8.1 Tekstvedtak som ikke er ferdigbehandlet ved utgangen av 2. tertial 2016

Tekstvedtak fra HØP 2014-2017

1. Svømmehallkapasitet
Svømmehallkapasiteten øker de neste årene, og det er behov for en samlet gjennomgang av den totale kapasiteten. Bystyret ber snarest om en sak som blant annet vurderer framtidig organisering, total driftsøkonomi og eventuell behov for endringer i antall svømmehaller/basseng.

Status per 2. tertial 2016
Saken om svømmehallkapasitet er utsatt grunnet utfallet av saken om OPS/IKS (Interkommunalt samarbeid) om Folkebadet. Saken vil komme opp når det foreligger en avklaring om Folkebadet.

Det skal avholdes et felles formannskapsmøte mellom de fire kommunene på Nord Jæren i tillegg til Rennesøy og Finnøy den 19. oktober. I dette møtet skal en drøfte muligheter for et felles folkebad organisert som et IKS-anlegg.


2. Landstrøm Stavanger interkommunale havn
Stavanger kommune vil etablere et landstrømsanlegg til skip som ligger ved kai for å redusere utslipp fra fossilt brennstoff. Bystyret ber om at Vågen blir prioritert. Stavanger kommune tar initiativ til et prosjekt i samarbeid med Stavanger Havn IKS etter modell fra Oslo kommune.

Status per 2. tertial 2016
Stavanger kommune fortsetter dialogen med Stavanger Havn IKS. Det er under forberedelse en sak til KMU der status og ulike aspekter knyttet til landstrøm vil bli vurdert.


Tekstvedtak fra HØP 2015-2018

1. Forebygging og hjelp

Innenfor barnehage og skole er det tre gode fagmiljøer: Ressurssenteret for barnehagene, Psykologisk, Pedagogisk tjeneste (PPT) og Lenden (for hjelp til elever med behov for utredning og tiltak i skolen). Bystyret ber om en sak til kommunalstyret for oppvekst der det utredes hvordan disse miljøenes kompetanse og ressurser kan benyttes bedre på tvers av avdelingene, og med det enkelte barns behov i sentrum. PPT og Lenden styrkes med en samlet post på 3 millioner kroner.

Status per 2.tertial 2016
Rådmannen gjennomfører en «Helhetlig gjennomgang av styrket barnehagetilbud» i kommunen. Omfang, ressursbruk og organisering av ulike tiltak i og mellom ressurssenteret, barnehagene, PPT og fagstab gjennomgås med sikte på å sikre god kvalitet og flyt i hele tiltakskjeden. Det tas sikte på å legge fram sak med vurderinger og tilrådinger fra dette arbeidet i kommunalstyret for oppvekst i 3. tertial. I utgangspunktet var denne saken planlagt behandlet i løpet av 2. tertial.

Når konklusjonene fra gjennomgangen av styrket barnehagetilbud foreligger, kan det vurderes om og eventuelt hvordan Lenden skole og ressurssenter kan delta i et tverrfaglig samarbeid med barnehageområdet.


2. Ny organisasjonsmodell for Stavanger kommune
Bystyret ber rådmannen starte en gjennomgang av organisasjonsmodellen til Stavanger kommune, med mål om å optimalisere og effektivisere driften. I en slik gjennomgang må det også sees på, og eventuelt gjøres forsøk med, å redusere kompleksiteten i bestiller/utfører systemet.

Status per 2. tertial 2016
Formannskapet vedtok i sak 186/15 den 24. september 2015 at arbeidet med en revidert og modernisert hovedmodell ble stilt i bero, slik at ny rådmann kunne delta i arbeidet fra starten av. Rådmannen har startet opp arbeidet nå i høst. Rådmannen vil legge fram egen sak om rammene for arbeidet med hovedmodell i løpet av 3. tertial.


3. Ny pensjonsordning
Bystyret ber rådmannen om å utrede egen pensjonskasse i Stavanger kommune. Sak legges fram for kommunalutvalget.

Status per 2. tertial 2016
I sak 267/15 den 10. desember 2015 vedtok formannskapet eksterne analyserapporter til orientering. Rådmannen har utredet forholdene rundt finansiering og risiko i 2016.

Sak om valg av pensjonskasseløsning for Stavanger kommune ble både ved behandling i kommunalstyret for finans i sak 75/16 den 22. august og ved behandling i kommunalstyret for administrasjon i sak 48/16 den 23. august vedtatt utsatt. Den 20. september skal det gjennomføres et pensjonskasseseminar for kommunalstyret for administrasjon, kommunalstyret for finans og formannskapet. Deretter vil saken bli behandlet på nytt både i kommunalstyret for administrasjon og kommunalstyret for finans. Når saken er behandlet i disse to kommunalstyrene, skal den videre til formannskapet og bystyret.


4. Kjøp av tjenester innen oppvekst- og levekårsområdet
Mange private aktører, både kommersielle og ideelle stiftelser tjener mye penger på å levere tjenester innen oppvekst- og levekårsområdet, både lokalt og nasjonalt. Vi ser at det på riksplan i mange tilfeller føres liten eller ingen kontroll med hvordan midlene brukes, eller hvorvidt tjenestene som kjøpes kan vise til måloppnåelse. Da det er relativt store summer som brukes til kjøp av slike tjenester (psykologtjenester, behandlings- og institusjonsplasser m.m.) ber bystyret om en egen sak på måloppnåelse i forhold til pengebruk i oppvekst- og levekårsområdet.

Status per 2. tertial 2016
Programstyret for storbyrettet forskning i KS har i desember 2015 gitt tilsagn om tilskudd på inntil kr 1,0 mill. til et prosjekt om kjøp av tjenester. Det er etablert nettverksgruppe med de andre storbyene og konkurranse er utlyst. Orienteringssak om prosjektet gikk til kommunalstyret for levekår i mai, sak 47/16. Leverandør er valgt og prosjektet starter opp i september 2016.


Tekstvedtak fra HØP 2016-2019

Plan for oppfølging av bystyrets tekstvedtak i HØP 2016-2019 ble vedtatt på formannskapets møte den 25.02.2016. Saken (51/16) inkludert vedlegg og protokoll finnes her.

1. Ressurssenteret
Bystyret ber om at det legges fram en sak til kommunalstyret for oppvekst, hvor det sees på forholdet mellom ressurssenteret og ressursene ute i barnehagene, med tanke på best mulig utnyttelse av ressursene.

Status per 2. tertial 2016
Saken sees i sammenheng med planlagt sak om Helhetlig gjennomgang av styrket barnehagetilbud, som vil bli lagt fram i løpet av 3. tertial. I utgangspunktet var denne saken planlagt behandlet i løpet av 2. tertial.


