Sammendrag

Barnehagebruksplanen viser samlet kapasitet og forventet behov for barnehageplasser i kommunen samlet og i den enkelte kommunedel. Planen beskriver lokale og sentrale rammefaktorer som påvirker vurderingen av barnehagekapasiteten, samt vedtatte prinsipper for utbygging og utvikling av barnehageplasser i Stavanger.

Det er seks hovedprinsipper som skal ligge til grunn for framtidig utbygging og utvikling av barnehager i Stavanger:

1. Barnehagestrukturen planlegges slik at kapasiteten er tilpasset antall barn med lovfestet rett
  2. Barn i Stavanger skal som hovedregel få tilbud om barnehageplass i eget nærmiljø eller i egen kommunedel
  3. Barnehagene i Stavanger skal ha en størrelse som bidrar til fleksibel bruk, solid ledelse og fagmiljø
  4. Barnehagebygget skal ha en utforming som støtter opp under barns utvikling
  5. Barnehagebygget skal bidra til godt fysisk arbeidsmiljø for de ansatte
  6. Barnehagene i Stavanger skal være universelt utformet

Prinsippene blir nærmere gjennomgått i barnehagebruksplanen.

Kommunedirektøren legger årlig fram sak om rullering av barnehagebruksplanen. Her gjennomgås blant annet endringer i behov og kapasitet for barnehageplasser i kommunen samlet og i de ulike kommunedelene, basert på oppdatert befolkningsframskrivning og tall fra siste barnehageopptak.

Antall barnehageplasser blir dimensjonert i tråd med forventet antall barn med lovfestet barnehagerett etter barnehageloven § 12 a. Behovstallene i planen baserer seg på oppdaterte befolkningsframskrivningstall pr. juni 2019. Samlet antall barn i alderen 1-5 år synker i første halvdel av perioden, og mer enn tidligere prognoser har tilsagt. Fra 2023 forventes det derimot en oppgang i barnetallene. Samtidig forventes antall og andel små barn (barn under 3 år) å øke i planperioden.

Hovedbildet i foreliggende plan er at det er en relativt god balanse mellom kapasitet og behov i de fleste kommunedelene (gitt planlagte endringer). Det er enkelte unntak, særlig i sentrumsnære områder. På Storhaug og Våland er det for få plasser. I Hillevåg, Hinna og Rennesøy er det for mange plasser. Det er en uttalt målsetting at foreldre i størst mulig grad skal få tilbud om barnehageplass i egen kommunedel.

For å få bedre balanse mellom kapasitet og behov i alle kommunedeler er det nødvendig å etablere nye, permanente barnehageplasser i kommunedeler med underdekning, samtidig som en reduserer antall plasser i kommunedeler med overkapasitet. Ettersom barnetallene i kommunen samlet går ned, vil det i tillegg være behov for en liten neddimensjonering av antall plasser i første halvdel av planperioden.

Kommunen oppretter de neste årene nye plasser på Tasta, Storhaug og Våland. Tasta øker med 60 plasser høsten 2020. På Storhaug er det vedtatt å etablere 60 plasser i 2022 og ytterligere 90 plasser i 2024. Våland øker med 150 plasser i 2022. For høsten 2020 foreslår kommunedirektøren å redusere kapasitet i drift i Hinna med 60 plasser og i Hillevåg med 30 plasser. Reduksjonen av plasser skjer i takt med etablering av nye barnehager i områder med underkapasitet. Mot slutten av planperioden er det god balanse mellom kapasitet og behov i alle kommunedeler utenom Storhaug, som har behov for ytterligere én barnehage.

På grunn av lavt barnetall over år anbefaler kommunedirektøren at Austre Åmøy barnehage avvikles fra høsten 2020. Pr. dags dato går det ti barn i barnehagen. Det er ledig kapasitet for barna i andre barnehager, både lokalt i kommunedelen og i kommunen for øvrig.

Forslag til vedtak

Barnehagebruksplanen skal sikre at Stavanger kommune har et tilstrekkelig antall barnehageplasser til barn med lovfestet rett til barnehageplass. Dimensjonering av antall barnehageplasser må sees i forhold til det faktiske behovet i kommunen samlet og i den enkelte kommunedel. Planen skal bidra til en bedre dekning i alle kommunedeler. Etablering av nye barnehager i kommunedeler med underkapasitet blir kompensert med nedjustering av antall plasser i kommunedeler med overkapasitet.

Barnehagebruksplanen 2020-2024 vedtas med følgende presiseringer:

1. Befolkningsframskrivningstallene viser samlet en nedgang i antall barn i alderen 1-5 år i perioden 2020-2022. Fra 2023 forventes en oppgang i barnetallet, primært som følge av forventet bedring av kommunens arbeidsmarked. I 2025 forventes det at barnetallet er på samme nivå som i 2019 og at det deretter vil fortsette å stige jevnt.
  2. Samlet sett er det tilstrekkelig antall barnehageplasser i planperioden. Etablering av nye, permanente barnehageplasser i områder med underkapasitet må derfor gjøres parallelt med reduksjon av midlertidige plasser og plasser i områder med overkapasitet og i tillegg sees i lys av behovstallene. Det er lagt inn en bruttoøkning på 360 barnehageplasser i løpet av planperioden. Nettoøkningen er på 20 plasser. Mer detaljert har dette sin bakgrunn i:
    • Vedtatte utvidelser av eksisterende barnehager med 60 plasser på Tasta fra 2020 og vedtatt bygging av henholdsvis 60 og 90 plasser på Storhaug fra 2022 og 2024, samt 150 barnehageplasser i Eiganes og Våland fra 2022.
    • Parallelt med etablering av nye, permanente plasser i kommunedeler med underdekning er det planlagt avvikling av: 250 plasser i Hillevåg i perioden 2020-2022 (midlertidige bygg), 30 plasser i Eiganes og Våland i 2021 (midlertidige bygg).
    • For å ikke øke det totale antallet plasser i kommunen, kompenseres vedtatt økning på 60 plasser i Tasta fra 2020 ved å redusere overkapasiteten i Hinna kommunedel med 60 plasser fra samme tidspunkt.
    • Driften av Austre Åmøy barnehage avvikles fra høsten 2020.

Denne siden ble sist oppdatert 9. november, 11:19.