Sammendrag

Barnehagebruksplanen viser samlet kapasitet og fremtidig behov for barnehageplasser i byen totalt og i den enkelte bydel. Planen beskriver lokale og sentrale rammefaktorer som påvirker vurderingen av barnehagekapasiteten, samt vedtatte prinsipper for utbygging og utvikling av barnehageplasser i Stavanger. Rådmannen legger årlig frem sak om rullering av barnehagebruksplanen. Her gjennomgås blant annet endringer i behov og kapasitet for barnehageplasser i byen totalt og i de ulike bydelene basert på oppdatert befolkningsframskriving, tall fra siste barnehageopptak og faktiske fødselstall. I tillegg gjennomgås anbefalinger for fremtidig utbygging.

Det er 6 hovedprinsipper som skal ligge til grunn for fremtidig utbygging og utvikling av barnehager i Stavanger

1. Barnehagestrukturen planlegges slik at kapasiteten er tilpasset antall barn med lovfestet rett
  2. Barn i Stavanger skal som hovedregel få tilbud om barnehageplass i eget nærmiljø eller i egen bydel
  3. Barnehagene i Stavanger skal ha en størrelse som bidrar til fleksibel bruk, solid ledelse og fagmiljø
  4. Barnehagebygget skal ha en utforming som støtter opp under barns utvikling
  5. Barnehagebygget skal bidra til godt fysisk arbeidsmiljø for de ansatte
  6. Barnehagene i Stavanger skal være universelt utformet

Prinsippene blir nærmere gjennomgått i barnehagebruksplanen.

Hovedbildet i foreliggende plan er at det en relativt god balanse mellom behov og kapasitet i bydelene, med unntak av i sentrumsnære områder; På Storhaug og Våland er det for få plasser. I Hillevåg er det for mange plasser. Det er en uttalt målsetting at foreldre i størst mulig grad skal få tilbud om barnehageplass i egen bydel. Behovet for barnehageplasser i Storhaug bydel er om lag 200 plasser høyere enn i forrige planperiode, og selv med plan om etablering av to nye barnehager i bydelen i perioden er det ikke realistisk å nå målet om bydelsvis dekning på Storhaug de nærmeste årene.

For å få bedre balanse mellom behov og kapasitet i alle bydeler er det nødvendig å etablere nye, permanente barnehageplasser i bydeler med underdekning og samtidig redusere antall plasser i bydeler med overkapasitet.

Antall barnehageplasser blir til enhver tid dimensjonert i tråd med forventet antall barn med lovfestet barnehagerett etter barnehagelovens §12 a. Behovstallene i planen baserer seg på oppdaterte befolkningsframskrivningstall per juni 2018, og viser at det nå er en svak oppgang i barnetallene fra 2019 og kommende fireårs perioden. Behovet øker i bydelene Storhaug, Eiganes/Våland, Hillevåg og Madla. I bydelene Tasta, Hundvåg og Hinna er tallene stabile eller viser en viss nedgang. Planen legger til grunn at måltall for andel barn i barnehage i gjennomsnitt vil ligge på omlag 92 %. Rådmannen har en bevisst satsning på tiltak som bidrar til å øke andelen flerspråklige barn, da deltakelsen for denne gruppen ligger noe lavere i Stavanger enn i sammenliknbare kommuner.

På grunn av forestående kommunesammenslåing og lavt barnetall over år på begge sider av kommunegrensen på Åmøy og anbefaler rådmannen at driften av Austre Åmøy barnehage avvikles fra høsten 2019. Barna tilbys plass i andre barnehager på Rennesøy eller i Stavanger, og ansatte blir ivaretatt i tråd med gjeldende avtaleverk.

Kapasitet- og behovstallene for Finnøy og Rennesøy kommuner er lagt inn planen som egne områder, og ikke sammenstilt med Stavanger kommune. Vurdering av behov for endringer av kapasitet innarbeides ved neste rullering av barnehagebruksplanen.

Forslag til vedtak

Barnehagebruksplanen skal sikre at Stavanger kommune har et tilstrekkelig antall barnehageplasser til barn med lovfestet rett til barnehageplass. Dimensjonering av antall barnehageplasser må sees i forhold til det faktiske behovet i byen totalt og i den enkelte bydel. Planen skal bidra til en bedre bydelsdekning i tråd med dagens behov og nye behov som følge av endrede barnetall og fremtidig byutvikling.

Barnehagebruksplanen 2019-2023 vedtas med følgende presiseringer:

1. Befolkningsfremskrivningstallene viser samlet sett en forventet økning på 140 barn i alderen 1-5 år i planperioden. Økningen er hovedsakelig i Storhaug bydel. Det er en svak nedgang i noen av bydelene.
  2. Samlet sett er det nok barnehageplasser i byen. Etablering av nye, permanente barnehageplasser i områder med underkapasitet må derfor gjøres parallelt med reduksjon av midlertidige plasser og plasser i områder med overkapasitet i tråd med behovstallene. Det er i planen en nettoøkning på 265 barnehageplasser i byen totalt i løpet av planperioden. Mer detaljert skyldes dette;
    • Etablering av 90 plasser på Storhaug fra 2020 og ytterligere 150 plasser fra 2021, 150 barnehageplasser i Eiganes/Våland fra 2022, samt allerede vedtatt utvidelse med 75 plasser i planperioden på Tasta.
    • Forutsatt at det blir etablert et tilstrekkelig antall nye permanente plasser i bydeler med underdekning ligger det i planen avvikling av til sammen 200 midlertidige plasser i Hillevåg bydel i perioden 2020 til 2023.
  3. Driften av Austre Åmøy barnehage avvikles fra høsten 2019. Barn med behov for barnehageplass på Austre Åmøy tilbys bytte til annen barnehage i Stavanger eller Rennesøy i forkant av hovedopptaket 2019
  4. Kapasitet- og behovstallene for Finnøy og Rennesøy kommuner tas til orientering. Vurdering av behov for endringer av kapasitet innarbeides ved neste rullering av barnehagebruksplanen.

Denne siden ble sist oppdatert 28. oktober, 14:07.