2. Roaldsøy barnehage
Roaldsøy barnehage trenger nye lokaler, og bystyret vil fremskynde dette. Bystyret ønsker at det blir sett på om barnehagen i samarbeid med de ansatte kan bygges og drives i privat regi, eventuelt om selve bygget kan oppføres av private.

Status per 2. tertial
Rådmannen vil vurdere behovet for antall barnehageplasser i Hundvåg bydel ved utarbeidelsen av barnehagebruksplanen, som skal til politisk behandling i kommunalstyret for oppvekst den 9. november 2016.


3. Framtidens sykehjemstruktur
Fremtidens sykehjemstruktur må planlegges i dag. I løpet av 2017 vil” Leve hele livet” ha vært i drift i 4 år. Bystyrets mål er at behovet for sykehjemsplasser skal ned, mens tilbudet i hjemmet skal økes. For å være rustet for fremtiden settes det av midler for å forsere arbeidet med planleggingen av fremtidens sykehjemstruktur og nye sykehjem. Bystyret ber rådmannen arbeide videre med kommunalstyret for levekår sitt vedtak 58/2015 «Revisjon omsorg 2025».

Status per 2. tertial 2016
I kommunalstyret for levekår sak 58/2015 ble det vedtatt at Omsorg 2025 skal erstattes av en Temaplan for helse-, sosial- og omsorgstjenesten, og at det parallelt skal utarbeides en ny plan for utbygging av sykehjem, bofellesskap og alternative boformer for ulike grupper kalt Omsorgsbygg 2030.

Sak om mulighetsstudie demenslandsby på Ramsvigtunet ble behandlet i kommunalstyret for Levekår i januar, sak 7/16. Arbeidet med mulighetsstudien starter når prosjektleder er på plass.

Arbeidet med temaplan for helse-, sosial og omsorgstjenesten og plan for Omsorgsbygg 2030 startet opp i mars med en dialogsamling for å identifisere fokusområder for planene.

Målsettingen var at planene legges fram for kommunalstyret for levekår innen utgangen av 2016, før de går videre til endelig behandling i bystyret. Arbeidet med de nevnte planene har startet, og planene ferdigstilles i 2017. Mulighetsstudie Demenslandsby har ikke starte opp, da det til tross for flere utlysninger foreløpig ikke har vært mulig å få ansatt prosjektleder.


4. Levekårsløft i Hillevåg
Bystyret ber om at det legges fram en sak til bystyret for å få på plass et levekårsløft i Hillevåg.

Status per 2. tertial 2016
Forutsetninger for å få på plass et levekårsløft i Hillevåg bør kartlegges. Det vil være hensiktsmessig å høste erfaringer fra arbeidet med levekårsløftet på Storhaug i dette arbeidet.

Arbeidet med å planlegge et levekårsløft i Hillevåg starter til høsten, og det skal legges fram en orienteringssak innen utgangen av året. Opprinnelig var det planlagt politisk behandling i form av sak til kommunalstyret oppvekst, sak til kommunalstyret levekår, sak til kommunalstyret miljø og utbygging, sak til kommunalstyret byutvikling, sak til kommunalstyret kultur og idrett, sak til formannskapet og sak til bystyret i 2. tertial.

Organisering og oppstart av et levekårsløft i Hillevåg vil ta utgangspunkt i resultatene i ny levekårsundersøkelse. Begge sakene vil bli fremmet i løpet av 3. tertial.


 5. Criketbane
Det har lenge vært stor etterspørsel fra deler av den internasjonale befolkningen etter en cricketbane i Stavangerområdet. Dette søkes løst i samarbeid med nabokommunene.  Bystyret avsetter 1 million kr til dette formålet i 2016.

Status per 2. tertial 2016
Rådmannen viser til behandling av sak 8/16: Årsprogram for Park og vei som er godkjent av kommunalstyret for miljø og utbygging 19. januar 2016.

En mulig løsning for cricketbane er innarbeidet i forslag til Disposisjonsplan for Lassa idrettspark. Planforslaget er tilbakesendt administrasjonen for ytterligere bearbeidelse før utlegging til høring.

Det tas sikte på at saken kommer opp igjen i møte KMU 1. november i år.


6. Spillemidler
Andelen spillemidler Stavanger kommune har fått de siste årene ligger langt under den andelen vi skulle hatt når vi legger folketallet i kommunen til grunn. Dette fører til at vi må lånefinansiere kultur- og idrettsanlegg over lang tid, før vi mottar spillemidler. Det tas initiativ til et møte med politikere og administrasjonen i idrettsavdelingen i Rogaland fylkeskommune for å få til en dialog om hvordan Stavanger kommune kan få økt sin andel av spillemidler. 

Status per 2. tertial 2016
Kommunalstyret for kultur og idrett /(AU) har sammen med rådmannen avholdt et møte med Rogaland fylkeskommune (RFK) den 11. mars der spillemidler til Stavanger kommune var tema. RFK tok innspillene fra Stavanger kommune til orientering, og vil ta dette til vurdering i arbeidet med rullering av fordelingsmodellen av spillemidler. Tilbakemeldinger vil gis til kommunalstyret for kultur og idrett når søknad om tippemidler behandles 3. tertial.

Kommunalstyret for kultur og idrett behandlet i møte 31. august sak 71/16 knyttet til fordeling av spillemidlene til ordinære anlegg i Stavanger kommune 2016.


7. Formannskapets reservekonto
Det vises til at kommunalstyrets reservekonto knyttet til støtte til idrettsarrangement er redusert. Bystyret legger til grunn at formannskapets reservekonto kan brukes til støtte av større idrettsarrangement som har stor betydning for byen og som vil bidra til inntekter for byens/regionens næringsliv (hotell, restauranter, transport m.m.).

Status per 2. tertial 2016
Saker til kommunalstyret for kultur og idrett og saker til formannskapet behandles løpende gjennom året. Disponibelt beløp per 2. tertial på formannskapet reservekonto er kr 2 791 495.


8. Stavanger som Smartby
Satsing på smartby skal være en hovedretning for Stavanger for framtiden. Det er et viktig omstillingsgrep fordi det handler om innovasjon, bærekraftige og effektive løsninger, og det er god næringsutvikling. Vi er allerede godt i gang gjennom deltakelse i Horisont 2020 (Triangulum). I tillegg har vi blant annet Norwegian Smart Care Cluster og Nordic Edge Expo. Stavanger har gode forutsetninger for å ta en internasjonal posisjon som smartby. Bystyret vil i løpet av 2016 behandle en egen smartbystrategi for Stavanger. Kommunalutvalget er referansegruppe for arbeidet med smartbystrategien.

