Ved utgangen av april viser investeringsregnskapet et forbruk på kr 292,7 mill. og dette utgjør 23,3 % av årets brutto investeringsutgifter som er på totalt kr 1 257,6 mill. Det er mottatt 24,4 % av årets budsjetterte investeringsinntekter som er på totalt kr 434 mill.
Investeringsregnskap per 30.04.2016 | Regnskap januar til april 2016 | Årsbudsjett 2016 | Prosent av årsbudsjett |
---|---|---|---|
Sum investeringsinntekter | 105 907 | 434 040 | 24,4 % |
Sum investeringsutgifter | 292 686 | 1 257 555 | 23,3 % |
Sum finansieringstransaksjoner | 155 316 | 340 550 | 45,6 % |
Netto finansbehov | 342 095 | 1 164 065 | 29,4 % |
Finansiert slik: | |||
Bruk av lån inkl.Startlån | 230 300 | 810 355 | 28,4 % |
Overført fra driftsregnskapet | 68 985 | 205 110 | 33,6 % |
Mottatt avdrag på utlån | 35 810 | 148 600 | 24,1 % |
Bruk av ubundne investeringsfond | |||
Bruk av bundne investeringssfond | 5 008 | ||
Udekket/udisponert | -1 992 |
I løpet av året har prosjektene Kari Trestakkvei, rehabilitering av kunstgressbaner og Bjørn Farmannsgate 25 fått justert prosjektkostnad i forhold til vedtatt handlings- og økonomiplan for 2016-2019. En samlet kostnadsøkning for prosjektene utgjør kr 29,5 mill., hvorav kr 5,5 mill. foreslås innarbeidet i år.
I tillegg har flere investeringsprosjekter endret prosjektkostnad i forhold til vedtatt bevilgning som foreslås justert i denne saken, jamfør tabell under. Samlet kostnadsendring utgjør kr 18 mill., hvorav kr 16,2 mill. foreslås innarbeidet i årets budsjett.
Prosjekt | Vedtatt kostnadsramme | Revidert kostnadsramme | Endring |
---|---|---|---|
Barnehagen Tasta | 30 000 | 36 000 | 6 000 |
Ytre Tasta barnehage, avdeling Vardenes | 30 000 | - | -30 000 |
Tastavarden, avdeling Smiene | 30 000 | 47 000 | 17 000 |
Stokkatunet barnehage | 50 700 | 51 900 | 1 200 |
Barnehage på Eiganes (tidligere Fransk barnehage) | 29 000 | 29 500 | 500 |
Kuppelhallen rehabilitering | 52 500 | 54 400 | 1 900 |
Nødstrømsaggregat | 10 000 | 12 800 | 2 800 |
Avfallsanlegg 4 sykehjem | 8 000 | 13 200 | 5 200 |
Nytt bydelshus i Kvernevik | - | 2 400 | 2 400 |
Tasta skatepark | 22 000 | 26 000 | 4 000 |
Forum prosjektene | 768 000 | 775 000 | 7 000 |
1 030 200 | 1 048 200 | 18 000 |
Som følge av endret finansiell framdrift på flere investeringsprosjekter viste fjorårets brutto investeringsutgifter, korrigert for justeringsavtaler, et mindreforbruk på kr 180 mill. I denne saken foreslår rådmannen å innarbeide kr 146,8 mill. som følge av forskjøvet finansiell framdrift fra 2015.
Stavanger kommune sin andel av tiltakspakke til vedlikehold og rehabilitering av kommunale veier, bygg og anlegg som er innarbeidet i Revidert statsbudsjett 2016 og Kommuneproposisjonen 2017 utgjør kr 48,11 mill. Av dette er allerede kr 12,7 mill. budsjettert inn basert på forventet tilskudd for økning av sysselsetting som ble innarbeidet i regjeringens forslag til stats- og nasjonalbudsjettet for 2016. Tilskuddet for å øke sysselsettingen ble ikke vedtatt i statsbudsjett.
Med forutsetning at tildelt tilskudd i Revidert statsbudsjett 2016 og Kommuneproposisjon 2017 ble vedtatt i Stortinget foreslår rådmannen i denne saken å omdisponere kr 6,9 mill. av tiltakspakken til å dekke kapitalkostnader knyttet til forsert framdrift av investeringsprosjekter Stavanger svømmehall, Tastaveden skole og Hundvåg skole. Resterende kr 41,21 mill. foreslås benyttet til å igangsette realisering av prosjekter: Tasta skatepark, del 2, Hillevåg torg, samt rehabilitering og vedlikehold av bygningsmassen.
