Kommunestyrets vedtak

Kommunestyrets flertall vedtok barnehagebruksplanen i sitt møte 13. desember 2021, med følgende presiseringer:

1. Ved reduksjon av barnehageplasser benyttes barnehagebruksplanens kriterier for dette, jf. kap. 1.4:
    a) Størrelsen på barnehagene (minst 60 plasser/fire avdelinger)
    b) Barnehagens bygningsmessige standard og barnehagedrift i leide bygg
    c) Helhetlig vurdering av aktuell situasjon i barnehagene samlet sett
  2. Samlet sett er det tilstrekkelig antall barnehageplasser i planperioden. Oppstart av nye, permanente barnehager i områder med underkapasitet må derfor gjøres parallelt med avvikling av midlertidige barnehager og av plasser i områder med overkapasitet. a) På grunn forventet nedgang i barnetallet og i behovet for plasser, reduseres totalt 210 plasser fra barnehageåret 2022/23, etter følgende plan: Antall plasser reduseres med 30 plasser i Eiganes og Våland kommunedel, 15 plasser i Finnøy kommunedel, 60 plasser i Hillevåg kommunedel, 15 plasser i Hinna kommunedel, 30 plasser i Hundvåg kommunedel. 30 plasser i Madla kommunedel, 15 plasser i Rennesøy kommunedel og 15 plasser i Tasta kommunedel.
    b) Roaldsøy barnehage avvikles f.o.m. barnehageåret 2022/23 på grunn av barnehagens bygningsmessige standard og overkapasitet i kommunedelen.
    c) Hesby barnehage avvikles f.o.m. barnehageåret 2022/23 på grunn av lave søkertall og ledig kapasitet i andre barnehager på Finnøy.
    d) Tre nye barnehager i kommunedeler med underdekning blir ferdigstilt med henholdsvis 180 plasser i Teknikken barnehage på Våland våren 2023, 60 plasser i Strømvig barnehage på Storhaug våren 2023 og 90 plasser i barnehage i Lervig-kvartalet på Storhaug i 2024. Parallelt med dette avvikles om lag samme antall plasser i Hillevåg kommunedel og ev. i andre kommunedeler med overkapasitet.
    e) Bekketunet og Maurtua barnehager avvikles når Teknikken barnehage tas i bruk våren 2023. Investering og etablering av Teknikken barnehage er begrunnet i behovet for å erstatte plassene i Bekketunet og Maurtua barnehager som har midlertidig godkjenning og lav bygningsmessig standard.
    f) Beslutningen om Barnas Hus utsettes. Det vil bli gjort ny vurdering ved rullering av barnehagebruksplanen, ut fra oppdatert informasjon om behovet og samlet kapasitet i kommunedelen. Utvalg for oppvekst og utdanning vil be kommunedirektøren sikre at det samlede antallet STA plasser ikke reduseres som følge av endringer i barnehagebruksplanen.
  3. Stavanger kommune ønsker å gi et helhetlig barnehagetilbud av høy kvalitet, som også er variert for å tilpasses barns forskjellige behov. Stavanger kommune vil tilstrebe at det også opprettholdes barnehager med maksimalt 4 avdelinger/60 plasser. Dette for å gi barn med ulike utfordringer mindre forhold, for å dempe støy og andre sanseinntrykk som det kan være utfordrende å forholde seg til.
  4. Stavanger kommune kan ikke pålegge de private barnehagene å legge ned plasser. Det er imidlertid mulig å gå i dialog med de private barnehagene for å undersøke muligheten til justeringer av antall plasser i en periode der vi har overkapasitet. Dette kan være hensiktsmessig for enkelte private barnehager ut fra planer om rehabilitering o.l. Utvalg for oppvekst og utdanning ber kommunedirektøren ta et snarlig møte med representanter for de private barnehagene for å undersøke hvilke muligheter som ligger her i forhold til helheten i antall barnehageplasser fremover.
  5. Kommunestyret påpeker viktigheten av å få tilbud om barnehageplass i kommunedelen en bor i og ber derfor om at dette blir særskilt vurdert når en nå ønsker å redusere antallet plasser i enkelte bydeler. Om det fortsatt finnes barn som ikke får tilbud om barnehageplass i egen kommunedel, da må dette prioriteres i denne omstruktureringen. Barnehageplass i egen kommunedel er et vedtatt mål i Stavanger kommune.
  6. Kommunestyret ber om at når dimensjoneringssaken legges frem må det sjekkes opp mot ferske og oppdaterte tall over antall barn i kommunedelene som har behov for barnehageplass.

Denne siden ble sist oppdatert 16. desember, 14:49.