Status per 2. tertial 2016
Det ble opprinnelig foreslått å legge frem arbeids- og fremdriftsplan for smartbystrategi til kommunalutvalget i løpet av mars 2016, med avklaring av grunnlag og ramme for arbeidet. Det var også planlagt politisk behandling i form av sak til kommunalstyret finans i mars.

Sak 130/16 om Smartby-strategi: Oppstart og framdriftsplan organisering, finansiering og gjennomføring ble framlagt og vedtatt i formannskapet den 26.mai. Forslag til visjon og mål, satsingsområder og konkrete prosjekter skal legges fram for bystyret innen utgangen av 2016. Prosjektorganiseringen er etablert. I løpet av juni og august måned er det gjennomført fire ide` verksteder med bred involvering der deltakere fra kommunens politiske og administrative ledelse, foretak, hovedtillitsvalgte og interkommunale selskap har deltatt sammen med næringsliv, finans- og gründermiljøer samt representanter fra ungdommen. Kommunalutvalget og samarbeidsmøte for hovedtillitsvalgte er prosjektets referansegrupper.


9. Åpne data
Bystyret ber om at åpen data skal være en del av smartby-saken til kommunalutvalget, og ber kommunalstyret for Finans arbeide frem en sak som inngår i smartby-konseptet.

Status per 2. tertial 2016
Åpne data er et sentralt element i å gjøre byen smartere og tjenestene mer effektive. Det er allerede igangsatt arbeid med åpne data i IT-avdelingen, og den videre utviklingen av kommunens arbeid med åpne data tas med i utviklingen av Smart by strategien.

Det foreslås at saken koordineres samtidig med arbeids- og framdriftsplan for arbeidet med Smart by strategi. Åpne data inngår som en del av saken om Stavanger som Smart by. Det har også, 19. april, vært svart på oversendelsesforslag om Åpne data til kommunalstyret for administrasjon.

Kommunalstyret for administrasjon behandlet 23. august sak 50/16: Åpne data – Hack4Stavanger, der det fremgår at Stavanger kommune høsten 2016 skal arrangere sitt eget Hacakton, Hack4stavanger. Hensikten med Hack4stavanger er å synliggjøre og skape oppmerksomhet rundt arbeidet med åpne data, og å knytte kontakt med både næringsliv, utviklere og studenter. Dette for å få utviklet nye bruksområder for kommunens åpne data, og å skape kreative løsninger som har nytteverdi for innbyggere og/eller næringsliv.


10. Frivillighet
Frivillige lag og organisasjoner representerer et stort potensiale for å sikre innovasjon og utvikling av tjenester på levekårsområdet, (jf. Frivillighetsmeldingen). Frivillige lag og organisasjoner kan i langt høyere grad enn i dag involveres i forebyggende og oppsøkende arbeid. Slik kan vi også identifisere helt nye områder hvor frivillig sektor kan spille en rolle. Bystyret ber om at det legges fram sak(er) til kommunalstyrene for levekår og oppvekst hvor nye samarbeidsområder drøftes.

Status per 2. tertial 2016
Saken som skal til kommunalstyret oppvekst og kommunalstyret levekår er under planlegging og vil ferdigstilles i 3. tertial.


11. Den digitale kommunen
Stavanger har som mål å heldigitalisere kommunens sentrale arbeidsprosesser og samhandling med innbyggerne. Bystyret setter av 2 millioner kroner til dette, og ber kommunalstyret for administrasjon og lønn benytte midlene til å digitalisere kommunens skjemaer og forenkle saksbehandlingen av disse.

Status per 2. tertial 2016
Kommunalstyret for administrasjon fikk i sak 18/16 Digital innbyggerservice informasjon om status i arbeidet og videre prioriteringer for digitalisering av skjemaer og forenkling av saksbehandling. Det er også prioritert midler til et forprosjekt for å planlegge utvikling og innføring av digitale tjenester for de kommunale sosiale tjenestene i NAV. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og KS, og kommunene Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Bærum og Horten. Hovedmålet å gjøre digitale tjenester tilgjengelig for innbyggere som søker og mottar sosiale tjenester. Ved å øke selvbetjeningsgraden vil prosjektet muliggjøre en endring i henvendelsesmønsteret og frigjøre tid og ressursbruk for ansatte på NAV-kontorene og kontaktsentrene.

Organisering av selve arbeidet med å øke gjennomføringen av digitale løsninger er et av prosjektene rådmannen har prioritert i prosjektporteføljen. Midlene vil bli brukt ut fra vedtatte prioriteringer som beskrevet i sak 18/16, og Kommunalstyret for administrasjon vil bli forelagt en sak med oversikt over status og tildelinger i løpet av høsten 2016.


12. Stillingsstopp
Bystyret ber rådmannen innføre full stillingsstopp i alle stillinger med unntak av stilinger direkte knyttet til tjenesteproduksjon i skoler, PPT, ressurssenter, barnehager, sykehjem, hjemmebaserte tjenester og tilsvarende institusjoner. Rådmannen følger dette opp i dialog med tillitsvalgte.

Bystyret ber om at kommunalstyret for finans får rapport om status og økonomisk effekt i hvert møte.

Status per 2. tertial 2016
Kommunalstyret for finans ba i møte 11. januar, sak 3/16, rådmannen legge fram sak med forslag til hvordan de vedtatte budsjettinnsparingene kan gjennomføres med en enda mer målstyrt prosess. Opprinnelig planla rådmannen å legge fram sak til kommunalstyret for finans 23. mai 2016.

Kommunalstyret for finans behandlet 22. august 2016 sak 69/16: Alternativ til ansettelsesstopp. Ansettelsesstoppen videreføres. Langsiktige innsparinger i administrasjon, stab og støttetjenester vil være en del av arbeidet med avbyråkratisering, omstilling og effektivisering. Rådmannen vil inntil videre fortsette rapportering på ansettelsesstoppen. Rådmannen har under utarbeidelse oppdragsbeskrivelse for prosjektet forenkling, forbedring og effektivisering, som er et av prosjektene i prosjektporteføljen til rådmannen. Avklaring av rapportering vil inngå i prosjektet.


13. Vedlikehold av historiske bygg
Bystyret ber kommunalstyret for miljø og utbygging arbeide frem en egen sak på hvordan en egen liten organisasjon for kontinuerlig vedlikehold og økt rehabilitering av de historiske byggene og eiendommene som er i kommunens eie eller ansvar. Bakgrunnen er at en egen avdeling kan bidra til at vedlikeholdet gjennomføres kontinuerlig slik at forfallet blir mindre. I tillegg skal fagmiljøet kunne bygges opp til å kunne konkurrere om statlige midler for rehabilitering av våre historiske bygg.

