollektivtilbud gi et vesentlig løft for den miljøvennlige samferdselen i Stavanger. En ytterligere opptrapping vurderes.

Regjeringen har innført en ny statlig belønningsordning for sykkelprosjekter. Det er viktig at Stavanger tilegner seg en størst mulig andel av disse statlige midlene. Nye sykkelprosjekter som tilfredsstiller statens kriterier for tildeling vurderes.

Status per 1. tertial 2016
Opprinnelig planlagt politisk behandling av Reguleringsplan for sykkelstamvegen for delstrekning Schancheholen – Auglend var i form av sak til for kommunalstyret for miljø og utbygging, sak til formannskapet og sak til bystyret i mars.

Det er igangsatt et prosjekt «Mobilitet i Stavangerregionen» ledet av fylkeskommunen hvor kommunen deltar, jf. sak til kommunalstyret for miljø og utbygging høsten 2015. Her inngår blant annet arbeidet med å endre reisevaner og ordningen «Hjem-jobb-hjem», en ordning som Kolumbus og Bysykkelen.no har tatt initiativ til.

Ny statlig belønningsordning for sykkelprosjekter følges opp. Det ble høsten 2015 lagt fram sak til kommunalstyret for miljø og utbygging med forslag til prosjekter hvor det kunne være aktuelt å søke på statlige midler. Det ble vedtatt å legge Årsprogrammet til grunn uten å foreta en eksplisitt prioritering.

Framdrift i forhold til vedtatt årsprogram. Arbeidet med utarbeidelse av revidert strategi for gjennomføring av sykkelsatsingen er godt i gang. Forslag til høringsutkast kommer til behandling i kommunalstyret for miljø og utbygging august 2016.

 


 

39. Bystyrets forventninger til kommunalstyret for finans
Bystyret har vedtatt opprettelsen av kommunalstyret for finans, og har vedtatt reglementet for styret. Bystyret ber kommunalstyret for finans i gang sette følgende punkter:

 a) Eierskap
Stavanger kommune har eierskap i flere ulike selskaper og organisasjoner, samt utnevner representanter til flere ulike stiftelser. Bystyret ber kommunalstyret for finans om å arbeide frem en sak med sikte på å optimalisere denne eierstrukturen, se på nødvendigheten av selskaper og stiftelser og vurdere reorganiseringer. Selskapet som i dag gir utbytte må optimaliseres slik at kommunens inntekter kan bli størst mulig.

Status per 1. tertial 2016
Orienteringssak med redegjørelse av gjeldende selskapsportefølje, herunder gjennomførte, igangsatte og potensielle strukturendringer vil, som planlagt, fremmes for kommunalstyret for finans og kommunalutvalget innen utgangen av 2. tertial. Det vil også bli gitt en redegjørelse for gjeldende overføringer fra kommunale selskap og potensialet for å øke disse.

 

b) Skatteinngang og tilskudd
Bystyret ber kommunalstyret for finans om å sette i gang en gjennomgang av modeller for å forutse endringer i skatteinngang og å gjennomgå de statlige tilskudd og kompensasjonsordningene for kommunene for å planlegge bedre.

Status per 1. tertial
Sak om faktorer som påvirker endringer i skatteinngangen ble tatt til orientering på kommunalstyret for finans sitt møte den 18. april (sak 39/16).

Når det gjelder øvrige tilskudd besvarer rådmannen samlet på punkt 39 og 43 nederst i dette avsnittet.

 

c) Budsjettarbeidet
Bystyret ber kommunalstyret for finans om å evaluere budsjettprosessen og folkevalgtes involvering i denne, med sikte på å legge frem en ny modell for budsjettarbeid for budsjettåret 2017.

Status per 1. tertial
Sak om Handlings- og økonomiplan 2017-2020, forslag til ny modell for budsjettarbeid ble lagt fram for Kommunalstyret for finans 14. mars 2016. Saken ble videre behandlet i FSK 14. april og i bystyret den 9. mai (78/16). Med dette anses tekstvedtaket ferdig behandlet.

 

d) Effektivisering av kommunaldrift og organisering
Bystyret ber kommunalstyret for finans om å arbeide fram en omstillings- og effektiviseringsstrategi for Stavanger kommune med sikte på en sak for bystyret i slutten av 2016.

Status per 1. tertial
Følges opp i forbindelse med utarbeidelse av HØP 2017-2020.

Opprinnelig planlagt politisk behandling i form av sak til kommunalstyret for finans 1. tertial.