I forbindelse med etablering av Stavanger bolig KF og Stavanger utvikling KF foreslås det å overføre investeringsprosjekter i størrelsesorden kr 43,45 mill. til foretakene. Overføringen utføres teknisk ved reduksjon av investeringsutgifter mot tilsvarende økning av utlån til foretakene.
Rådmannen foreslår å yte utlån på kr 0,96 mill. (forskuttering av spillemidler) til Vesterlen speiderkrets for bygging av dagsturhytte/speiderbase ved Gausel fritidsgård jf. sak 24/16 i formannskapet.
Vedtatt overføring fra drifts- til investeringsbudsjett utgjør kr 206,1 mill. I henhold til planlagt anvendelse av årets bevilgning er det behov for å foreta teknisk økning av investeringsbudsjett mot tilsvarende reduksjon av driftsbudsjett i størrelsesorden kr 11,2 mill. Justeringer medfører tilsvarende teknisk økning av overføring fra drift til investering.
Som følge av endret salgstidspunkt for en del av eiendommer, samt lavere realisert salg av Hermetikken og «Bybergstykket» i forhold til budsjett foreslår rådmannen en nettoreduksjon av budsjetterte salgsinntekter på kr 69,6 mill.
I tertialen foreslås det en del finansielle budsjettjusteringer for å tilpasse budsjett til prosjektenes framdrift.
Overnevnte budsjettjusteringer utløser et finansieringsbehov i år på kr 176,56 mill. som finansieres ved bruk av udisponerte lånemidler fra 2015. Foreslåtte justeringene vil videre medføre økning av investeringsnivå i gjeldende planperiode fra kr 4,54 mrd. til kr 4,75 mrd. (inkludert Stavanger bolig KF og Stavanger utvikling KF). Årets bruttoinvesteringsutgifter økes til kr 1,41 mrd. og egenfinansiering reduseres fra 54 % til 45 %.
Regnskapsførte salgsinntekter per 30.04 er på kr 105,9 mill. og utgjør 24,4 % av årsbudsjett på kr 434 mill. Salgsinntekter av tomter og arealer utgjør kr 65,1 mill. hvorav kr 63 mill. er relatert til salg av Hermetikkfagskolen og laboratorium, kr 1,6 mill. til et etteroppgjør i Jåtten øst, samt kr 0,5 mill. til salg av en snipp.
Det arbeides kontinuerlig og aktivt med å nå budsjetterte salgsinntekter, men rådmannen gjør oppmerksom på at det er en del usikkerhet knyttet til tidspunkt for salg og antatt salgsbeløp til en del av eiendommene. Av større eiendommer som det gjenstår å selge i år, er Norges bank bygget og Utenriksterminal.
Forventede salgsinntekter for 2016 blir noe lavere enn budsjettert, og har i stor grad sammenheng med forskjøvet salgstidspunkt for Jåttåvågen 2 (K3), samt at Hermetikken ble solgt for kr 18 mill. lavere enn budsjettert og «Bybergstykket» er vedtatt solgt for kr 39,4 mill. jf. sak 131/16 i formannskapet, som er kr 3,6 mill. lavere enn budsjettert. Salgstidspunkt for eiendommene Norges bank bygget og Utenriksterminal er forskjøvet fra 2015 og ikke er innarbeidet i årets salgsbudsjett. Rådmannen foreslår i denne saken å nedjustere salgsinntekter med kr 63,6 mill. for å ivareta forskjøvet salgstidspunkt av Jåttåvågen 2, lavere realisert inntekt knyttet til salg av Hermetikken og «Bybergstykket», samt å innarbeide salgsinntekter relatert til eiendommene Norges bank bygget og Utenriksterminal. Videre foreslår rådmannen å nedjustere budsjettert salg av erstatningstomter på kr 6 mill., som foreslås overført til Stavanger utvikling KF der inntekten vil bli generert.
Investeringsbudsjett til kjøp og utvikling av arealer i hoved utbyggingsområder samt kjøp og utvikling av andre eiendommer utgjør tilsammen kr 72 mill. Regnskapet viser at det per 30.04 samlet er belastet kr 57,7 mill. på investeringsprosjektene. I sak 211/15 vedtok bystyret kjøp av lokaler i Løkkeveien 51 til kr 46,1 mill. og finansiering av eiendommen ble innarbeidet i fjorårets budsjett. Eiendommen er overtatt i januar 2016 og som følge av dette er utgifter knyttet til kjøpet tilsvarende forskjøvet til 2016. Rådmannen foreslår å avsette kr 46,1 mill. i årets budsjett til finansiering av eiendommen.
