4.11 Kapasitet og behov i Rennesøy

Barnehagene i Rennesøy kommunedel er i dag dimensjonert for noe over 300 barnehageplasser. Barnehagenes godkjente leke- og oppholdsareal tilsier en mulig kapasitet på opp mot 550 plasser.

På bakgrunn av lave barnetall og små fagmiljø foreslår kommunedirektøren å avvikle drift av Austre Åmøy barnehage fra høsten 2020. I dag går ti barn i barnehagen, som har plass til 65. Det er et lite leke- og læringsmiljø for barna, og et lite fagmiljø. Dette gjør barnehagen mer sårbar for endringer.

Ved avvikling vil foreldre til barn med plass i barnehagen få tilbud om plass i en annen barnehage fra høsten 2020. Det er viktig at dette skjer i god dialog med foreldre, og at barnehagens ansatte blir godt ivaretatt i prosessen. Avvikling av Austre Åmøy barnehage medfører ikke endring av samlet kapasitet for Rennesøy, og vises derfor ikke i tabellen under. Som i alle kommunedeler vil det være aktuelt å justere antall plasser ytterligere i forbindelse med årlig barnehageopptak.

4.11.1 Kapasitet med endringer og framtidige behov

Rennesøy20202021202220232024
Kapasitet
Kapasitet kommunedel317317317317317

Foreslåtte, planlagte og allerede vedtatte endringer
Sum endringer 00000
Kapasitet med endringer 317317317317317
Behov271263262265269
Differanse kapasitet og behov 4654555248
Differanse kapasitet og behov (tåe)4552524843

4.11.2 Hvordan møte framtidige behov?

Rennesøy har i dag barnehagedrift i seks barnehagebygg (alle kommunale). I forbindelse med innføring av ny virksomhetsstruktur i nye Stavanger kommune vil disse barnehagene fra årsskiftet bli samlet i to barnehagevirksomheter. Austre Åmøy barnehage i dagens Stavanger kommune vil da inngå i den nye virksomheten Mastra-barnehagene.

Av geografiske hensyn kan det være vanskelig å benytte seg av den lokale overkapasiteten. Dette gjelder ikke bare for barn i andre kommunedeler, men til dels også innad i kommunedelen. I likhet med Finnøy vil det for Rennesøy være en framtidig utfordring å tilby barnehageplasser i barns nærmiljø og ivareta solide fagmiljø samtidig som en har god ressursutnyttelse.

Prognosene for planperioden tilsier stabile barnetall og dermed stabile behovstall i Rennesøy. De kommunale barnehagene vil i hele planperioden ha betydelig større leke- og oppholdsareal enn det er behov for. I forkant av hvert barnehageopptak vil kommunedirektøren tilpasse antall plasser ut fra forventet behov. Eventuelle større endringer vil bli vurdert i neste rullering av barnehagebruksplanen.

Denne siden ble sist oppdatert 9. november, 11:19.