Status per 2. tertial 2016
Opprinnelig var det planlagt sak til kommunalstyret for miljø og utbygging 1. halvår.

Stavanger eiendom har satt ned en egen arbeidsgruppe som er i gang med oppdraget. Det utarbeides egen rapport som legges fram til politisk behandling ved utgangen av 4. kvartal i 2016.


14. Universell utforming i kommunen
I årene fremover skal mange av kommunens bygg renoveres. I forbindelse med dette arbeidet er det viktig at kommunen er nøye med å ivareta prinsipper for universell utforming, slik at en unngår at arbeid må gjøres om igjen for å møte kravene til universell utforming. Det opprettes en egen stilling som har spesielt ansvar for å ivareta dette i Stavanger kommune. Stillingen løses innenfor eksisterende bemanning i byplanavdelingen.

Status per 2. tertial 2016
Det er et forskriftskrav (TEK10) å ivareta hensyn til universell utforming ved nybygg og hovedombygging. Det må derfor være kompetanse på dette i alle ledd som har ansvar for slike tiltak. Planavdelingene har kompetanse på dette innenfor sitt ansvarsfelt, byggesak tilsvarende. Stavanger eiendom har ansvar for alle kommunale byggeprosjekter, og må ha kompetanse innenfor sitt ansvarsområde. Det er etablert gode rutiner for oppfølging og koordinering av dette arbeidet.

Rådmannen vil vurdere hvordan man kan innrette organisasjonen med et spesielt ansvar for i ivareta universell utforming. Opprinnelig planlagt politisk behandling var sak til formannskapet og bystyret i juni 2016 hvor innretning og eventuelle finansieringsløsninger vurderes.

Det gjennomføres et tverrfaglig prosjekt for å etablere en kvalitetshåndbok/-rutine som skal sikre at universell utforming blir ivaretatt i alle kommunale bygg som renoveres. Prosjektet gjennomføres innen 1. kvartal 2017.


15. Ytterligere sykkelsatsning
Bystyret intensiverer ytterligere satsningen på sykkel. I det videre arbeidet med kommunens sykkelsatsning skal bl.a. følgende prioriteres:

  • Reguleringsplanarbeidet med sykkelstamvei Stavanger–Sandnes intensiveres. Arbeidet med reguleringsplan for delstrekning Stavanger – Auglendstunnellen prioriteres og legges fram til behandling så raskt som mulig. Arbeidet med bygging starter så raskt som mulig.
  • EL-bysykkelordning vil sammen med et godt kollektivtilbud gi et vesentlig løft for den miljøvennlige samferdselen i Stavanger. En ytterligere opptrapping vurderes.

Regjeringen har innført en ny statlig belønningsordning for sykkelprosjekter. Det er viktig at Stavanger tilegner seg en størst mulig andel av disse statlige midlene. Nye sykkelprosjekter som tilfredsstiller statens kriterier for tildeling vurderes.

Status per 2. tertial 2016
Opprinnelig planlagt politisk behandling av Reguleringsplan for sykkelstamvegen for delstrekning Schancheholen – Auglend var i form av sak til kommunalstyret for byutvikling, sak til formannskapet og sak til bystyret i mars. Reguleringsplan for sykkelstamvegen for delstrekning Schancheholen – Auglend ble vedtatt av bystyret 9. mai 2016 i sak 77/16. Klage på planen vil bli lagt fram for kommunalstyret for byutvikling i høst. I forslag til NTP 2018-2029 foreslår transportetatene at sykkelstamvegen blir 100% statlig finansiert. Det pågår prosjektering av delstrekninger.

Det er igangsatt et prosjekt «Mobilitet i Stavangerregionen» ledet av fylkeskommunen hvor kommunen deltar, jf. sak til kommunalstyret for miljø og utbygging høsten 2015. Her inngår blant annet arbeidet med å endre reisevaner og ordningen «Hjem-jobb-hjem», en ordning som Kolumbus og Bysykkelen.no har tatt initiativ til. Kommunalstyret for administrasjon vedtok 10. mai 2016 at ansatte i Stavanger kommune skal kunne delta i prosjektet «hjem-jobb-hjem». Arbeidet med å klargjøre dette pågår.

Ny statlig belønningsordning for sykkelprosjekter følges opp. Det ble høsten 2015 lagt fram sak til kommunalstyret for miljø og utbygging med forslag til prosjekter hvor det kunne være aktuelt å søke på statlige midler. Det ble vedtatt å legge Årsprogrammet til grunn uten å foreta en eksplisitt prioritering. Framdrift i forhold til vedtatt årsprogram. Utarbeidelse av revidert strategi for gjennomføring av sykkelsatsingen er godt i gang. Forslag til høringsutkast kommer til behandling i kommunalstyret for miljø og utbygging i tredje tertial. Det er sendt søknad om nasjonale sykkelmidler både via fylkeskommunen og via kommunen. Søknadsfristen var 1. september.


16. Bystyrets forventninger til kommunalstyret for finans
Bystyret har vedtatt opprettelsen av kommunalstyret for finans, og har vedtatt reglementet for styret. Bystyret ber kommunalstyret for finans i gang sette følgende punkter:

a) Eierskap 
Stavanger kommune har eierskap i flere ulike selskaper og organisasjoner, samt utnevner representanter til flere ulike stiftelser. Bystyret ber kommunalstyret for finans om å arbeide frem en sak med sikte på å optimalisere denne eierstrukturen, se på nødvendigheten av selskaper og stiftelser og vurdere reorganiseringer. Selskapet som i dag gir utbytte må optimaliseres slik at kommunens inntekter kan bli størst mulig.

Status per 2. tertial 2016
Opprinnelig var det planlagt å fremme en orienteringssak med redegjørelse av gjeldende selskapsportefølje, herunder gjennomførte, igangsatte og potensielle strukturendringer for kommunalstyret for finans og kommunalutvalget innen utgangen av 2. tertial. Det var også planlagt å gi en redegjørelse for gjeldende overføringer fra kommunale selskap og potensialet for å øke disse.

Rådmannen fremmer orienteringssaken «Kommunale selskap – organisering, styring og overføringer» for behandling i kommunalstyret for finans og kommunalutvalget henholdsvis 19. september og 27. september 2016. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

b) Skatteinngang og tilskudd 
Bystyret ber kommunalstyret for finans om å sette i gang en gjennomgang av modeller for å forutse endringer i skatteinngang og å gjennomgå de statlige tilskudd og kompensasjonsordningene for kommunene for å planlegge bedre.