Stavanger forum
I henhold til formannskapets vedtak av 08.09.2011 gis rådmannen fullmakt til å se prosjektene i Forum området under ett og foreta budsjettmessige omdisponeringer innenfor rammen. Den samlede, justerte bevilgningen til prosjektene i Forum utgjør kr 768 mill.
En ny gjennomgang av prosjektet energisentral indikerer en kostnadsoverskridelse i størrelsesorden kr 7 mill. Forventet merforbruk skyldes i all hovedsak tilknyttingsarbeid av IMI, Konferansesenteret og Scandic hotell til energisentralen. Tidligere kalkylene tok ikke høyde for forsyning av disse byggene med varme og kjøling, bortsett fra fjernvarmerørene over Forum Torg som allerede er lagt. En annen årsak til forventet kostnadsoverskridelse er relatert til justeringer/ små ombygginger av anlegg som er foretatt for å få et best mulig miljømessig, sikkert og lønnsomt anlegg.
Rådmannen foreslår å øke kostnadsrammen til Forumprosjektene til kr 775 mill., samt å innarbeide kostnadsøkningen på kr 7 mill. i årets budsjett.
Regnskapet viser at det per april samlet er belastet kr 167,4 mill. på investeringsprosjektene. Dette utgjør ca. 23,1 % av et årsbudsjett på kr 724,5 mill. Rådmannen har oppmerksomhet på månedlig oppfølging av investeringsprosjektene, og det ventes ikke vesentlige avvik mellom budsjett og regnskap, med unntak for følgende prosjekter:
Investeringsprosjekter med endret kostnadsramme
Tabellen under viser prosjekter som har endret prosjektkostnad i forhold til vedtatt bevilgning og som foreslås justert i denne saken:
Prøvde å vise en tabell her, men fant ikke filen.
Tasta bydel, nybygg og rehabilitering av barnehager
I planperioden 2016-2019 er det innarbeidet budsjettmidler til utbygging og rehabilitering av følgende barnehager i bydelen Tasta: Barnehagen Tasta, Ytre Tasta (avdeling Vardenes og Eskeland), Tastavarden (avdeling Smiene) og utvidelse av Vardenes (Ytre Tasta barnehage). Kommunalstyret for oppvekst vedtok i sak 50/16 at gjennomføring av overnevnte investeringsprosjekter planlegges slik at driften av barnehagene blir opprettholdt under hele bygge – og rehabiliteringsperioden. I henhold til samme vedtak ble gjennomføring av prosjektene prioritert i følgende rekkefølge:
1.Barnehagen Tasta
Barnehagen har en godkjent kostnadsramme på kr 30 mill., hvorav kr 1 mill. er innarbeidet i årets budsjett. Kostnadsestimat for prosjektet tilsier at justert kostnadsramme utgjør kr 36 mill. jf. opplysninger gitt i sak 50/16 i kommunalstyre for oppvekst. I henhold til vedtak i samme sak skal Barnehagen Tasta ferdigstilles først for å frigjøre midlertidige modulene der barnehagen holder til. Modulene skal brukes av de øvrige barnehagene i bydelen under rehabiliterings-/utbyggingsperioden. På denne måten vil barnehagekapasiteten i bydelen bli opprettholdt. Rådmannen foreslår å øke prosjektets kostnadsrammen til kr 36 mill., hvorav kr 2 mill. av kostnadsøkningen innarbeides i årets budsjett og kr 4 mill. ivaretas ved rullering av handlings- og økonomiplan.
2.Vardenes, Ytre Tasta barnehage
Barnehagen har en godkjent kostnadsramme på kr 45 mill. og omfatter rivning av Ytre Tasta barnehage (avdeling Vardenes), oppføring av ny barnehage med økt kapasitet, samt anskaffelse av to tomter. En av tomtene er allerede kjøpt og rådmannen foreslår å innarbeide kr 3,1 mill. i årets budsjett for å finansiere kjøp av tomten.
2.Ytre Tasta barnehage, utvidelse
Ved behandling av handlings -og økonomiplan 2016-2019 vedtok bystyret i sak 217/15 å innarbeide kr 30 mill. til utvidelse av Ytra Tasta barnehage. Rådmannen forutsetter at bevilgningen er tiltenkt til utvidelse av avdeling Vardenes som allerede er innarbeidet i budsjettet jf. linje over.
