3.1 Forhold som påvirker andel barn i barnehage

Andelen barn som har barnehageplass varierer naturlig mellom årskullene, men også fra bydel til bydel. I hovedsak antas det at det er to faktorer som spiller inn på hvor stor andel av barn som benytter seg av barnehagetilbudet:

• Den sosiodemografiske profilen til bydelen. Bydeler med høy andel minoritetetsspråklige barn har ofte lavere deltakelse i barnehage.
  • I bydeler med underkapasitet av barnehageplasser vil det være færre som benytter seg av barnehagetilbudet. Tilbud om barnehageplass langt fra eget bosted vil for mange gjøre det vanskelig å benytte seg av tilbudet.

3.2 Andel barn i barnehage i Stavanger

Grafen under viser andelen barn i barnehage og andel minoritetsspråklige barn i barnehage i henholdsvis Stavanger, Rogaland og Norge de tre siste år (SSB). Tallene viser at særlig i forhold til andel minoritetsspråklige barn i barnehage ligger Stavanger noe lavere enn landsgjennomsnittet og sammenliknbare kommuner. Oversikten viser henholdsvis andel barn i barnehage sett i forhold til alle barn i alderen 1-5 år i kommunen og andelen minoritetsspråklige barn i barnehage sett i forhold til alle innvandrerbarn i alderen 1-5 år i kommunen. Minoritetsspråklige barn i barnehage er antall barn med annet morsmål enn norsk, samisk, svensk, dansk og engelsk. Innvandrere defineres som personer som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre.

Barnehagen er en viktig inkluderingsarena som bidrar til utjevning av sosiale forskjeller. Stavanger kommune ønsker at minoritetsspråklige barn skal delta i barnehage i like stor grad som norskspråklige barn, men fortsatt er andelen minoritetsspråklige barn i barnehage lavere i Stavanger enn i kommuner det er naturlig å sammenligne oss med. Tilsvarende er det et mål å øke deltakelse i barnehage blant barn som lever i familier med vedvarende lav inntekt. Det foreligger ikke tall på barnehagedeltakelse hos barn i familier med vedvarende lav inntekt, men vi vet at minoritetsspråklige barn er overrepresentert blant denne gruppen barn.

Rådmannen arbeider systematisk for å stimulere til at flere minoritetsspråklige barn og barn fra familier med vedvarende lav inntekt benytter seg av kommunens barnehagetilbud. Kommunen har fått statlige tilskudd til to prosjekter i barnehageåret 2018-2019, der målet er å styrke barnehagedeltakelsen blant disse to gruppene. Gratis barnehageplass, gratis åpen barnehage og mer aktiv eller utadrettet innsats for å rekruttere barn til barnehage er blant tiltakene som tilskuddsmidlene er tenkt brukt til. Videre er målrettet satsning på tilstrekkelig barnehagedekning i nærmiljø med levekårsutfordringer et avgjørende tiltak for å tilrettelegge for at flere barnefamilier takker ja til tilbud om barnehageplass.

3.3 Måltall for antall barn i barnehage

Andelen barn i barnehage varierer naturlig fra årskull til årskull, der andelen barn i barnehage øker i takt med barnets alder. Stavanger har hatt en noe lavere andel barn i barnehage enn flere sammenlignbare kommuner de senere år.

Måltall for andel barnehage som brukes i beregningene i barnehagebruksplanen er basert på analyser av fordeling av antall barn per årskull i dag, samt ønsket om å øke andel barn i eldste årskullene og blant barn i lavinntektsfamilier og minoritetsspråklige barn. I beregningen av behov for barnehageplasser i kapittelet om kapasitet- og behovsanalysene er det lagt til grunn at gjennomsnittlig 92 % av barn i alderen 1-5 år går i barnehage. Beregnet fordeling mellom årskullene er som følger:

Gjeldende måltall per alderstrinnKapasitet i drift
Femåringer97 %
Fireåringer97 %
Treåringer95 %
Toåringer91 %
Ettåringer78 %
Snitt med utlik fordeling av barn per kull92 %
Last ned tabelldata (Excel)

Denne siden ble sist oppdatert 29. august, 19:46.