3.1 Forhold som påvirker andel barn i barnehage

Andelen barn som har barnehageplass varierer naturlig mellom årskullene, men også fra kommunedel til kommunedel. Ut fra kommunens erfaringer er det i hovedsak to faktorer som spiller inn på hvor stor andel av barn som benytter seg av barnehagetilbudet:

  • Den sosiodemografiske profilen til kommunedelen. Erfaringsmessig har kommunedeler med høy andel minoritetsspråklige barn noe lavere deltakelse i barnehage
  • I kommunedeler med underkapasitet av barnehageplasser vil det være færre som benytter seg av barnehagetilbudet. Tilbud om barnehageplass langt fra eget bosted opplever mange som vanskelig å benytte

3.2 Andel barn i barnehage i Stavanger

Tabellene og grafene under viser andelen barn i barnehage og andelen minoritetsspråklige barn i barnehage de fire siste årene (kilde: SSB). Tabellene viser overordnet at Stavanger har en stabil og positiv økning i begge kategoriene, i tråd med ønsket utvikling.

 

  1. Andel barn i barnehage i forhold til alle barn i alderen 1-5 år (prosent)
20152016201720182019Snitt siste fem år
Stavanger89,090,489,890,390,990,1
ASSS90,490,990,691,792,291,2
Rogaland89,190,089,89090,689,9
Landet90,49191,391,792,191,3
Last ned tabelldata (Excel)

 

  1. Andel minoritetsspråklige barn1 i barnehage ift. innvandrerbarn2 (prosent)
20152016201720182019Snitt siste fem år
Stavanger71,974,673,476,777,874,9
ASSS77,377,278,381,883,479,6
Rogaland74,277,476,87879,677,2
Landet77,679,380,382,883,980,8
Last ned tabelldata (Excel)

*1 SSB definerer minoritetsspråklige barn som barn med annet morsmål enn norsk, samisk, svensk, dansk eller engelsk, hvor også begge foreldrene til barnet har et annet morsmål enn de nevnte.

*2 SSB definerer barn med innvandrerbakgrunn (innvandrerbarn) som barn som enten har innvandret til Norge, eller er født her i landet av foreldre som har innvandret.

 

Andelen barn i barnehage ligger i snitt noe lavere i våre sørligste fylker sammenlignet med resten av landet. Stavanger (og Rogaland) er her intet unntak (jf. graf og tabell 1). Graf og tabell 2 tilsier en noe lavere andel minoritetsspråklige barn i barnehage i Stavanger enn fylket og landet ellers, inkludert ASSS-kommunene. Tallene er ikke nødvendigvis direkte sammenlignbare, da det er flere ulike forhold som påvirker barnehagedeltakelsen. Like fullt ønsker kommunen å bidra til at den positive utviklingen fortsetter i begge kategoriene.

Barnehagen er en viktig inkluderingsarena som kan bidra til utjevning av sosiale forskjeller. Stavanger kommune ønsker at minoritetsspråklige barn og barn som lever i familier med vedvarende lav inntekt skal delta i barnehage i like stor grad som andre barn.

Gratis åpen barnehage og mer aktiv og utadrettet innsats for å rekruttere barn til barnehage er blant de tiltakene kommunen har iverksatt, med bruk av øremerkede midler fra staten. Målrettet satsning på tilstrekkelig barnehagedekning i nærmiljø med levekårsutfordringer er et avgjørende tiltak for å tilrettelegge for at flere barnefamilier tar imot tilbud om plass.

3.3 Måltall for andel barn i barnehage

Andelen barn som går i barnehage varierer fra årskull til årskull, der andelen øker i takt med barnets alder. For å beregne forventet behov for plasser benytter kommunen seg av måltall for andel barn i barnehage. Måltallet er et tall for ønsket deltakelse og ligger noen prosentpoeng høyere enn faktiske tall for deltakelse (samlet gjennomsnitt i Stavanger siste fem år er 90,1 %, og er økende). Måltallet er ulikt for de ulike årskullene:

Gjeldende måltallstabellMål andel barn i barnehage
Femåringer97 %
Fireåringer97 %
Treåringer95 %
Toåringer91 %
Ettåringer78 %
Snitt måltall (ulik fordeling mellom alderskull)92 %
Last ned tabelldata (Excel)

 

Måltallene brukes i beregningene i barnehagebruksplanen og er basert på analyser av fordeling av antall barn pr. årskull i dag, samt ønsket om å øke andel barn i de eldste årskullene, barn i lavinntektsfamilier og minoritetsspråklige barn. Måltallet tar også høyde for årlige variasjoner i antall foreldre som benytter seg av barnets rett til barnehageplass.

Denne siden ble sist oppdatert 6. november, 13:15.