Status per 2. tertial
Sak om faktorer som påvirker endringer i skatteinngangen ble tatt til orientering på kommunalstyret for finans sitt møte den 18. april (sak 39/16). Når det gjelder øvrige tilskudd ble disse omtalt samlet nederst i dette avsnittet under overskriften: Gjennomgang av statlige tilskuddsordninger og konsekvenser av statsbudsjettforliket. Tekstvedtaket ble besvart til 1. tertial og anses som ferdigbehandlet.

c) Budsjettarbeidet 
Bystyret ber kommunalstyret for finans om å evaluere budsjettprosessen og folkevalgtes involvering i denne, med sikte på å legge frem en ny modell for budsjettarbeid for budsjettåret 2017.

Status per 1. tertial

Sak om Handlings- og økonomiplan 2017-2020, forslag til ny modell for budsjettarbeid ble lagt fram for Kommunalstyret for finans 14. mars 2016. Saken ble videre behandlet i FSK 14. april og i bystyret den 9. mai (78/16). Med dette anses tekstvedtaket ferdig behandlet.

d) Effektivisering av kommunaldrift og organisering
Bystyret ber kommunalstyret for finans om å arbeide fram en omstillings- og effektiviseringsstrategi for Stavanger kommune med sikte på en sak for bystyret i slutten av 2016.

Status per 2. tertial
Følges opp i forbindelse med utarbeidelse av HØP 2017-2020. Opprinnelig planlagt politisk behandling i form av sak til kommunalstyret for finans 1. tertial.

Kommunalstyret for finans behandlet 22. august 2016 sak 69/16 Alternativ til ansettelsesstopp. Saken omtaler arbeidet med langsiktige omstillinger og effektiviseringer i Stavanger kommune. Dette er et arbeid som tar tid og krever ressurser på tvers av organisasjonen. For å effektivisere arbeidet er det vedtatt å samle arbeidet med omstilling og effektivisering sammen med avbyråkratisering og forbedring og organisere alt i et samlet prosjekt. Det legges fram mandat for arbeidet i starten av 2017.

e) Avbyråkratisering
Bystyret ber kommunalstyret for finans om å arbeide frem en egen plan for å avbyråkratisere mest mulig av de sentrale arbeidsprosessene i kommunen.

Status per 2. tertial
Sak til kommunalstyret for finans i 2. tertial. Vedtaket vil delvis bli sett i sammenheng med vedtaket om effektivisering av kommunal drift og organisering.

Kommunalstyret for finans behandlet 22. august 2016 sak 69/16 Alternativ til ansettelsesstopp. Langsiktige innsparinger i administrasjon, stab og støttetjenester vil være en del av arbeidet med avbyråkratisering, omstilling og effektivisering. Dette er et arbeid som tar tid og krever ressurser på tvers av organisasjonen. For å effektivisere arbeidet er det vedtatt å samle arbeidet med avbyråkratisering, omstilling og effektivisering og organisere det i et samlet prosjekt. Det legges fram mandat for arbeidet i starten av 2017.

f) Eiendomsskatt
Bystyret ber kommunalstyret for finans starte et arbeid for å gjennomgå innretningen og systemet for eiendomsskatt.

Status per 2. tertial
Saken om eiendomsskatt var opprinnelig planlagt lagt fram for kommunalstyret for finans og formannskapet i løpet av 2. tertial. Saken 76/16 ble behandlet i kommunalstyret for finans i august. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

g) Private barnehager
Bystyret ber kommunalstyret for finans arbeide frem en sak for bystyret som utreder ulike modeller for hvordan private barnehager kan stå for en utbygging av nye barnehager i Stavanger, samt eventuelt rehabilitering av eksisterende barnehager i kommune.

Status per 2. tertial
Sak om ulike modeller for hvordan private barnehager kan stå for utbygging av nye barnehager samt eventuelt rehabilitering av eksisterende barnehager legges fram innen utgangen av året.

h) Anskaffelser
Bystyret ber kommunalstyret for finans arbeide frem en sak hvor gründere og innovasjonsbedrifter stimuleres gjennom innkjøp og anskaffelser fra Stavanger Kommune.

Status per 2. tertial
Saken Tilrettelegging for gründere og innovasjonsbedrifter gjennom anskaffelser ble lagt fram for Kommunalstyret for finans 14. mars 2016 (sak 26/16). Saken vil ikke gå til kommunalutvalget som næringsutvalg som opprinnelig planlagt. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


17. Fornybar A/S 
Det vises til anmodningspunktet om opprettelse av Fornybar A/S («Greenfund») i Statsbudsjettforliket. Stavanger kommune vil arbeide aktiv for at selskapet lokaliseres til Stavangerregionen. Det utarbeides snarest en strategi for dette arbeidet i samarbeid med øvrige kommuner, fylkeskommunen og Greater Stavanger. Sak legges fram for kommunalutvalget innen utgangen av 2015.

Status per 2. tertial 2016
Orientering om prosess er gitt i kommunalutvalget i januar. Rådmannen vil holde kommunalutvalget løpende orientert om arbeidet. Formannskapet behandlet sak 88/16 om Fornybarfondet den 14. april. I andre tertial har arbeidet med Fornybarondet fortsatt. Endeling avklaring av lokalisering vil foreligge i revidert statsbudsjett.
 

8.2 Tekstvedtak som er ferdigbehandlet i 2.tertial (01.05-31.08.2016)

Tekstvedtak fra HØP 2016-2019

i. Vålandstunet

Bystyret opprettholder drift av korttidsplasser og inntil 5 trygghetsplasser ved Vålandstunet ut 2016, med en driftsramme på 13 millioner kroner. Det tas stilling til videre drift fra 1.1.17 i forbindelse med tertialrapporteringen i juni 2016. Dette blir sett på i sammenheng med bygging av eldreboligkonsept.

Status per 2. tertial 2016
Seks trygghetsplasser ble avviklet fra årsskiftet. Prosess for omplassering av brukere på dagsenteret er gjennomført, og dagsenteret avvikles pr. 1. juli 2016. Omplassering av ansatte tar tid og sykehjemmet har derfor utfordringer med overtallighet.

Rådmannen foreslår at driften av Vålandstunet opprettholdes til nye Lervig sykehjem er innflyttingsklart januar 2018. En avvikling av plassene fra 2017, med gjenoppretting på Lervig i 2018 ville innebære en omfattende prosess for å omplassere personell første halvår 2017, og en tilsvarende prosess for å rekruttere nytt personell til Lervig høsten 2017. Det vises for øvrig til punkt nedenfor om Nye boformer for framtidens eldre, herunder bruk av Vålandstomten.