På dette grunnlaget foreslår rådmannen å omdisponere kr 30 mill., hvorav kr 5 mill. er innarbeidet i år, til å dekke økning av kostnadsrammer til prosjektene Tastavarden barnehage og Barnehagen Tasta.
3.Tastavarden, avdeling Smiene
Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på kr 30 mill., hvorav kr 5 mill. er innarbeidet i år. Slik som omtalt i sak 50/16 i kommunalstyre for oppvekst har prosjektet et kostnadsestimat på kr 47 mill. I henhold til vedtak i samme sak skal prosjektet gjennomføres etter at prosjektene Barnehagen Tasta og Ytre Tasta avd. Vardenes er ferdigstilte. Dette innebærer at prosjektets ferdigstillelse utsettes til 2020, som er tre år senere enn vedtatt i handlings- og økonomiplan 2016-2019. Rådmannen foreslår i denne saken å øke prosjektets kostnadsramme til kr 47 mill. Videre foreslår rådmannen å nedjustere årets budsjett med kr 5 mill. for å tilpasse budsjett til prosjektets framdrift.
4.Ytre Tasta barnehage, avdeling Eskeland
Barnehagen har en vedtatt kostnadsramme på kr 20 mill., hvorav kr 2 mill. er innarbeidet i år. I henhold til vedtak i sak 50/16 i kommunalstyret for oppvekst skal barnehagen rehabiliteres etter at de tre øvrige barnehagene i Tasta bydel er ferdigstilte. Dette innebærer at prosjektets ferdigstillelse utsettes til 2021, som er ca. tre år senere enn vedtatt i handlings- og økonomiplan for 2016-2019. Rådmannen foreslår å nedjustere årets budsjett med kr 2 mill. for å tilpasse budsjett til prosjektets framdrift.
Stokkatunet barnehage
Barnehagen har en prosjektkostnad på kr 50,7 mill. med siste bevilgning innarbeidet i 2015. En ny gjennomgang av prosjektet viser et forventet merforbruk på kr 1,2 mill. som følge av tilleggsarbeid ved trapp, tak, innstøping og ved stillas. Rådmannen foreslår å avsette kr 0,3 mill. for å tilpasse budsjett til prosjektets framdrift, samt å innarbeide prosjektets kostnadsøkning på kr 1,2 mill.
Barnehage på Eiganes (tidligere Fransk barnehage)
Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på kr 29 mill. med siste bevilgning avsatt i 2015. Endringer knyttet til vedtak om utleie av uteareal samt høyt anleggsbidrag til Lyse, har medført en kostnadsøkning på kr 0,5 mill. Rådmannen foreslår å bevilge kr 3,4 mill. for å tilpasse budsjett til prosjektets framdrift, samt å innarbeide prosjektets kostnadsøkning på kr 0,5 mill.
Kuppelhallen rehabilitering
Godkjent kostnadsramme for rehabilitering av Kuppelhallen utgjør kr 52,5 mill. En ny gjennomgang av prosjektet viser et forventet merforbruk på kr 1,9 mill. Rådmannen foreslår å øke prosjektets kostnadsramme til kr 54,4 mill. og innarbeide kr 1,9 mill. i årets budsjett. Sluttregnskap for prosjektet forventes avlagt i løpet av 2016.
Nødstrømsaggregat sykehjem
Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på kr 10 mill. Arbeidsomfanget knyttet til etablering av nødstrømsaggregat på sykehjemmene Vågedalen, Sunde og Slåtthaug ble mer omfattende enn først antatt og medførte en kostnadsoverskridelse på kr 0,8 mill. Det gjenstår etablering av nødstrømsaggregat på Haugåstunet sykehjem, og kostnaden er beregnet til kr 2 mill. Rådmannen foreslår å øke prosjektets kostnadsramme til kr 12,8 mill. og innarbeide kr 2 mill. av kostnadsøkningen i årets budsjett.
Avfallsanlegg 4 sykehjem
Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på kr 8 mill. Ved utgangen av året hadde prosjektet en kostnadsoverskridelse på kr 3,2 mill., som følge av at den branntekniske utførelsen ble mer komplisert enn først antatt. I tillegg ble etablering av sorteringsanlegg for skittentøy og avfall ved Sunde, Vågedalen og Slåtthaug sykehjem mer omfattende enn forutsatt. Det gjenstår arbeid knyttet til avfallsanlegg på Haugåstunet sykehjem der kostnaden er beregnet til kr 2 mill. Rådmannen foreslår å øke prosjektets kostnadsramme til kr 13,2 mill. og innarbeide kr 2 mill. av kostnadsøkningen i årets budsjett.
