7.1 Planlagte undersøkelser 2016

Brukerundersøkelser og spørreundersøkelser som skal gjennomføres i 2016 i tråd med plan i Handlings- og økonomiplan 2016-2019

Brukerundersøkelser og spørreundersøkelserStatus
  
Oppvekst og levekår 
Skole 3, 6 og 9 trinn (foresatteundersøkelse)Planlagt gjennomført i november/desember 2016
Skole 7 og 10 trinn (elevundersøkelse)Planlagt gjennomført i november/desember 2016
Barnehage (foresatteundersøkelse)Planlagt gjennomført i november/desember 2016
Stavanger legevaktPågående måling
SFO 2.trinn (foresatteundersøkelse)Undersøkelsen ble gjennomført i februar/mars 2016
HjemmesykepleiePlanlagt gjennomført oktober/november 2016
Oppvekst og levekårsserviceUtsatt
Aktivitetssenter psykisk helseUndersøkelsen ble gjennomført mai-juli 2016
Bofellesskap psykisk helsePlanlagt gjennomført november/desember 2016
UngdomsundersøkelsenUndersøkelsen ble gjennomført i februar/mars 2016
  
Bymiljø og utbygging 
VA-tjenesterUtsatt til 2017
RenovasjonUtsatt til 2017
IdrettPlanlagt gjennomført september/oktober 2016
Destinasjonsparker (ParkCheck)Pågår høsten 2016
Nabolagsparker (ParkCheck)Pågår høsten 2016
  
Personal og organisasjon 
MedarbeiderundersøkelseUtsatt til 2017
ServicetorgetGjennomfører 3 årlige tester
  
Andre 
InternbrukerundersøkelseUndersøkelsen ble gjennomført i juni 2016
Last ned tabelldata (Excel)

Tabell 2016.08-07-01 Brukerundersøkelser og spørreundersøkelser som skal gjennomføres i 2016

 

Brukerundersøkelsen for SFO 2. trinn ble gjennomført starten av året og omtales i Tertialrapportering per 30.4.2016. Medarbeiderundersøkelsen og undersøkelsene for VA-tjenester og Renovasjon har endret gjennomføringstidspunkt, dette ble også omtalt i rapporteringen for 1.tertial.om

7.2 Gjennomførte undersøkelser

Stavanger legevakt

Legevakten har en automat for live-måling av kundetilfredshet, «Happy or not». Besøkende på legevakten kan gi en smilefjes-indikator på spørsmålet «Er du fornøyd med ditt møte med legevakten i dag?»

Månedsrapporter fra «Happy or not» viser at antall svar har variert mellom 475-672 de første 8 månedene i 2016.  Prosentandelen som har gitt Stavanger Legevakt et grønt smilefjes varierer i samme periode mellom 63 – 79 %.

 

Ungdomsundersøkelsen (Hør på meg)

Undersøkelsen ble gjennomført i uke 8. NOVA og de regionale kompetansesentrene for rusfeltet (KoRus) har det faglige ansvaret for undersøkelsen, mens kommunen står for den praktiske gjennomføringen.

Ungdomsundersøkelsen gjennomføres hvert tredje år, sist gang i 2013. Den viste som tidligere undersøkelser en positiv utvikling i unges levekår. De fleste meldte at de var fornøyde med livet sitt, har et godt forhold til sine foreldre og venner de trives sammen med.

9 av 10 ungdomsskoleelever sier de har en fortrolig venn. 75 prosent er fornøyd med lokalområdet sitt og 93 prosent av de videregående elevene sier de trives på skolen. Resultatene er presentert på nettsiden hørpåmeg.no

 

 

 

Servicetorget

Det er planlagt å gjennomføre 3 tester i av servicenivået for telefoni og e-posthåndtering i løpet av 2016. Resultatene fra første måling (februar-april) gav veldig gode resultater med en samlet karakter på 45 av 50 mulige poeng. Årets andre måling (juni-juli) fikk et dårligere utfall, med 40 av 50 mulige poeng. 5 poeng ble trukket som følge av en misforståelse der en e-postbesvarelse ble sendt til feil mottaker, og 5 poeng ble trukket på grunn av en telefon som ikke ble besvart. Det ble ikke blitt trukket poeng for servicenivå eller serviceytelse på de besvarte henvendelsene.

I tillegg ble resultatet av Forbrukerrådets kommunetest for 2016 offentliggjort i juni. Her fikk Stavanger kommune 54 poeng av 100 mulige, noe som er like under lands- og fylkesgjennomsnittet på 55 poeng. Resultatet vil bli analysert og lagt fram for Kommunalstyret for administrasjon i oktober.

