Brukerundersøkelser benyttes som et verktøy i kommunenes dialog med brukerne for å måle tilfredshet med bestemte kommunale tjenester. Undersøkelsene gir viktig informasjon om opplevd kvalitet på tjenesteproduksjonen i kommunen, og brukernes tilbakemeldinger bidrar til å forme utviklingen av tjenestetilbudet.
Undersøkelsene tilpasses virksomhetsområdet, men tema som servicenivå, informasjon, brukermedvirkning og helhetlig vurdering av tjenesten er gjennomgående for en stor del av undersøkelsene. Undersøkelsene følges opp i den enkelte virksomhet.
Følgende brukerundersøkelser og spørreundersøkelser skal gjennomføres i 2016, i tråd med plan i Handlings- og økonomiplan 2016-2019:
Brukerundersøkelser og spørreundersøkelser | Tidspunkt | Status |
---|---|---|
Oppvekst og levekår | ||
Skole 3., 6. og 9. trinn (foresatteundersøkelse) | november/desember 2016 | Benytter Utdanningsdirektoratets landsdekkende undersøkelse. |
Skole 7. og 10. trinn (elevundersøkelse) | november/desember 2016 | Benytter Utdanningsdirektoratets landsdekkende undersøkelse. |
Barnehage (foresatteundersøkelse) | november/desember 2016 | Benytter Utdanningsdirektoratets landsdekkende undersøkelse. |
Stavanger Legevakt | Pågående | |
SFO 2. trinn (foresatteundersøkelse) | Februar/mars 2016 | |
Hjemmesykepleie | august/september 2016 | |
Oppvekst og levekårsservice | Høsten 2016 | |
Aktivitetssenter psykisk helse | mai/juni 2016 | |
Bofellesskap psykisk helse | oktober/november 2016 | |
Ungdomsundersøkelsen[1] | Februar/mars 2016 | Resultatene offentliggjøres 13. mai 2016. |
Bymiljø og utbygging | ||
VA-tjenester | 2017 | Utsatt til 2017 |
Renovasjon | 2017 | Utsatt til 2017 |
Idrett | Høsten 2016 | |
Destinasjonsparker (ParkCheck) | Høsten 2016 | |
Nabolagsparker (ParkCheck) | Høsten 2016 | |
Personal og organisasjon | ||
Medarbeiderundersøkelse | 2017 | Utsatt til 2017 |
Servicetorget | Pågående | Pågående, første test gjennomført. |
Andre | ||
Internbrukerundersøkelse | mai/juni 2016 |
SFO 2. trinn
(foresatteundersøkelse)
Undersøkelsen ble gjennomført i februar/mars 2016 blant foresatte på 2.trinn. Utdanningsdirektoratets foreldreundersøkelse er benyttet som et utgangspunkt. Av denne grunn er ikke resultatene direkte sammenlignbare med foregående undersøkelser.
Svarprosenten totalt var på 59 %, mens på skolenivå varierte resultatene fra 13 – 97 %. Resultatene er jevnt over gode og gir et hovedbilde at foreldrene i Stavanger er fornøyde med SFO-tilbudet. Resultatene ligger over nasjonalt nivå på de tre målte indeksene SFO (trivsel, personalet og aktivitetstilbud), Informasjon og samarbeid og måltid.
Stavanger Legevakt
Legevakten har en automat for live-måling av kundetilfredshet, «Happy or not». Besøkende på legevakten kan gi en smilefjes-indikator på spørsmålet «Er du fornøyd med ditt møte med legevakten i dag»?
Det blir tilsendt rapport ukentlig og per måned, denne legges frem for personalet på legevakten.
Månedsrapporter fra «Happy or not» viser at antall svar har variert mellom 475 – 626 de første 4 månedene i 2016. Prosentandelen som har gitt Stavanger Legevakt et grønt smilefjes varierer i samme periode mellom 65 – 73 %.
Servicetorget
Det er planlagt å gjennomføre 3 tester i av servicenivået for telefoni og e-posthåndtering i løpet av 2016. Resultatene fra første måling (februar-april) gav veldig gode resultater med en samlet karakter på 45 av 50 mulige poeng. Dette er samme poengsum som sist måling. Resultatet stammer som sist gang fra at én henvendelse ikke ble besvart. Fravær av kun en henvendelse gir stort utslag. Henvendelsen dette gjelder ble sendt videre i fagavdelingene. Det er ikke blitt trukket poeng for servicenivå eller serviceytelse på de besvarte henvendelsene.
Medarbeiderundersøkelsen
Kommunalstyret for administrasjon ble i juni 2015 orientert om at tidspunktet for gjennomføringen av undersøkelsen i 2016 var til vurdering og ble planlagt gjennomført høsten 2016. Dette ble blant annet begrunnet med at resultatene for undersøkelsen for 2015 ble noe forsinket og at arbeidet med oppfølging ikke kom i gang før etter påske.
Medarbeiderundersøkelsen vil gjennomføres i januar 2017 med oppfølging av resultatene i februar-mars 2017.
VA-tjenester
Undersøkelsen som ble gjort i november 2015 viste gode resultater. Tidligere undersøkelser viser relativt liten årlig variasjon, og det foreslås derfor å gjennomføre undersøkelsen hvert annet år – det vil si at neste undersøkelse gjennomføres i 2017.
Dette ble lagt fram i sak for Kommunalstyret for miljø og utbygging (11/16) samtidig med fremleggelse av resultatene fra undersøkelsen i 2015.
Renovasjon
Brukerundersøkelsen Spørreundersøkelse om kildesortering gjennomføres av IVAR på vegne av medlemskommunene. Undersøkelsen ble gjennomført i 2014 via telefonintervju, og resultatene forelå i mars 2015. I forbindelse med gjennomgang av forrige undersøkelse konkludert IVAR IKS og medlemskommunene at en årlig gjennomføring av undersøkelsen ikke er hensiktsmessig. Neste undersøkelse vil bli gjennomført i 2017.
Denne siden ble sist oppdatert 30. september, 15:06.