 

e) Avbyråkratisering
Bystyret ber kommunalstyret for finans om å arbeide frem en egen plan for å avbyråkratisere mest mulig av de sentrale arbeidsprosessene i kommunen.

 Status per 1. tertial
Sak til kommunalstyret for finans i 2. tertial. Vedtaket vil delvis bli sett i sammenheng med vedtaket om effektivisering av kommunal drift og organisering.

 

f) Eiendomsskatt
Bystyret ber kommunalstyret for finans starte et arbeid for å gjennomgå innretningen og systemet for eiendomsskatt.

Status per 1. tertial
Saken om eiendomsskatt er under arbeid og vil bli lagt fram for kommunalstyret for finans og formannskapet i løpet av 2. tertial.

 

g) Private barnehager
Bystyret ber kommunalstyret for finans arbeide frem en sak for bystyret som utreder ulike modeller for hvordan private barnehager kan stå for en utbygging av nye barnehager i Stavanger, samt eventuelt rehabilitering av eksisterende barnehager i kommune.

Status per 1. tertial
Sak om ulike modeller for hvordan private barnehager kan stå for utbygging av nye barnehager samt eventuelt rehabilitering av eksisterende barnehager legges fram innen utgangen av året.

 

h) Anskaffelser
Bystyret ber kommunalstyret for finans arbeide frem en sak hvor gründere og innovasjonsbedrifter stimuleres gjennom innkjøp og anskaffelser fra Stavanger Kommune.

Status per 1. tertial
Saken Tilrettelegging for gründere og innovasjonsbedrifter gjennom anskaffelser ble lagt fram for Kommunalstyret for finans 14. mars 2016 (sak 26/16). Saken vil også bli fremmet for kommunalutvalget i juni.

 


 

40. Fornybar A/S
Det vises til anmodningspunktet om opprettelse av Fornybar A/S («Greenfund») i Statsbudsjettforliket. Stavanger kommune vil arbeide aktiv for at selskapet lokaliseres til Stavangerregionen. Det utarbeides snarest en strategi for dette arbeidet i samarbeid med øvrige kommuner, fylkeskommunen og Greater Stavanger. Sak legges fram for kommunalutvalget innen utgangen av 2015.

Status per 1. tertial 2016
Orientering om prosess er gitt i kommunalutvalget i januar. Rådmannen vil holde kommunalutvalget løpende orientert om arbeidet. Formannskapet behandlet sak 88/16 om Fornybarfondet den 14. april.

 


 

41. Reversering av statliggjøring av kemner
Differansen på kr 5 mill. overføres til disposisjonsfondet.

Status per 1. tertial 2016
Tiltaket inngår i tallbudsjettet og vil følge vanlige prosedyrer for budsjettoppfølging. Ingen ny politisk sak er nødvendig. Midlene er overført til disposisjonsfondet. Saken er med dette ferdig behandlet.

 


 

42. Dyrepoliti i Rogaland
Stavanger kommune vil ta kontakt med omkringliggende kommuner for å sikre at Dyrepolitiet, som er varslet i Statsbudsjettet, legges til Stavangerregionen.

Status per 1. tertial 2016
Næringssjefene i Sola, Sandnes, Randaberg og Stavanger har hatt et møte, hvor blant annet dyrepoliti var tema. Rogaland politidistrikt er kontaktet, og ønsket ikke bistand fra kommunene i arbeidet knyttet til lokalisering av utvidet prøveprosjekt for dyrepoliti.

 



43. Andre poster
Bystyret ber rådmannen snarest legge fram en egen sak om konsekvensene av statsbudsjettet (forliket) for Stavanger kommune.

Status per 1. tertial 2016
Oppdraget er delt i to ved å levere en sak om konsekvensene for de frie inntektene og en sak som omtaler effekten av øvrige statlige tilskudd. Førstnevnte sak er behandlet i alle kommunalstyrer og deretter i FSK 14. april (sak 85/16) og er ferdig behandlet.

Budsjettmessige konsekvenser vurderes i 1. tertial, jf. egen sak til politisk behandling i juni. Når det gjelder øvrige tilskudd besvarer rådmannen samlet på punkt 39 og 43 nederst i dette avsnittet.

Gjennomgang av statlige tilskuddsordninger og konsekvenser av statsbudsjettforliket

I punkt 39 og 43 ber bystyret rådmannen om en gjennomgang av de statlige tilskuddsordninger og da konsekvensene av statsbudsjettet (forliket) for Stavanger kommune. Rådmannen har valgt å se disse to punktene samlet og her gi svar på de ulike ordningene som var satt opp i tabellen i vedtaket, jr. FSK sak 85/16.

