Aktivitet

Aktiviteten er antall barn i hver enkelt barnehage, justert for antall oppholdstimer ved hjelp av Statistisk sentralbyrås nøkkel for gjennomsnittlig oppholdstid:

Stavanger kommune benytter denne nøkkelen i åtte årlige barnetellinger.

Aldersfordeling

Andel små og store barn i en barnehage. Som standard er denne satt til en tredjedel små barn og to tredjedeler store barn, men av forskjellige grunner avviker enkelte barnehager fra dette. Små barn er barn som hele kalenderåret er under tre år. Store barn er barn som hele kalenderåret er over tre år. Barn som fyller tre år i løpet av kalenderåret er små fra januar til og med august, og store fra og med september.

Andel barn i barnehage

Antall barn per årskull som har barnehageplass dividert på folkeregistrert antall barn per årskull.

Arealdimensjonering

Alle barnehager dimensjoneres etter denne formelen:

 

Formel dimensjonering3

 

I barnehager i bydeler med underdekning av barnehageplasser i forhold til beregnet behov beholder vanligvis barnehagene denne dimensjoneringen. I bydeler med overdekning må barnehagene benytte bemanningsoptimalisert dimensjonering.

Arealnorm

Det er barnehagens eier som fastsetter antall kvadratmeter per barn, dette kalles barnehagens arealnorm. Barnehagens arealnorm er av betydning for foreldrenes forhold til barnehagen og skal derfor framgå av barnehagens vedtekter. Departementet har gitt en veiledende arealnorm for antall kvadratmeter per barn i barnehagen.

Arealberegningen ved fastsettelsen av leke- og oppholdsarealet skal ta utgangspunkt i de rommene som faktisk står til disposisjon for barnas aktiviteter. Dette gjelder for eksempel lekerom, grupperom og sove- og hvilerom. Dersom barnas garderobe også egner seg som leke- og oppholdsrom, kan denne også medregnes. Det samme gjelder kjøkkenet, dersom dette reelt brukes til barnas aktiviteter. Personalrom, kontorer,stellerom,toaletter og lignende skal ikke tas med i beregningen.

Den veiledende arealnormen får betydning for barnehageeieren ved dennes fastsettelse av leke- og oppholdsareal per barn og i forbindelse med kommunens godkjenning og tilsyn. Veiledende norm for barns lekeareal inne er fire kvadratmeter netto per barn over tre år og om lag 1/3 mer (ca. 5,3 kvadratmeter) per barn under tre år. Utearealet i barnehagen bør være om lag seks ganger så stort som leke- og oppholdsarealet inne. Til dette arealet regnes ikke parkeringsplass, tilkjørselsveier og lignende.

Barnetelling

Stavanger kommune teller antall barn i kommunale og ikke-kommunale barnehager (aktivitet) og justerer budsjett og tilskudd åtte ganger per år. Tellingene gjøres første virkedag i januar, februar, mars, april, mai, september, oktober og november. Aktiviteten for juni, juli og august er lik tellingen i mai. Aktiviteten i desember er lik tellingen i november.

Behov

Beregning av behov for barnehageplasser bygger på folkeregistrert barnetall, tall fra siste barnehagetelling og siste befolkningsframskrivning, justert for måltall for andel barn i barnehage. Beregnet behov per bydel blir også justert for transitteffekt.

Bemanningsoptimalisert dimensjonering

Bemanningsoptimalisering legger til grunn barnehagelovens bestemmelse om at det skal være maks 18 treårsenheter per pedagogisk leder, og det vil da være hensiktsmessig å tilstrebe et barnetall så nærme 18 treårsenheter som mulig – uten å overgå 18.

Barnehageloven regulerer normen for pedagogisk bemanning som sier at for inntil 18 barn over tre or eller inntil ni barn under tre år skal det være en pedagogisk leder med godkjent barnehagelærerutdanning. Utover det skal det ifølge loven være tilstrekkelig bemanning. Stavanger kommune har en bemanningsnorm på 200 % fagarbeider/assistentressurs per 18/9 barn i tillegg til 100 % pedagogisk leder.

Bemanningsnorm

Forskrift om pedagogisk bemanning §1 regulerer normen for pedagogisk bemanning som sier at for inntil 18 barn over tre år eller inntil ni barn under tre år skal det være en pedagogisk leder med godkjent barnehagelærerutdanning. Utover det skal det ifølge loven være tilstrekkelig bemanning. Stavanger kommune har en bemanningsnorm på 200 % fagarbeider/assistent per 18 store eller ni små barn i tillegg til 100 % pedagogisk leder.