Sak 72/16 om videre drift av Vålandstunet ble behandlet i kommunalstyret for Levekår 6. september 2016 med følgende enstemmige vedtak: «Driften av Vålandstunet sykehjem opprettholdes til det nye sykehjemmet i Lervig tas i bruk i 2018». Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


ii. Avlastning – barn og unge
Familier med barn som har behov for avlastning har en svært utfordrende og krevende hverdag. Bystyret tilbakefører 1 million kroner i 2016 til tiltak som miljøarbeidertjeneste, dagtilbud m.m. Bystyret ber om at det legges fram en sak for kommunalstyret for levekår om avlastningsordningene. Det skal vektlegges hvordan foreldre kan få større forutsigbarhet, fleksibilitet og innvirkning.

Status per 2. tertial 2016
En avlastningsbolig med 4 plasser legges ned fra 1. juli 2016. På grunn av kapasitetsutfordringer som må løses i en overgangsperiode, ble nedleggelsen av Tasta avlastningsbolig utsatt til 1. august 2016. Tasta avlastningsbolig ble lagt ned fra 1. august 2016. Brukerne ble overført til andre avlastningsboliger og de ansatte fikk tilbud om arbeid i andre avdelinger og boliger i Dagsenter & Avlastning. Sak om avlastningstjenesten ble behandlet i kommunalstyret for levekår den 7. juni 2016, i sak 58/16 med flg. vedtak:

  • Avlastningsplassene som i bystyrets budsjettbehandling for 2016 ble vedtatt nedlagt fra 01.07.16 videreføres til 01.08.2016. Kostnaden dette medfører, anslagsvis kr. 600 000, dekkes av midler bystyret tilbakeførte i budsjettet til avlastningstjenester i 2016.
  • Resterende del av midlene, kr. 400 000, benyttes som en ekstraressurs for å dekke avlastningsbehov som kan oppstå.

Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


iii. Egenbetalinger
Stavangers ordning med et tak på egenandel på sykehjem endres slik at man bruker samme tak og samme regelverk som praktiseres av blant annet kommunene Oslo og Ålesund.

Status per 2.tertial 2016
Sak om beregning av egenbetaling er behandlet i kommunalstyret for finans 23. mai, kommunalstyret for levekår 7. juni, formannskapet AU 7. juni, formannskapet 9. juni og bystyret 13. juni. Formannskapet fattet følgende flertallsvedtak i sak 154/16: «Endring av beregningsmetode for egenandel for langtidsplass ved syke- og aldershjem foreslås innført med virkning fra 1.1.2017 og vil bli konkretisert i Handlings- og økonomiplanen 2017-2020.»

Foreløpige beregninger av å endre maksimal sats tilsvarende som Ålesund og Oslo viser at det gjelder et fåtall personer og en svært begrenset økning i kommunens inntekter. Budsjettmessige konsekvenser ble omtalt i første tertialrapport, jf. bystyresak 98/16. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


iv. Drammensmodellen
For unge sosialhjelpssøkere i aldersgruppen 18–30 år gjennomføres det et prosjekt etter modell fra Dammen. Det innebærer at sosialhjelpssøkere allerede ved første kontakt til NAV blir møtt med informasjon om at det stilles krav om oppmøte allerede neste morgen kl. 08.00.

Status per 2. tertial 2016
Stavanger driver allerede tiltak for unge sosialhjelpsmottakere 19-25 år som har sterke likhetstrekk med Drammensmodellen. Kostnader knyttet til kapasitetsøkning og utvidelse av målgruppen til 18-30 år ble vurdert i forbindelse med første tertialrapport.

Arbeidstreningsseksjonen er styrket med en stilling og har i april etablert et Jobbverksted II for nye sosialhjelpssøkere 25 -30 år. I tillegg videreføres Jobbverksted I, for ungdom 18-24 år. Det stilles vilkår om oppmøte (aktivitetsplikt) for personer i aktuell målgruppe. De fire NAV-kontorene er tilført en stillingsressurs hver for å følge opp unge nye sosialhjelpsmottakere 18-30 år (punktinnsats). Politisk behandling i sak 34/16 den 19. april i kommunalstyret for levekår, i sak 40/16 i kommunalstyret for finans den 18. april, i sak 109/16 i formannskapet 28. april og i sak 82/16 som er behandlet i bystyret 9. mai. Jobbverksted 1 og 2 i Arbeidstreningsseksjonen er nå i full drift og det rapporteres månedlig på hvor mange som henvises og hvor mange som møter opp/ikke møter opp.

Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


v. Nye boformer for framtidens eldre
Bystyret legger inn 5 millioner kroner for å starte arbeidet med å få på plass flere boliger som spesielt er tilrettelagt for eldre. Bystyret ber om at det våren 2016 legges fram en egen sak om nye boformer for eldre, hvor eldre selv kjøper seg inn i et kompleks som er spesielt tilrettelagt for seniorer. Ulike modeller skal skisseres i saken. Dette området tas ut av planen som ble vedtatt av bystyret i juni 2015. På Vålands tomten er det ønskelig med privat utbygging av eldreboligkonsept, jf. vedtak kommunalutvalget 17.11.15.

Status per 2. tertial 2016
I forbindelse med Omsorgsbygg 2030 og Boligsosial handlingsplan, vil kommunen omtale boliger tilrettelagt for eldre. Her er «Morgendagens eldre, kapittel 6: Boligressurser og omgivelser» et viktig grunnlag. De fleste boligene er allerede bygget og et viktig fokus blir derfor ombygging og tilrettelegging av eksisterende bygningsmasse.

Stavanger utvikling KF, som ble etablert 1. juli 2016, vil ha som viktig oppgave å tilrettelegge for en ønsket boligutbygging, deriblant tilrettelegge for at private bygger boliger for en stadig større eldre befolkning. Stavanger utvikling KF vil overta ansvar for kommunens utviklingseiendommer, deriblant Vålandstuntomten. Foretaket vil overta Vålandstun-eiendommen og ha ansvar for utvikling og salg av denne til seniorboliger. Sak om utvikling av Vålandstuntomten vil derfor behandles i styret i utviklingsforetaket.

Det understrekes at dette gjelder ulike former for privateide boliger der det ikke er personalbase for stasjonært helse/omsorgspersonell, og der eldre innbyggere kjøper seg inn etter eget ønske og økonomiske forutsetninger. Det fattes ikke vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen som gjelder selve boligen eller servicefunksjoner knyttet til denne. Eventuelle hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester tildeles utfra individuell vurdering og behov.

