Beregning av Kapasitet

Gjeldende kapasiteten beregnes ut fra antall store og små barn hver enkelt barnehage er dimensjonert for på et gitt tidspunkt (kapasitet i drift). Beregning av fremtidig kapasitet gjøres uavhengig av barnets alder, med utgangspunkt i avdelinger på 15 barn.

Kapasiteten i planen justeres for allerede vedtatte endringer, før rådmannen foreslår ytterligere endringer. Forslag til neddimensjonering gjøres per bydel. Dimensjoneringsplanen for kommende barnehageår vedtas i kommunalstyret for oppvekst i egen sak basert på føringer gitt i barnehagebruksplanen.

Beregning av behov

Befolkningsframskrivingen brukes for å beregne behovet for barnehageplasser i perioden.

Barnehageopptaket skiller seg fra skoleopptaket ved at det er barnehagerett mens det i skole er skoleplikt. Foreldre står fritt til å velge hvilken barnehage de ønsker å søke om plass i, uavhengig av bosted. Foreldre kan også søke om barnehageplass i private barnehager i andre kommuner, eller å ikke benytte barnehagetilbudet i det hele tatt. For å angi prognose for fremtidig behov blir antall barn i barnehagealder i kommende periode multiplisert med aktuelt måltall for andel barn i barnehage (i snitt 92 %).

Det er svært vanlig at barn går i barnehage i andre bydeler enn de er folkeregistrert i. I prinsippet legger barnehagebruksplanen til grunn at foreldre ønsker barnehageplass i den bydelen barnet er

folkeregistrert i. Behovstallene blir imidlertid beregnet i forhold til den effekt flytting mellom bydeler har for behovet på antall barnehageplasser i den enkelte bydel. Vi kaller dette transitteffekt.

Oppsummert er det følgende beregninger som leder frem til forholdet mellom behov og kapasitet i den enkelte bydel

Denne siden ble sist oppdatert 3. september, 21:04.