Nytt bydelshus i Kvernevik
Formannskapet vedtok i sak 151/15 at det skal bygges et kombinert bydels- og helsehus innenfor områdeplan 2017. Bygget skal inkludere legekontor, og det skal opprettes inntil fire nye fastlegehjemler. Prosjektet skal realiseres som et offentlig privat samarbeid (OPS), og det forutsettes at kommunen vil inngå en langsiktig leieavtale for bydelsfunksjonene. Estimert kostnad til prosjektets planleggingsutgifter utgjør kr 2,4 mill. hvorav kr 0,6 mill. vil påløpe i år. Rådmannen foreslår at det innarbeides en kostnadsramme til prosjektet på kr 2,4 mill. og at det bevilges kr 0,6 mill. i år.
I tillegg til planleggingsutgifter til prosjektet skal kommunen bekoste parkering til bydelshuset. Parkering skal skje i et nytt felles parkeringsanlegg. Rådmannen kommer tilbake til dette når kostnad og tidspunkt blir avklart.
Investeringsprosjekter med vedtatt justert prosjektkostnad
I løpet av året har følgende prosjekter fått justert prosjektkostnad i forhold til vedtatt handlings- og økonomiplan for 2016-2019.
Kari Trestakkvei
Kostnadsoppstilling etter anbud for prosjektet ble godkjent med en prosjektkostnad på kr 26,5 mill. i sak 78/16 i formannskapet. Dette er kr 1,5 mill. mer enn vedtatt i handlings- og økonomiplan for 2016-2019. Rådmannen foreslår å øke årets bevilgning med kr 0,7 mill. for å tilpasse budsjett til prosjektets framdrift, samt å innarbeide prosjektets kostnadsøkning på kr 1,5 mill.
Bjørn Farmannsgate 25
Forprosjekt for nybygg av fire barneboliger i Bjørn Farmannsgate 25 med tilhørende utearealer med en prosjektkostnad på kr 52 mill. ble godkjent i formannskapet i sak 77/16. Dette er kr 15 mill. mer enn bevilget i gjeldende handlings- og økonomiplan for 2016-2019. I henhold til vedtak i samme sak skal det jobbes med prosjektets kostnadsreduksjon og egen skal legges fram før framleggelse av handlings -og økonomiplan for 2017-2020.
Investeringsprosjekter med endret tidspunkt for ferdigstillelse
Tabellen under viser prosjekter som har endret ferdigstillelse i forhold til vedtatt i handlings- og økonomiplan 2016-2019:
Prosjekt | Vedtatt ferdigstillelse | Revidert ferdigstillelse | Vedtatt utsettelse |
---|---|---|---|
Tastavarden, avdeling Smiene | 2017 | 2020 | I sak 50/16 i KO |
Ytre Tasta barnehage, avdeling Eskeland | 2017/2018 | 2021 | I sak 50/16 i KO |
Nylund skole | 2016 | 2017 | |
Utbedring av Fredrikke Quamsvei | 2016 | April 2017 | |
Haugåsveien 26/28 | 2017/2018 | 2018/2019 |
Nylund skole
Skolen har en godkjent kostnadsramme på kr 48 mill. som er innarbeidet i år. Det arbeides med vurdering av flere mulige løsninger for kapasitetsøkning i bydelen i påvente av ny barneskole på Storhaug ferdigstilles. Rådmannen foreslår å nedjustere årets bevilgning med kr 44 mill. for å tilpasse budsjett til prosjektets framdrift. Prosjektet forutsettes ferdigstilt i 2017. Dette er ca. 1 år senere enn vedtatt i handlings- og økonomiplan for 2016-2019.
Fredrikke Quams Gate, utbedring
Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på kr 5 mill. som er innarbeidet i årets budsjett. Som følge av forsinket framdrift foreslår rådmannen å redusere årets bevilgning med kr 2 mill. Prosjektet forutsettes ferdigstilt i april 2017, som er ca. ½ år senere enn vedtatt i handlings- og økonomiplan 2016-2019.
Haugåsveien 26/28, kommunale boliger og bofellesskap
Utbygging av kommunale boliger og bofellesskap realiseres som ett prosjekt og har en samlet kostnadsramme på kr 90 mill., hvorav kr 38,9 mill. er innarbeidet i år. Som følge av reguleringsendringer for å tilpasse utbygging av både bofelleskapet og boliger, er prosjektets ferdigstillelse om lag ett år forsinket i forhold til vedtatt handlings- og økonomiplan 2016-2019. Rådmannen foreslår å redusere budsjettet med kr 36,4 mill. for å tilpasse finansiering til prosjektets framdrift.