 

KMD 571 60
Utvide ordningen med gratis kjernetid i barnehager til og også gjelde 3-åringer

Stavanger kommune tilbød allerede 3-åringene denne tjenesten, og det ble derfor ingen endringer som følge av forliket utover at kommunen fikk en økning i rammetilskuddet.


KMD 225 64
Opplæring av enslige asylsøkere i omsorgssenter (reversering av kutt)

Stavanger kommune har per i dag ikke noe omsorgssenter for enslige mindreårige. Beboerne i et omsorgssenter for enslige mindreårige vil ha rett til grunnskoleopplæring fra Stavanger kommune (eventuelt videregående opplæring fra fylkeskommunen). Stavanger kommune vil da søke om og få tildelt tilskudd etterskuddsvis for de som har vært i opplæring den 1. i hver måned – på samme måte som for tilskuddet til grunnskoleopplæring for asylsøkere i mottak.


 

JD 490 71
Aktivitetstilbud for barn i mottak

Tilskuddsordningen kan benyttes av frivillige organisasjoner og ikke-kommersielle aktører som organiserer aktiviteter for barn i asylmottak.


ASD 621 63
Sosiale tjenester og tiltak for vanskeligstilte grupper på arbeidsmarkedet

Når det gjelder sosiale tjenester har Stavanger kommune søkt, og fått tilsagn om midler fra Arbeids- og velferdsdirektoratet til Boligsosialt arbeid.


HOD 714 70
Frivillig rusmiddelforebyggende innsats

Stavanger kommune har søkt om, og fått tilsagn om, midler fra Fylkesmannen i Rogaland til kommunalt rusarbeid over statsbudsjettet kapittel 0765.62 for 2016. Tilskuddene går til Viking gatefotball og Frisk alternativ.


HOD 761 63
Tilskuddsordning til drift av sengeenheter for alvorlig syke og døende

Tilskuddsordningen gjelder investeringstilskudd ved bygging av heldøgns omsorgsplasser. Viser til vedlegg i sak «Økonomisk handlingsrom i kommende planperiode 2017-2020».


HOD 762 60
Økt bemanning helsestasjons- og skolehelsetjenesten

Stortinget har vedtatt å styrke ressursinnsatsen til skolehelsetjenestene. Midlene er bevilget som del av kommunens frie inntekter. I tillegg er det bevilget en pott til formålet som det kan søkes på. Det er knyttet betingelser til hvilke kommuner som vil få midler fra denne potten. Stavanger kommune vil sende søknad for å få vurdert kommunens mulighet til å motta tilskudd.


BLD 846 61
Styrking av tilskuddsordningen mot barnefattigdom

Stavanger kommune har søkt om, og fått tilsagn om midler til: Innsats mot fattigdom blant barn og barnefamilier.


BLD 854 60
Styrke det kommunale barnevernet

Det er over flere år bevilget midler over statsbudsjettet til økt stillingsvolum i barnevernet. Disse er øremerkede midler som kommunene søker på. Stavanger kommune har fått innvilget kr 5,5 mill. av disse midlene i 2012 og 2013, kr 9,8 i 2013, med en ytterligere opp trapping til 12 mill. i 2014 og 2015.


BLD 821 71
Integreringsprosjekter i mottak i regi av frivillige org.

Dette er tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet. Kommunene omfattes ikke av ordningen


HOD 765 72
Tilskudd til frivillige organisasjoner som driver forebyggende psykisk helsearbeid i kommunene

Dette er tilskudd som frivillige organisasjoner kan søke på. Kommunen omfattes ikke av ordningen.


KMD 572 60
Økt lærlingtilskudd med 2 500 kroner per kontrakt

Stortinget vedtok en styrking av lærlingtilskuddet ut over regjeringens forslag på 2 500 kroner per kontrakt. Dette innebærer en ytterligere kompensasjon til fylkeskommunene på 49 mill. Det medfører økte refusjonsinntekter til kommunen med kr 1 250 kr. i året for lærlinger som får fult tilskudd, og halvparten for de som kommunen ikke får fullt tilskudd for. Dette kan innebære ca kr 170 000 når antall lærlinger ligger rundt 160.


KD 231 70
Tiltak for svømming i barnehager

Kommuner og frivillige organisasjoner som ønsker å drive svømmeopplæring av barn i barnehage kan søke fylkesmannen om tilskudd. Kommunen benytter seg av ordningen.


