3.1 Forhold som påvirker andel barn i barnehage

Andelen barn som har barnehageplass varierer naturlig mellom årskullene, men også fra kommunedel til kommunedel. I hovedsak antas det at det er to faktorer som spiller inn på hvor stor andel av barn som benytter seg av barnehagetilbudet:

• Den sosiodemografiske profilen til kommunedelen. Kommunedeler med høy andel minoritetsspråklige barn har ofte lavere deltakelse i barnehage.
  • I kommunedeler med underkapasitet av barnehageplasser vil det være færre som benytter seg av barnehagetilbudet. Tilbud om barnehageplass langt fra eget bosted vil for mange gjøre det vanskelig å benytte seg av tilbudet.

3.2 Andel barn i barnehage i Stavanger

Tabellene og grafene under viser andelen barn i barnehage og andelen minoritetsspråklige barn i barnehage i Stavanger, Rogaland, Norge og øvrige ASSS-kommuner de fire siste årene (kilde: SSB). Tallene viser at Stavanger har en noe lavere andel minoritetsspråklige barn i barnehage enn lands- og fylkesgjennomsnittet, samt øvrige ASSS-kommuner. I motsetning til utviklinga i landet, fylket og øvrige ASSS-kommuner gikk andelen barn i barnehager i Stavanger noe opp i 2018. (Alle tall i prosent.)

2015201620172018
Stavanger87,888,289,089,4
Rogaland88,088,088,688,1
Landet89,390,190,790,3
Øvirge ASSS-kommuner88,989,890,590,2
Tabell 1: Andel barn i barnehage
2015201620172018
Stavanger71,974,673,476,7
Rogaland74,277,476,878
Landet77,679,380,382,8
Øvirge ASSS-kommuner78,577,878,982,4
Tabell 2: Andel minoritetsspråklige barn i barnehage i forhold til innvandrerbarn*

Barnehagen er en viktig inkluderingsarena som bidrar til utjevning av sosiale forskjeller. Stavanger kommune ønsker at minoritetsspråklige barn skal delta i barnehage i like stor grad som andre barn. Tilsvarende er det et mål å øke deltakelse i barnehage blant barn som lever i familier med vedvarende lav inntekt. Det foreligger ikke tall på barnehagedeltakelse hos barn i familier med vedvarende lav inntekt, men vi vet at minoritetsspråklige barn er overrepresentert blant denne gruppen barn.

Kommunedirektøren arbeider systematisk for å stimulere til at flere minoritetsspråklige barn og barn fra familier med vedvarende lav inntekt benytter seg av kommunens barnehagetilbud. Gratis barnehageplass, gratis åpen barnehage og mer aktiv eller utadrettet innsats for å rekruttere barn til barnehage er blant de tiltakene kommunen har iverksatt. Videre er målrettet satsning på tilstrekkelig barnehagedekning i nærmiljø med levekårsutfordringer et avgjørende tiltak for å tilrettelegge for at flere barnefamilier tar imot tilbud om plass.

* SSB definerer minoritetsspråklige barn som barn med annet morsmål enn norsk, samisk, svensk, dansk eller engelsk, hvor også begge foreldrene til barnet har et annet morsmål enn de nevnte. SSB definerer barn med innvandrerbakgrunn (innvandrerbarn) som barn som enten har innvandret til Norge, eller er født her i landet av foreldre som har innvandret.

3.3 Måltall for andel barn i barnehage

Andelen barn i barnehage varierer fra årskull til årskull, der andelen barn i barnehage øker i takt med barnets alder. Stavanger har hatt en noe lavere andel barn i barnehage enn flere sammenlignbare kommuner de senere år, men ligger over fylkesgjennomsnittet.

Måltall for andel barn i barnehage er et tall for ønsket deltakelse og ligger noen prosentpoeng høyere enn faktiske tall for deltakelse. Måltallene brukes i beregningene i barnehagebruksplanen og er basert på analyser av fordeling av antall barn per årskull i dag, samt ønsket om å øke andel barn i eldste årskullene og blant barn i lavinntektsfamilier og minoritetsspråklige barn. Det er også nødvendig å ta høyde for årlige variasjoner i antall foreldre som benytter seg av barnets rett til barnehageplass.

I beregningen av behov for barnehageplasser i kapitlet om kapasitet- og behovsanalysene er det lagt til grunn at måltall på gjennomsnittlig 92 % av barn i alderen 1-5 år går i barnehage. (Gjennomsnittstall for siste fem år er ca. 89 %.) Beregnet fordeling mellom årskullene er som følger:

Gjeldende måltallstabellMål andel barn i barnehage
Femåringer97 %
Fireåringer97 %
Treåringer95 %
Toåringer91 %
Ettåringer78 %
Snitt måltakk (ulik fordeling mellom alderskull)92 %
Tabell 3: Måltall for de ulike aldersgruppene

Denne siden ble sist oppdatert 13. november, 11:48.