Finansielle budsjettendringer i år på grunn av endrede forutsetninger om prosjektenes framdrift
Som følge av endrede forutsetninger om prosjektenes framdrift foreslås det en del finansielle budsjettjusteringer i år i henhold til rådmannens forslag til budsjettendringer i investering. Det presiseres at foreslåtte budsjettjusteringer er innenfor vedtatte prosjektkostnader. Prosjekter med forventede merutgifter er Eiganes skole (kr 67,7 mill.), Lervig sykehjem (kr 44,6 mill.), Jåttåvågen områdeutvikling (kr 10,7 mill.), Hetlandshallen utvendig tak (kr 9,2 mill.), Energitiltak kommunale bygg (kr 7,9 mill.), Lassahagen (kr 6,6 mill.), Emmaus barnehage (kr 6,5 mill.), Nye Tou (kr 4,8 mill.), Austbø (kr 3,9 mill.), Hundvåg svømmehall (kr 3,7 mill.), krematoriet utskifting av tak (kr 2,6 mill.), Lenden skole (kr 1,4 mill.), Vålandstårnet (kr 1,3 mill.), mens det er forventet mindreutgifter på Folkebadet (kr 5 mill.), Søra Bråde, dobbelhall (kr 5 mill.), Olav Kyrresgate 19, rehabilitering av svømmehall og administrasjonsbygg (kr 5 mill.), Lassaveien rehabilitering 2. byggetrinn (kr 3 mill.) og selveide boliger (kr 1,5 mill.) i 2016 i forhold til budsjett.
Regnskapet viser at det per 30.04 samlet er belastet kr 32,4 mill. på investeringsprosjektene. Dette utgjør 19,7 % av et årsbudsjett på kr 164,4 mill. Det er ikke ventet nevneverdige avvik mellom budsjett og regnskap ved årets slutt, med unntak av følgende prosjekter:
Kunstgressbaner
Ved behandling av handlings – og økonomiplan 2016-2019, vedtok bystyret i sak 217/15 å innarbeide kr 16 mill. til rehabilitering av kunstgressbaner. I henhold til vedtak i sak 7/16 i kommunalstyre for miljø og utbygging og sak 23/16 i formannskapet foreslår rådmannen å øke kostnadsrammen til kr 29 mill. tilsvarende forventet momskompensasjon og spillemidler, hvorav kr 4 mill. foreslås bevilget i år. Det ble avholdt et møte den 11.mai med fotballklubbene som er involvert i rehabiliteringen av kunstgressbaner. Der ble det enighet om å gjennomføre rehabiliteringen av ni baner over en to års periode. Det planlegges å rehabilitere 2 baner i 2016 og 7 baner i 2017.
Flaskehalsprosjektet
Prosjektet har en kostnadsramme på kr 25 mill., hvorav kr 24 mill. er avsatt i år. Manglende planer og avtaler med Statens vegvesen og Sola kommune medfører at ingen av underprosjekter lar seg realisere på kort sikt og er byggeklare i 2016. Rådmannen foreslår å justere ned årets budsjett med kr 24 mill. for å tilpasse finansiering til prosjektets framdrift.
Tasta skatepark
Prosjektet har en kostnadsramme på kr 22 mill., hvorav kr 18 mill. er innarbeidet i året budsjett. Gjennomføring av prosjektet forutsetter at kostnadsrammen økes tilsvarende spillemidler på kr 4 mill. Rådmannen foreslår å øke prosjektets kostnadsramme til kr 26 mill. Videre foreslår rådmannen å øke årets bevilgning med kr 5,3 mill. for å innarbeide kostnadsøkningen på kr 4 mill. samt å tilpasse budsjett til prosjektets framdrift. Spillemidler innarbeides ved rullering av handlings- og økonomiplan.
Austre Åmøy gang/sykkelvei
Prosjektet har en kostnadsramme på kr 5 mill. som er innarbeidet i år. Rogaland fylkeskommune stoppet pågående planarbeid for 2 år siden og som følge av dette er prosjektets framdrift utsatt. Rådmannen foreslår å justere ned årets budsjett med kr 5 mill. for å tilpasse finansiering til prosjektets framdrift.