KD 226 22
Videreutdanningsløft, ikke-kvalifiserte

Regjeringen foreslår å øke antall studieplasser i studieåret 2016-17 innenfor kompetanse for kvalitet som lærere kan søke på. Stavanger kommune vil benytte tilskuddsordningen til å kvalifisere lærere til undervisning i norsk, engelsk eller matematikk.


HOD 765
Rusavdelinger i kommunene

Stavanger kommune har søkt om, og mottatt tilskudd til kommunalt rusarbeid over statsbudsjettet 2016 kapittel 0765.62. Tilskuddene går til Rehabiliteringsseksjonen; Stasjonen, Miljøterapeut rus, Stavanger Housing First. Stavanger kommune har også fått tilsagn om midler til kommunalt rusarbeid for; ROP, Meningsfull aktivitet, Ville veier, TAFU, Tett på.


KD 226
Utvidet forsøk med gratis deltidsplass i SFO. Utvides til skoler i Drammen, Stavanger, og Trondheim + flere i Oslo

Det er bevilget kr 20 mill. til utvidet forsøk med gratis deltidsplass i SFO. Forsøkene starter høsten 2016 og Stavanger har fått tilført kr 2,5 mill. til dette forsøket. Faktura er sendt til Udir og midlene blir fordelt på Kvaleberg skole, Skeie skole samt til nærskoler som har barn som går på Johannes læringssenter men som går på/skal få mulighet til å gå på SFO på sin nærskole.


 

Tjenesteområdene er aktivt søkende etter statlige finansieringsordninger. De fleste tilskuddsordningene er meget spesifikke og er innrettet mot spesielle områder og ofte knyttet til helt konkrete prosjekter. De ulike tjeneste- og virksomhetsområdene har lang erfaring med å planlegge og anvende denne type midler. Erfaringene tilsier også at virksomhetene våre tilpasser seg endringene i tilskuddsordningene på en tilfredsstillende måte når det skjer endringer i tilskuddsordningene som gjelder konkrete navngitt prosjekter.
Rådmannen har foretatt et rapportuttak fra regnskapssystemet og da søkt frem tilskudd som er bokført på artene 17090 (andre statstilskudd), 17300 (refusjon fra fylkeskommunen), 17700 (refusjoner fra andre), 18100 (andre statlige overføringer) og 18909 (overføring fra andre)

Resultatet av dette søket viser at i 2015 mottok kommunen i underkant av kr 490 mill. Tabellen under viser en enkel oversikt som viser omfanget og fordelingen på virksomhetsområdene og noen eksempler på kommunens aktiviteter som mottar særskilte tilskudd.

Eksempler på prosjekter og aktiviteter per område Tilskuddsbeløp i mill. kroner
  
Barn og unge 
Aktivitetsdagen, Bakgården, Ferie og fritidsaktiviteter bufdir fattigdom37,8
  
Barnehage 
Kompetanse for mangfold, styrket tilbud til førskolebarn7,8
  
BMU 
Bedre byluft, Bilfri søndag, Giftfri hverdag, Kampanje piggfrie vinterdekk, Tilrettelegging og bistand for næringslivet21,6
  
KB 
Kommunaldelplan for sentrum, Mulighetsstudie urbanisering og byform, Universitetsområdet3,9
  
Legevakten 
Nødnett, Turnusleger, Diagnose-behandlig og rehabilitering14,5
  
Levekår 
Ambulant team, Barneperspektivet i NAV, Boligsosialt arbeid, Eg vil lære, Kompetansemidler, Lavterskeltilbudet, Levekårsløft, Refusjon ressurskrevende brukere201,1
  
Fellesområde 
Arbeid mot voldelig ekstremisme, Fremtidens byer, Innovasjon, Triangulum, Integreringstilskudd107,3
  
Skole 
Kompetansestyrking, Kunnskapsløftet, Matterom, Skolebasert kompetanseutvikling, Voksenopplæring, Persontilskudd - norsk64,7
  
Oppvekst og levekår, stab 
Handlingsplan for forebygging av overdoser og overdosedødsfall, Unge sosialhjelpsbrukere storbyene5,7
  
Barnevern 
Ombud for barn og unge, Refusjoner EMBo20,3
  
Skolestab 
Den kulturelle skolesekken, Kunnskapsløftet,4,7
  
Totalsum489,4
Last ned tabelldata (Excel)

Denne siden ble sist oppdatert 30. september, 15:06.