Stavanger eiendom og Levekår vil ha ansvar for drift og vedlikehold av bygg så lenge det er sykehjem her. Med utgangspunkt i sak 80/15 i kommunalutvalget 15/9129, samt tilleggsvedtak og oversendelsesforslag, vil Stavanger utvikling KF høsten 2016 gjennomføre en prosjektkonkurranse der team med utbygger, arkitekt og drifter skal gi et tilbud med konsept, både fysisk boligkonsept, program og driftsmodell på seniorboliger. I konkurransegrunnlaget bes om beskrivelse av driftsmodell for et privat boligtilbud for eldre uten noen form for kommunal eierskap/rolle.

Driftsmodell vil omfatte hvorvidt dette skal være sameie, borettslag, boligbyggelag, utleie, evt. kombinasjoner av disse. Konkurransegrunnlaget vil utarbeides i tett samarbeid med Levekår og det vil være et poeng at boligene blir økonomiske tilgjengelige for flest mulig seniorer. Det valgte konsept vil i neste i omgang danne grunnlag for en ny reguleringsplan som omregulerer tomten fra offentlig tjenesteyting til boligformål.

Rådmannen er av den oppfatning at utbygging av boligene ikke er relatert til eldre som kommer inn under vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen. På det grunnlaget foreslås det at kommunen bidrar med å tilrettelegge for seniorboliger i privat regi, blant annet gjennom omtalte av prosjektkonkurranse om seniorboliger på Vålandstuntomten. I tillegg vil kommunen både som planmyndighet og grunneier stimulere til bygging av boliger som er tilpasset dagens og morgendagens eldre. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


vi. Et godt sykehjemstilbud for døve
Bystyret ber om at det legges fram en sak for kommunalstyret for levekår om muligheten for et interkommunalt samarbeid om sykehjemsplasser spesielt tilrettelagt for døve. Saken vurderes i oppfølging av sak 58/2015 i kommunalstyret for levekår.

Status per 2. tertial 2016
Sak om heldøgns botilbud for eldre døve ble behandlet i kommunalstyret for levekår i juni, sak 57/16 med følgende enstemmige vedtak:

  1. Åtte plasser i det nye bofellesskapet på Petri-tomten tilrettelegges for eldre døve.
  2. Ved ledig kapasitet kan Stavanger kommune selge plasser til omliggende kommuner
  3. Bofellesskapet planlegges og tilrettelegges i dialog med Norges Døveforbund, avdeling Stavanger.

Vedtak i saken innarbeides i plan for Omsorgsbygg 2030, jf. sak 58/2015 i kommunalstyret for levekår. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


vii. Hetlandshallen
Bystyret vil benytte den lave etterspørselen i byggebransjen til å få bygget hallen tidligst mulig i perioden når prisene forventes å være lave, og regionen trenger de ekstra arbeidsplassene.

Status per 2. tertial 2016
Plan for gjennomføring og fremdrift er avklart i sak 10/16 Årsprogram prosjektavdelingen lagt fram for og behandlet i kommunalstyret for miljø og utbygging 19. januar 2016. Hetlandshallen ble behandlet i sak 59/16 til kommunalstyret for kultur og idrett 1. juni og i formannskapet i sak 173/16 18. august. Det er utarbeidet romprogram og anbud i totalentreprisekonkurranse med fire prekvalifiserte entreprenører pågår. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


viii. Næringsutvikling
Vi trenger minst 10 000 nye arbeidsplasser i Stavangerregionen innen 2020. Kommunen har en sentral oppgave i å legge til rette for næringsutvikling. Det er spesielt viktig å legge til rette for nye næringsveier for å sikre fortsatt høy verdiskaping og konkurransekraft i framtiden. Bystyret setter av 2 millioner kroner til å styrke næringsarbeidet, jf. formannskapsvedtak 27.08.15

Status per 2. tertial 2016
Opprinnelig skulle det legges frem en «Handlingsplan for næringsarbeidet» til kommunalutvalget/næringspolitisk utvalg i mars. Sak 74/16 om næringsutvikling ble lagt fram for kommunalutvalget 14. juni og behandlet i bystyrets sak 130/16 den 5. september. I saken skisseres fire innsatsområder for kommunens tilrettelegging for næringsutvikling: Innovasjon og smartby, internasjonalisering, inkluderende vekst og infrastruktur. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


ix. Vekstfond
Bystyret setter av 40 mnok over en to årsperiode (ekstraordinært utbytte fra Forus Næringspark) som startkapital i et eget Vekstfond. Vekstfondet skal samordnes med andre lokale initiativ og skal bidra til å hjelpe fram nye bedrifter i tidlig kommersialiserings- og vekstfase.

Status per 2. tertial 2016
Det var planlagt å legge fram sak i kommunalutvalget/næringspolitisk utvalg i juni om forvaltning av vekstfondet. Sak 178/16 om Vekstfond ble vedtatt i formannskapet 1. september og beskriver fire hovedsatsingsområder: Digital infrastruktur, klima og miljø, attraktivitet samt helse & velferd. Fondet forventes disponert over 2-3 år og har til hensikt å skape og bevare arbeidsplasser, legge til rette for næringsutvikling og bidra til å skape en smartere by. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


x. Lønnsreserven
I lys av den økonomiske situasjonen i landet, forventer bystyret at lønnsveksten ikke blir høyere enn 2,2 %.

Status per 2. tertial 2016
I den sentrale tariffrevisjonen for 2016 ble den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret for ansatt i kapittel 4 på 2,4 prosent. Resultatet er i samsvar med rammen for frontfagene i 2016.

Kommunalstyret for lønn behandlet strategisak 8/16 til lønnsoppgjøret den 14. juni 2016. Den økonomiske ramme som ble lagt til grunn for lønnsoppgjøret i kapittel 5.1 og i 3.4.2 ble vedtatt til 2,4 prosent. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


xi. Utfylling av masser fra tunnelprosjekter
Bystyret ber rådmannen sette i gang et prosjekt for å klarlegge og klargjøre områder som kan brukes til å ta imot overskuddsmasser fra regionens mange tunnelprosjekter. Eventuell utfylling i sjø skal gi ytterligere verdifulle arealer til næring eller bolig.

Status per 2. tertial 2016
En kartlegging av områder som egner seg for utfylling i sjø til bruk for byutviklingsformål vil bli gjort ved kommende rullering av kommuneplanen. Kartleggingen vil danne grunnlag for disponering av områder i kommuneplanen. Mulig omfang og økonomiske konsekvenser vil først være klare når kartleggingen er gjennomført i løpet av 2017. Det må tas forbehold om at kommunens økonomiske rammer gir rom for dette kartleggingsarbeidet. Det er også en samfunnsnyttig bruk av tunnelmasser å innkapsle forurenset sjøbunn. Slik deponering skjer parallelt med utfylling i strandsonen til nye landområder i dag.