Regnskapet viser at det per 30.04 er belastet kr 28,8 mill. på investeringsprosjektene og dette utgjør ca. 27,6 % av et årsbudsjett på kr 104,5 mill. Bevilgningene til de forskjellige investeringsprosjektene til vann- og avløpsverket ses samlet når årsprogrammet utarbeides. Det er ikke ventet vesentlig avvik mellom regnskap og budsjett ved årets slutt, med unntak for følgende prosjekt:
Vålandsbassengene
Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på kr 29 mill., hvorav kr 4 mill. er avsatt i år. Årets forbruk er estimert til kr 7,2 mill. Rådmannen foreslår å øke budsjettet med kr 3,2 mill. for å tilpasse budsjett til prosjektets framdrift.
Investeringsregnskapet for første tertial viser et samlet forbruk på 34,7 % av et årsbudsjettet på kr 4,65 mill. Rådmannen forventer at investeringsregnskapet samlet sett vil være i tråd med budsjettet i slutten av året.
Konjunkturrabatt på all investering
Ved budsjettbehandling vedtok bystyret i sak 217/15 å redusere investeringsutgifter med om lag 5 % basert på at lav etterspørsel i byggebransjen vil gi lavere priser. Årets budsjettert besparelse utgjør kr 67, 2 mill. Byggeprosjekter kan oppnå en besparelse i forhold til vedtatt kostnadsramme enten ved innhenting av lavere anbud enn godkjent kostnadsrammen tilsier, eller ved at prosjektene realiseres rimeligere enn forutsatt. Rådmannen gjør oppmerksom på at det er en del usikkerhet knyttet til hvorvidt budsjettert besparelse på kr 67,2 mill. vil bli oppnådd i år.
Sluttregnskap for Kløvereng barnehage ble avlagt i kommunalstyre for bymiljø og utbygging med kr 0,5 mill. lavere enn vedtatt kostnadsramme. Rådmannens foreslår at minderforbruk på kr 0,5 mill. fra overnevnt prosjekt salderes mot bystyrets konjunkturrabatt.
Stavanger bolig KF og Stavanger utvikling KF
I forbindelse med etablering av Stavanger bolig KF og Stavanger utvikling KF vil bystyret den 13.06.2016 behandle saker vedrørende åpningsbalanse, årsbudsjett og økonomiplan for foretakene. I de aktuelle sakene legges det til grunn at gjeldende drifts- og investeringsrammer i handlings- og økonomiplan 2016-2019 overføres til foretakene. Foretakene etableres med virkning fra 01.07.2016. Årsbudsjett 2016 må således fordeles mellom bykassen og foretakene. Det er lagt til grunn halvårseffekt i forslag til særbudsjett for foretakene. Det vil være nødvendig å foreta nye justeringer i budsjettet for bykassen og foretakene basert på faktiske føringer fram til 01.07.2016. Justeringene vil foretas i forbindelse med behandlingen av rapporten for 2. tertial 2016.
I handlings- og økonomiplan 2016-2019 er det flere investeringsprosjekter som er relatert til virksomheten som skilles ut i foretakene. For 2016 legges det til grunn at det skal overføres prosjekter med en brutto kostnadsramme på kr 7,2 mill. til Stavanger bolig KF. Investeringsprosjektene omfatter oppføring, kjøp og rehabilitering omsorgsboliger, samt boliger for vanskeligstilte og flyktninger. Det legges tilsvarende opp til at det skal overføres investeringsprosjekter med en brutto kostnadsramme på kr 36,25 mill. til Stavanger utvikling KF. Investeringsprosjektene omfatter kjøp, utvikling og byggemodning av eiendommer.
Det vises til sakene vedrørende åpningsbalanse, årsbudsjett og økonomiplan for Stavanger bolig KF og Stavanger utvikling KF for en nærmere redegjørelse for investeringsprosjektene som foreslås overført til foretakene. Rådmannen foreslår å redusere investeringsbudsjettet for bykassen med kr 43,45 mill. med utgangspunkt i forslag til særbudsjett for foretakene, samt å innarbeide tilsvarende utlån til foretakene.
Utlån
I sak 24/16 vedtok formannskapet å forskuttere utbetaling av spillemidler på kr 0,96 mill. til Vesterlen speiderkrets for bygging av dagsturhytte/speiderbase ved Gausel fritidsgård. Det foreslås å øke utlån med kr 0,96 mill. til formålet.
I forbindelse med etablering av Stavanger bolig KF og Stavanger utvikling KF foretas det en teknisk reduksjon av investeringsnivå i bykassen på kr 43,45 mill. mot tilsvarende økning av utlån til foretakene.
I denne saken foreslår rådmannen en samlet økning av utlån på kr 44,41 mill.
