1.1 Innledning

Lov om barnehager med tilhørende forskrifter, der i blant rammeplan for barnehages innhold og oppgaver og forskrift om miljørettet helsevern for skoler og barnehager, angir de overordnede rammer for utforming av barnehagebygg og kommunen sitt ansvar som lokal barnehagemyndighet.

Kommunen har plikt til å tilby plass i barnehage til barn under opplæringspliktig alder som er bosatt i kommunen, som har søkt innen søknadsfristen og er født før 1. november året før, jf. § 12 a i Lov om barnehager. Kommunen, som lokal barnehagemyndighet, skal sikre et helhetlig barnehagetilbud av god kvalitet, samt sikre at utbyggingsmønster og driftsformer blir tilpasset lokale forhold og behov.

Kommuneplanen 2014-2029 omhandler barns fremtid i Stavanger, med utgangspunkt i oppvekstmiljø, læring og fritid. Kommuneplanen sier blant annet at Stavanger skal ha attraktive og utviklende oppvekstmiljø i hele kommunen. Kommunen vil:

  • planlegge barnehagetilbud i nærmiljøet. Tilbudet skal være av høy kvalitet preget av gode relasjoner, positiv utvikling, læring og danning
  • at barnehager fordeles geografisk slik at barnefamilier får redusert behov for transport og en enklere hverdag
  • at det må utvikles barnehagekonsepter som kan tilpasses i en tettere by
  • at barnehagen skal være en god læringsarena som inkluderer alle barn.

Stavanger kommune skal legge til rette for at byens innbyggere blant annet har gode sosiale og miljømessige levekår. Levekårsundersøkelsen 2014-2029 viser at levekårssituasjonen i Stavanger er stabil, men noen levekårssoner har flere levekårsutfordringer enn andre. Barnehager i nærmiljøet er et viktig bidrag til å styrke bydelene som et attraktivt og stabilt bo-område. Videre er målrettet satsning og utvikling av barnehager er en viktig satsing også ut fra et folkehelse- og levekårsperspektiv.

Stavanger har en egen Strategiplan for folkehelsearbeidet 2013-2029, Det gode liv i Stavanger, som har mål om at Stavanger kommune vil gi innbyggerne muligheter til å leve et godt, sunt og langt liv. I dag går omlag 90 % av alle barn under skolepliktig alder i Stavanger i barnehage. Barnehagen når ut til alle barn uavhengig av sosiale og kulturelle skillelinjer. Barnehagen blir en felles arena for barna og er deres første trinn i utdanningsløpet. Den er også en arena som kan bidra til utvikling av holdninger og sosial utjevning av levevaner og helse.

Andelen barn med flerspråklig bakgrunn og barn i familier med vedvarende lavinntektsfamilier som går i barnehage er relativt lav i Stavanger sammenlignet med andre kommuner. I et inkluderingsperspektiv og fordi barnehagene som et universelt tilbud til alle barn, er det viktig å stimulere til økt deltakelse av barn fra disse gruppene. I kapasitet- og behovsanalysene er det derfor i barnehagebruksplanen lagt til grunn at 92 % av barn i alderen 1-5 år går i barnehage.

1.2 Forholdet mellom kommunale og private barnehager

I Stavanger kommune går om lag 2/3 av barna i kommunale barnehager, mens 1/3 går i private barnehager. Forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager pålegger økonomisk likebehandling mellom kommunale og ikke-kommunale barnehager. Barnehagebruksplanen som rammeverk skal gi forutsigbarhet både for kommunen og for private aktører som ønsker å etablere nye barnehageplasser.

Fra 1. januar 2011 kom det en endring i lovverket som ga kommunen mulighet til å vurdere søknad fra private aktører om tilskudd til drift av barnehageplasser i forhold til kommunens faktiske behov for barnehageplasser. Før 2011 fulgte vedtak om finansiering automatisk vedtak om godkjenning (barnehageloven § 14). Bestemmelsen gir en økt styringsmulighet for kommunen som lokal barnehagemyndighet. Med mulighet for vurdering av behov og kapasitet, både for byen totalt og for den enkelte bydel, kan kommunen unngå at etablering av nye plasser fører til overkapasitet.

Stavanger kommune er positiv til henvendelser fra private aktører som bidrar til å dekke behov i tråd med de føringer som fremgår av gjeldende barnehagebruksplan. De faktiske behovene beskrives nærmere under avsnitt om den enkelte bydel.

1.3 Private barnehager med kommunale festetomter eller bygg

Mange private barnehager har kommunale  festetomter eller leier bygg av Stavanger kommune. Majoriteten av disse avtalene ble inngått i tiden fra 1989 til 2005 for å øke kapasiteten til å møte lovkravet om full barnehagedekning, og skal snart reforhandles. Rådmannen vil i nær framtid legge frem egen sak angående dette for kommunalstyret for miljø og utbygging og Stavanger formannskap og eventuelle konsekvenser for barnehager med festetomter, og hvordan dette vil spille inn på fremtidig kapasitet vil vurderes i denne saken og fremtidige rulleringer av barnehagebruksplanen.

1.4 Kriterier ved neddimensjonering av barnehageplasser

For å skape forutsigbarhet i planlegging og drift har rådmannen utviklet kriterier for dimensjonering av barnehageplasser. Ved behov for neddimensjonering som følge av overkapasitet av barnehageplasser har kommunen kun styringsrett og dermed mulighet til å redusere antall barnehageplasser i kommunale barnehager.

Det er antall søkere, samt eventuelle særlige føringer i barnehagebruksplanen som påvirker dimensjoneringen av antall barnehageplasser. Befolkningsprognoser, antall søkere i byen totalt og per geografisk område gir grunnlagstallene for å ta beslutninger om dimensjonering av plasser: hvor mange plasser det er behov for og i hvilke geografiske områder det er behov for å justere antall plasser.

Når grunnlagstallene foreligger, både for byen totalt og for aktuelle geografiske områder, legges følgende kriterier til grunn ved neddimensjonering:

  • Størrelsen på virksomhetene – som hovedregel skal en virksomhet bestå av minimum 72 treårsenheter per virksomhet, og fortrinnsvis per bygg. Ved etablering av felles ledelse av flere bygg, gjøres dette fortrinnsvis i samme bydel.
  • Barnehagens bygningsmessig standard og barnehagedrift i leide bygg
  • Helhetlig vurdering av den aktuelle situasjon, hvor faktorer som å sikre robust ledelse, områder med levekårsutfordringer, personalmessige forhold, resultater fra bruker- og medarbeiderundersøkelse med mer tas med.

Denne siden ble sist oppdatert 27. oktober, 09:10.