Undersøkelsene tilpasses virksomhetsområdet, men tema som servicenivå, informasjon, brukermedvirkning og helhetlig vurdering av tjenesten er gjennomgående for en stor del av undersøkelsene. Undersøkelsene følges opp i den enkelte virksomhet i ettertid og forbedringstiltak blir utarbeidet.
Følgende brukerundersøkelser og spørreundersøkelser skal gjennomføres i 2017, i tråd med plan i Handlings- og økonomiplan 2017 -2020:
Undersøkelse | Tidspunkt for gjennomføring | |
---|---|---|
Oppvekst og levekår | ||
Skole 3, 6 og 9 trinn (foresatte) | November/desember 2017 | |
Skole 7 og 10 trinn (elev) | November/desember 2017 | |
Barnehage (foresatte) | November/desember 2017 | |
SFO 2.trinn (foresatte) | Februar/mars 2017 | |
Stavanger legevakt | Pågående måling | |
Ressurssenter for styrket barnehagetilbud | November/desember 2017 | |
Kulturskolen (Foresatte) | Mai/juni 2017 | |
Jordmortjenesten | Høsten 2017 | |
Helsestasjon | Høsten 2017 | |
Sykehjem dagsenter | Juni 2017 | |
Sykehjem pårørende | Høsten 2017 | |
Flyktningseksjonen | Høsten 2017 | |
Bymiljø og utbygging | ||
VA-tjenester | Høsten 2017 | |
Renovasjon | Mai 2017 | |
Personal og organisasjon | ||
Medarbeiderundersøkelse | Januar 2017 | |
Servicetorget | Utgår |
Undersøkelsen ble gjennomført i februar/mars 2017, primært blant foresatte på 2. trinn. Spørsmålene er hentet fra Utdanningsdirektoratets foreldreundersøkelse. Svarprosenten totalt var på 70 %, mens på skolenivå varierte resultatene fra 33 til 100 %. Resultatene er jevnt over gode, og gir et hovedbilde av at foreldrene i Stavanger er fornøyde med SFO-tilbudet. Resultatene ligger over nasjonalt nivå på de tre målte indeksene for SFO (trivsel, personalet og aktivitetstilbud), Informasjon og samarbeid og Måltid.
Av kostnadsmessige årsaker ble frekvensen for gjennomføring av undersøkelsen endret fra årlig til hvert annet år i HØP 2016-2019. Men som følge av muligheten til å benytte Utdanningsdirektoratet (Udir) sin foreldreundersøkelse, som ikke medfører ekstra kostnad, gjennomføres SFO-undersøkelsen nå årlig.
Legevakten har en automat for live-måling av kundetilfredshet, Happy or not. I 2017 (per 30.april) har 2 006 besøkende på legevakten gitt en smilefjes-indikator på spørsmålet Er du fornøyd med ditt møte med legevakten i dag? Det blir tilsendt rapport ukentlig og per måned, denne legges frem for personalet på legevakten.
Prosentandelen som har gitt Stavanger Legevakt et grønt smilefjes, varierer i samme periode mellom 69 og 72 %.
Ble gjennomført i januar/februar 2017 av Kantar TNS på oppdrag fra Personal og organisasjon. Svarprosenten var på 73 % – 5940 av 8088 ansatte i Stavanger kommune. Resultatet på alle temaområdene på overordnet nivå var på nivå med siste undersøkelse i 2015. Resultatene viser et stort jobbengasjement, og 88 % av de som svarte opplever stor grad av arbeidsglede i jobben. 77 % sier at en av de største motivasjonsfaktorene er at jobben oppleves som meningsfylt. Enkeltpunktet med størst fremgang fra forrige undersøkelse var Jeg er stolt av å være ansatt i Stavanger kommune.
Resultatene og plan for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen ble lagt fram for Kommunalstyret for administrasjon 25. april 2017 (sak 16/17).
Undersøkelsen gjennomføres i regi av Utdanningsdirektoratet blant foresatte med barn på 3., 6. og 9. trinn i grunnskolen i Stavanger. Undersøkelsen oppfordrer elevenes foresatte til å gi en vurdering av elevenes læringsmiljø og samarbeidet mellom hjem og skole. Planlegges gjennomført i november/desember.
Gjennomføres i regi av Utdanningsdirektoratet for å gi elever muligheten til å si sin mening om læring og trivsel på skolen. Planlegges gjennomført i november/desember.
Benytter Utdanningsdirektoratets landsdekkende undersøkelse. Undersøkelsen kartlegger graden av tilfredshet blant foresatte med barn i Stavangerbarnehagen. Planlegges gjennomført i november/desember 2017.
Det skal gjennomføres en brukerundersøkelse i november/desember 2017. Hensikten med undersøkelsen er å måle tilfredshet med spesialpedagogtjenesten og ekstraressurstjenesten, samt kontakt med ekstraressursen generelt. Undersøkelsen ble sist gjennomført i 2015.
Formålet er med undersøkelsen er å kartlegge tilfredsheten blant foreldre som har barn som er elever ved kulturskolen skal det. Det er planlagt å sende ut undersøkelsen til alle foresatte i midten av mai 2017. Systemet PULS for kulturskole skal benyttes i gjennomføringen.
Det skal gjennomføres en undersøkelse for helsestasjonene og jordmortjenesten i løpet av høsten 2017. Undersøkelsen ble sist gjennomført i 2014. Formålet med undersøkelsen er å kartlegge brukernes tilfredshet med helsestasjonene og jordmortjenesten.
Det skal gjennomføres en brukerundersøkelse ved dagsentrene på sykehjem i juni 2017. Planlegging av undersøkelsen er i gang. Undersøkelsen vil, i likhet med tidligere år, bli gjennomført som en intervju-undersøkelse (skjemaundersøkelse med bistand på stedet). Målgruppen for undersøkelsen vil være brukerne selv, og undersøkelsen vil bli gjennomført med brukere ved 10 ulike dagsenter (10 ulike lokasjoner).
En pårørendeundersøkelse knyttet til sykehjemmene planlegges gjennomført høsten 2017. Undersøkelsen skal kartlegge pårørendes opplevelse av eget tilbud og av «sin» bruker/beboers tilbud. Undersøkelsesopplegget vil bli vurdert i forkant av gjennomføringen. Forrige gang det ble gjennom pårørendeundersøkelse ved sykehjemmene, var i 2010.
Brukerundersøkelsen er ny, og knytter seg til introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger. Undersøkelsen er en oppfølging av «Forvaltningsrevisjon av integrering og bosetting», behandlet i bystyret i mai 2016. Den planlegges gjennomført høsten 2017.
Det skal gjennomføres en undersøkelse høsten 2017. Tidligere undersøkelser viser relativt liten årlig variasjon, og den gjennomføres av den grunn hvert annet år – sist undersøkelse var i 2015.
Brukerundersøkelsen skal gjennomføres av IVAR IKS på oppdrag av medlemskommunene. Undersøkelsen vil gjennomføres i mai 2017.
Egentesting av servicenivået på Servicetorget er foretatt 13 ganger siden slutten av 2012. Servicetorget opplever at testene har hatt en skjerpende effekt, og lagt grunnlag for forbedringsarbeid spesielt overfor e-post behandling. Selve egentestingen anses å ha utspilt sin rolle og videreføres ikke.
Denne siden ble sist oppdatert 4. september, 09:21.