 

Internbrukerundersøkelsen

Formålet med undersøkelsen var å måle tilfredsheten med de interne tjenestene i Stavanger kommune. Det var enheter i Økonomiavdelingen, Personal og organisasjon, og Bymiljø og utbygging som ble vurdert. Undersøkelsen ble gjennomført som web-undersøkelse i perioden 3 – 24. juni 2016, og ble sendt til 191 virksomhetsledere, fagsjefer, direktører og daglige ledere i kommunale foretak. Svarprosenten ble på 69 %.

Den helhetlige vurderingen av tjenestene viser at 6 av de 10 målte enhetene når målkravet på 75 poeng. De fire enhetene som ikke når målkravet har alle hatt en positiv utvikling siden tilsvarende undersøkelse i 2014.

Resultatene og planlagte oppfølgingstiltak vil legges fram til Kommunalstyret for administrasjon i november.

 

Bofellesskap for psykisk utviklingshemmede (pårørendeundersøkelse):

Undersøkelsen var satt opp for gjennomføring i 2015, men resultatene forelå ikke før i 2016. Formålet med undersøkelsen var å kartlegge erfaringer og tilfredshet med tjenestetilbudet i bofellesskap for mennesker med utviklingshemming. Undersøkelsen ble gjennomført mot pårørende/verge til beboere i bofellesskap i kommunen.

Undersøkelsen ble gjennomført i årsskiftet 2015/2016 med en svarprosent på 64 %.

Resultatene viser en generelt god helhetsvurdering av bofellesskapene med score på 74 av 100 poeng.

Resultatene er gode på faktorer som trivsel, tilrettelegging av aktiviteter, respektfull behandling og trygghet knyttet til behovstilpasset hjelp.

7.3 Planlagte og igangsatte undersøkelser

Skole 3, 6 og 9 trinn (foresatteundersøkelse)

Undersøkelsen er i regi av Utdanningsdirektoratet og gjennomføres blant foresatte med barn på 3. 6. og 9. trinn i skolen i Stavanger. Undersøkelsen oppfordrer elevenes foresatte til å gi en vurdering av elevenes læringsmiljø og samarbeidet mellom hjem og skole. Planlegges gjennomført i november/desember.

 

Skole 7 og 10 trinn (elevundersøkelse)

Gjennomføres i regi av utdanningsdirektoratet for å gi elever muligheten til å si sin mening om læring og trivsel på skolen. Planlegges gjennomført i november/desember.

 

Barnehage (foresatteundersøkelse)

Benytter Utdanningsdirektoratets landsdekkende undersøkelse. Undersøkelsen kartlegger graden av tilfredshet blant foresatte med barn i Stavangerbarnehagen. Planlegges gjennomført i perioden 1. – 30.november 2016.

 

Hjemmesykepleie

Formålet med undersøkelsen er å kartlegge tilfredsheten med tjenesten. Undersøkelsen vil bli gjennomført postalt til om lag 2 000 brukere. Planlagt utsendelse av undersøkelsen er i oktober/november.

 

Aktivitetssenter psykisk helse

Formålet med undersøkelsen er å måle tilfredsheten til brukere av aktivitetssentre innen psykisk helse. Undersøkelsen ble igangsatt i mai 2016. Resultatene vil foreligge i løpet av høsten.

 

Bofellesskap psykisk helse

Det skal gjennomføres en brukerundersøkelse ved Stavanger kommunes bofellesskap for personer med psykiske lidelser. Undersøkelsen planlegges gjennomført i november/desember.

 

Destinasjonsparker (ParkCheck) og Nabolagsparker (ParkCheck)

Undersøkelsen skal måle tilfredshet med de ulike fasilitetene i parkene i Stavanger kommune. Den pågår som en web-undersøkelse, og vil ligge tilgjengelig på internett ut året.

 

Idrett

Formålet med undersøkelsen er å få tilbakemelding på tilfredshet med idrettsanlegg og kontakt med idrettsadministrasjonen. Undersøkelsen vil gjennomføres som en web-undersøkelse og vil bli sendt til et utvalg ledere og styremedlemmer av idrettslag i Stavanger kommune. Planlagt utsendelse av undersøkelsen er 19.september 2016.

7.4 Undersøkelser med endret gjennomføringstidspunkt

Oppvekst og levekårsservice

Grunnet omorganisering av avdelingen er det vurdert at det ikke er hensiktsmessig å gjennomføre en brukerundersøkelse på dette området per i dag. De tjenestene som har vært mest rettet mot publikum har gått over til en ny virksomhet (Boligkontoret).

Denne siden ble sist oppdatert 30. september, 15:06.