Fordeling av tiltakspakken innarbeidet i Revidert statsbudsjett 2016 og Kommuneproposisjonen 2017
Det vises til sak 80/16 i formannskapet der rådmannen redegjorde for byggeklare investeringsprosjekter som kan igangsettes raskt som motkonjunkturtiltak ved en eventuell statlig finansiering. I samme sak ble det presisert at i kommunens vedtatt budsjett for 2016-2019 er det innarbeidet kr 12,7 mill. i statstilskudd for å øke sysselsetting og tiltak tilsvarende forventet tilskudd, med utgangspunkt i regjeringens forslag til stats- og nasjonalbudsjettet.
Siden tilskuddet for å øke sysselsettingen ikke ble innarbeidet i vedtatt statsbudsjett, må kommunen selv finansiere tiltakene som er innarbeidet i årets budsjett. Manglende finansiering gjelder dekning av kapitalkostnader på kr 6,9 mill. knyttet til forsert framdrift av investeringsprosjekter Stavanger svømmehall, Tastaveden skole og Hundvåg skole, og kr 5,8 mill. gjelder opprettholdelse av vedlikeholdsbudsjett for å kompensere momstap for sosiale boliger.
I Revidert statsbudsjett 2016 og Kommuneproposisjonen 2017 ble Stavanger kommune tildelt tiltakspakke til vedlikehold og rehabilitering av kommunale veier, bygg og anlegg på kr 48,11 mill.
I henhold til føringer som er gitt ved tilskuddstildeling skal tilskuddet brukes på tiltak som settes i gang i 2016, og som kommer i tillegg til allerede vedtatte tiltak i kommunenes budsjetter for 2016.
Basert på føringene over, samt vedtak i formannskapet i sak 80/16 og forutsetning at innarbeidet tiltakspakke til vedlikehold og rehabilitering i Revidert statsbudsjett 2016 og Kommuneproposisjonen 2017 blir vedtatt i Stortinget foreslår rådmannen følgende disponering av tiltakspakken:
Kapitalkostnader knyttet forskjøvet framdrift av investeringsprosjektene Stavanger svømmehall, Tastaveden skole og Hundvåg skole på kr 6,9 mill. foreslås finansiert av mottatt tilskudd. Dette som følge av at forskjøvet framdrift ble basert og vedtatt finansiert av forventet statlig tilskudd.
Rådmannen foreslår å igangsette realisering av skatepark på Tasta, del 2, med en kostnadsramme på kr 15 mill. Prosjektet omfatter et mindre klubbhus og flere skateelementer.
Det foreslås å innarbeide en kostnadsramme på kr 11 mill. til ny opparbeidelse av Hillevåg torg der torget tilpasses til dagens situasjon. Prosjektet omfatter torgplasser, arrangement plass, park og nye gangforbindelser, samt rekkefølgetiltak. Stavanger kommune har inngått en avtale med Sektor Kilden Eiendom AS der partene ble enige om at kommunen skal foreta opparbeidelse av Hillevåg torg i henhold til reguleringsplanen, mot at Sektor Kilden Eiendom AS bekoster deler av utgiftene. I den forbindelsen mottok kommunen et anleggsbidrag på kr 5,3 mill. Rådmannen foreslås å innarbeide kr 11 mill. i årets budsjett som finansieres med disponering av anleggsbidrag på kr 5,3 mill. og kr 5,7 mill. av tildelt tiltakspakke.
Rådmannen foreslår å disponere kr 20,51 mill. av tiltakspakken til rehabilitering og vedlikehold av bygningsmassen. Rehabilitering/vedlikehold omfatter utskifting av ventilasjonsanlegg, oppgradering av sanitærrom, elektro, fasaderehabilitering, o.l. fordelt på de ulike formålsbyggene. I henhold til planlagt arbeid anses kr 15,51 mill. som driftsutgifter og kr 5 mill. som investeringsutgifter.
Overføring fra drift til investering
Vedtatt overføring fra drifts- til investeringsbudsjett utgjør kr 206,1 mill. I henhold til planlagt anvendelse av årets bevilgning er det behov for å foreta teknisk økning av investeringsbudsjett mot tilsvarende reduksjon av driftsbudsjett i størrelsesorden kr 11,2 mill. Justeringer medfører tilsvarende teknisk økning av overføring fra drift til investering og gjelder følgende tiltak:
Etter denne tekniske justeringen utgjør årets overføring fra drift til investering kr 217,3 mill.
Denne siden ble sist oppdatert 30. september, 15:06.