For ledelse og administrasjon skal alle kommunale barnehagevirksomheter ha

  • én styrerstilling i 100 %
  • for administrativ ekstraressurs får virksomhetene i kr 5 518, pluss sosiale kostnader, per treårsenhet fra og med treårsenhet nummer 55. Barnehager med inntil 54 treårsenheter får ikke administrativ ekstraressurs.

Dimensjonering

Beskriver hvilke prinsipper som avgjør barnehagenes kapasitet. Alle barnehager blir først og fremst arealdimensjonert. De fleste kommunale barnehager følger i tillegg bemanningsoptimalisert dimensjonering.

Kapasitet

Kapasiteten beregnes ut fra barnehagenes leke- og oppholdsareal dividert med barnehagenes arealnorm. Kapasiteten avhenger også av barnehagens normale aldersfordeling.

Kapasitet i drift

Tilgjengelige barnehageplasser i henhold til barnehagenes arealdimensjonering, arealnorm og aldersfordeling og som ikke med bakgrunn i bemanningsoptimalisert dimensjonering, overkapasitet i området eller andre grunner midlertidig er satt ut av drift.

Leke- og oppholdsareal

Leke- og oppholdsarealet fastsettes i barnehagens endelige godkjenning fra barnehagemyndigheten og avgjør sammen med barnehagens arealnorm hvor stor kapasitet hvert enkelt barnehagebygg har.

Midlertidige bygg

Barnehagebygg som ikke er permanente som følge av en eller flere faktorer:

  • Tomten er regulert til andre formål
  • Bygget er ikke eid av Stavanger kommune (leid bygg)
  • Bygget har tidsavgrenset godkjenning med bakgrunn i byggets tekniske standard eller andre forhold

Rett til plass i barnehage

Barnehagelovens § 12a stadfester at barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barn som fyller ett år i september eller oktober det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra den måneden barnet fyller ett år i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.

Søknadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen.

Transitteffekt

Antall barn ikke folkeregistrert i bydel A med barnehageplass i bydel A minus antall barn folkeregistrert i bydel A med barnehageplass i annen bydel eller kommune.

Transitteffekten hjelper oss å se hvordan problematikken rundt under- og overkapasitet i bydelene blir  løst, og er i seg selv ikke en ønsket løsning for fremtiden. Målet er at transitteffekten er så nærme null som mulig i alle bydeler.

Treårsenhet

Uttrykket benyttes i tilknytning til bemanning i barnehagene, samt til budsjettering i kommunale barnehager.

  • Barn over tre år (store barn) tilsvarer én treårsenhet
  • Barn under tre år (små barn) tilsvarer to treårsenheter
  • Barn som fyller tre år i inneværende år teller som to treårsenheter frem til og med august måned, så som én treårsenhet fra og med september måned

Vedtekter

Barnehageeier skal etter Barnehagelovens § 7 fjerde ledd, fastsette barnehagens vedtekter. Vedtektene, evt. utkast til slike, må forelegges kommunen i forbindelse med søknad om godkjenning. Vedtektene skal gi opplysninger som er av betydning for foreldrenes forhold til barnehagen. I Barnehagelovens § 7 nevnes følgende eksempler på opplysninger som vedtektene skal inneholde:

  • eierforhold
  • formål
  • opptakskriterier
  • antall medlemmer i samarbeidsutvalget
  • barnehagens åpningstid

Opplistingen i § 7 fjerde ledd er ikke uttømmende. I tillegg vil det eksempelvis være aktuelt å ta med opplysninger om følgende:

  • valg til og oppgaver for foreldrerådet og samarbeidsutvalget
  • opptaksprosessen, herunder klageadgang
  • foreldrebetaling og søskenmoderasjon
  • fastsettelse av leke- og oppholdsareal, totalt og per barn (arealnorm)
  • kompetanseforhold og bemanningsnorm for barnehagen
  • taushetsplikt og opplysningsplikt
  • helsekontroller av barn og personale
  • særlig tilpasning av rammeplanen til lokale forhold
  • årsplan for den pedagogiske virksomheten
  • dugnader eller andre oppgaver for foreldrene

Denne siden ble sist oppdatert 24. oktober, 08:46.