Barnehagebruksplanen skal sikre at Stavanger kommune har et tilstrekkelig antall barnehageplasser til barn med lovfestet rett til barnehageplass. Dimensjonering av antall barnehageplasser må sees i forhold til det faktiske behovet i byen totalt og i den enkelte bydel. Planen skal bidra til en bedre bydelsdekning i tråd med dagens behov og nye behov som følge av endrede barnetall og fremtidig byutvikling.
Det gjøres følgende presisereinger:
Barnehagebruksplanen legger grunnlaget for den framtidige tilpasningen av barnehagekapasitet i Stavanger kommune. Den viser kommunens samlede kapasitet og fremtidig behov for barnehageplasser i Stavanger. Planen beskriver videre lokale og sentrale rammefaktorer som påvirker vurderingene av barnehagekapasitet, samt vedtatte prinsipper for utbygging og utvikling av barnehageplasser i Stavanger.
Rådmannen legger årlig frem sak om rullering av barnehagebruksplanen. I år presenteres planen for første gang som et digitalt plandokument. Saksfremlegget gir et sammendrag av hovedelementene i saken og viser ellers til det helhetlige plandokumentet som følger i lenke nederst i sammendraget. Dette etter mal fra saksfremlegg til blant annet tertialrapport.
Stavanger har et tilstrekkelig antall barnehageplasser i byen totalt sett. I enkelte bydeler er det likevel en en ubalanse mellom tilgjengelig kapasitet og faktisk behov. Målet er at foreldre i størst mulig grad skal få tilbud om barnehageplass i eget nærmiljø eller i egen bydel. Forholdet mellom behov og kapasitet er noe forbedret de senere år, men likevel er det ikke realistisk å nå målet fullt ut i løpet av planperioden.
Antall barnehageplasser blir til enhver tid dimensjonert i tråd med forventede antall barn med lovfestet barnehagerett etter barnehagelovens §12 a. Behovstallene i foreliggende plan baserer seg på gjeldende befolkningsfremskrivningstall, og et måltall på at andel barn i barnehage i gjennomsnitt vil ligge på 92%. Rådmannen understreker viktigheten av det arbeides målrettet for å øke andelen av barn fra familier med vedvarende lavinntekt, som ligger noe lavere i Stavanger enn i sammenliknbare kommuner.
Oppdaterte befolkningsfremskrivningstall per august 2016 viser en betydelige nedgangen i barnetallene for kommende fireårs periode. Nedgangen er anslått til omlag 200 barn i 2017 og totalt 400 barn i perioden frem mot 2020. I foreliggende plan gjennomgås forholdet mellom behov og kapasitet, og det blir gitt konkrete anbefalinger om antall plasser som må avvikles i den enkelte bydel for å sikre bedre balanse mellom behov og kapasitet. Forslag om å avvikle barnehageplasser gjøres i hovedsak i bydeler og områder med overkapasitet. Ubalansen mellom behov og kapasitet er størst i Hinna og vestre deler av Madla bydel. Samlet sett er det foreslått endring/avvikling av til sammen omlag 250 plasser i 2017. Tallet er noe høyere enn forventet nedgang i barnetall. Dette for å gi rådmannen tilstrekkelig handlingsrom mellom bydelene og på grunn av at det allerede inneværende år er en viss overkapasitet av barnehageplasser.
Austre Åmøy er særskilt nevnt i barnehagebruksplanen. Både Rennesøy og Stavanger kommuner har ledige kapasitet i barnehagene på Vestre og Austre Åmøy. På grunn av tilgjengelig kapasitet i barnehagene og i lys av fremtidig kommunesammenslåing, anbefaler rådmannen derfor å avvikle driften i Austre Åmøy. Barna vil få tilbud om plass i barnehagen på Vestre Åmøy, eller i øvrige barnehager i Stavanger. Tiltaket vil samlet sett gi mer robust barnehagedrift på Åmøy. Utover Åmøy er forslag om endringer kun beskrevet med det antall barnehageplasser som må endres i den enkelte bydel. Rådmannen vil iverksette nødvendige tiltak for å sikre bedre balanse mellom behov og kapasitet. Avvikling av om lag 200 barnehageplasser vil berøre både barn, foreldre og ansatte. De personalmessige konsekvensene forventes å tilsvare omlag 50 årsverk. Det vil legges stor vekt på å sikre gode endringsprosesser og at tilpasningene gjøres i tråd med vedtatte kriterier og med størst mulig grad av involvering av berørte parter. Informasjonsbehovet underveis vil være stort for både foreldre og ansatte.
Det er flere forhold som fører til midlertidighet for bruk av barnehager i Stavanger. Det dreier seg blant annet om midlertid godkjenning av bygg, forhold rundt gjeldende reguleringsplaner, leide bygg og tomtefesteavtaler. Dette gir en del uklarhet om fremtidig barnehagekapasitet og dermed for fremtidig behov for utbygging. I foreliggende plan er midlertidighet beskrevet i den enkelte bydel, og rådmannen understreker at det i løpet av planperioden er viktig med en helhetlig oppmerksomhet fra kommunens avdelinger for å sikre gode og langsiktige løsninger.
Private aktører som ønsker å etablere eller utvide eksisterende barnehagedrift må søke om finansiering til drift av barnehageplasser. Kommunen vil være positiv til henvendelser som er i tråd med behov beskrevet i barnehagebruksplanen. Per i dag har kommunen mottatt søknad om utvidelse fra Solheim barnehage i Madla bydel. Barnehagen ligger i en del av bydelen som har overkapasitet. Det er anbefalt avvikling av kommunale barnehageplasser i samme område, og en utvidelse av private plasser vil medføre ytterligere behov for avvikling av kommunale plasser. Rådmannen foreslår derfor å avslå søknaden om driftsmidler til disse plassene.
Søknader fra private aktører som ønsker å etabeler ny barnehage eller utvide antall barnehageplasser er til nå behandlet i forbindelse med revidering av barnehagebruksplanen. Det betyr at søknader som ankommer gjennom året kan bli liggende uforholdsvis lenge før den blir behandlet, noe som er krevende for aktør som ønsker å etablere eller utvide sin drift. Det vil gi en mer effektiv saksbehandling dersom rådmannen får fullmakt til å behandle nye søknader. Rådmannen vil fatte sine vedtak med utgangspunkt i politisk vedtatte føringer for dimensjonering, herunder også behov for utvidelse av barnehager eller barnehageplasser i enkelte bydeler og områder.
Denne siden ble sist oppdatert 26. oktober, 15:09.