På denne bakgrunn vil det ikke være mulig å generere ny byggegrunn til en verdi av kr 5,0 mill. i 2016. Det vil derfor heller ikke være aktuelt å selge disse massene som byggeområder til bolig/næring som foreslått i 2018.

Oppstart av arbeid med ny kommuneplan pågår. Sak om fremdrift og organisering av arbeidet legges fram før årsskiftet 2016/17. Gjennomføring av kartleggingen tas inn som oppfølgingspunkt i planprogrammet for rulleringen av kommuneplanen og gjennomføres i løpet av 2017. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

8.3 Tekstvedtak som ble ferdigbehandlet i 1.tertial (01.01-30.04.2016)

Tekstvedtak fra HØP 2014-2017

I. Solenergi
Det er i forbindelse med innovativ smarthussatning utarbeidet konsepter med vindusintergrerte solceller til lokal strømproduksjon. Det igangsettes pilotprosjekter i samarbeid med Lyse A/S og private aktører. Det er naturlig at Stavanger kommune bidrar med kompetanse i pilotprosjektet. Bystyret ber om en sak for KMU med sikte på å ta den nye teknologien i bruk i nye kommunale byggeprosjekter som for eksempel Oddahagen.

Status per 1. tertial 2016
Det er vurdert solcelle-energi i flere kommunale prosjekt, men det har ikke vært mulig å bygge slike anlegg innenfor de økonomiske rammene. Stavanger kommune arbeider med planlegging av ny energisentral til Stavanger svømmehall og administrasjonsbyggene i Olav Kyrres gate, og solcelleenergi blir utredet som et alternativ i den forbindelse.

Stavanger eiendom har ikke avsatt ressurser til et helhetlig prosjektarbeid vedrørende satsing på solcelle teknologi i kommunale bygg. I enkeltstående prosjekt vurderes likevel verdien og muligheten for nytten av en slik satsing.Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


Tekstvedtak fra HØP 2015-2018

II. Skolebruksplanen – konkretisering
For å kunne møte veksten i de ulike bydelene raskt når behovet endres, er det viktig å ha så konkrete planer som mulig for plassering og utforming av skolebygg. Mer detaljerte skisser for løsninger gjør også at foresatte og folkevalgte på et tidligere tidspunkt kan drøfte fordeler og ulemper ved ulike løsningsalternativ. Utfordringene ved at Stavanger i større og større grad må finne løsninger også ved store og plasskrevende anlegg som skoler inne i en allerede utbygd by, forsterker dette behovet for tidlig konkretisering av alternativ. Bystyret ber om at det lages slike konkrete skisser for ny skolekapasitet i Hinna/Gausel, Lassa/Eiganes og Sunde/Madla. Ny skole på Storhaug skal stå klar i 2019 og plassering og utforming må avklares raskt.

Status per 1. tertial 2016
Rullert plan for skolestruktur 2015-2020 ble behandlet 11. mars 2015 i sak 19/15 i kommunalstyret for oppvekst, og i sak 67/15 i bystyret 20. april 2015. I denne saken gav rådmannen status for skolekapasitet i alle bydelene i Stavanger og konkluderte med at nødvendig økning i kapasitet var ivaretatt med vedtatte investeringer i handlings- og økonomiplanen for 2015 til 2018.

Sak om lokalisering av ny barneskole på Storhaug ble behandlet i kommunalstyret for oppvekst 22. april 2015 i sak 35/15, og i formannskapet 30. april 2015 i sak 114/15. I sak 220/15 til Stavanger formannskap 15. oktober 2015 fikk rådmannen mandat til å gå i forhandlinger om anskaffelse av tomt til barneskole på Storhaug. Tiltaket er finansiert i handlings- og økonomiplanen for 2016-2019.
Forhandlinger om kjøp av tomt til ny barneskole på Storhaug pågår. Ny skole kan tidligst stå ferdig i 2020. Sak om midlertidig økt elevkapasitet i Storhaug bydel i perioden 2017 til 2020 legges fram til behandling i kommunalstyret for bymiljø og utbygging 24. mai, kommunalstyret for oppvekst 8. juni og formannskapet 9. juni 2016.

Stavanger erfarer nå en noe lavere befolkningsvekst enn foregående år, og usikkerheten knyttet til sysselsettings- og befolkningsutviklingen er stor. Rådmannen ser behovet for å følge utviklingen nøye for å sikre at de nødvendige investeringer i skolebygg skjer til rett tid og på en fornuftig måte. Dette er også viktig for å sikre at driftskonsekvensene av nye investeringer ikke blir høyere enn nødvendig.

Rådmannen ser behovet for å utarbeide en ny helhetlig skolebruksplan for hele kommunen med et langsiktig perspektiv fram mot 2030. En slik skolebruksplan skal gi en helhetlig oversikt og vurdering av elevtallsutvikling, skolekapasitet og skoleanleggenes tilstand og konkretisere forslag til framtidig skolestruktur i kommunen som helhet. Planen vil også gi en vurdering av om kommunen er optimalt rigget med tanke på robuste enheter. Det er viktig å sikre god sammenheng mellom planene for investeringer i skolebygg, kommuneplanen og kommunens øvrige arbeid med tilrettelegging for boligbygging. Rådmannen tar sikte på at arbeidet med en ny helhetlig skolebruksplan kan igangsettes i 2017. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


 

III. Omsorg 2025 revideres til Omsorg 2030
Bystyret ber om at det våren 2015 legges fram en helhelhetlig plan for alle omsorgsområder. På Vålandstomten er det ønskelig med privat utbygging av boliger/seniorboliger/omsorg + kompleks med tilstøtende fellesfunksjoner og med en større arealutnyttelse en dagens planer tillater. Ny reguleringsplan utarbeides.

a) HØP viser til nytt bofellesskap for eldre på Petritomten. Det bør her vurderes høyere utnyttelse, og en ny gjennomgang av behov. Det er ønskelig med en blanding av seniorboliger, bofelleskap og fellesareal. Ny reguleringsplan utarbeides.
b) Mosheimtomten er regulert til offentlig formål. Planen skal inneholde en vurdering av et bo/rehabiliteringssenter for rusmisbrukere, andre helsefunksjoner, bofelleskap, studentboliger m.m.
c) Planen skal videre skissere behovet for videre sykehjemsutbygging/ alternative boformer for eldre mot år 2030.
d) Planen skal inneholde en strategi for hvordan kommunen kan legge til rette, både i egen og privat regi, for hvordan ventelister innen psykiatri, rus, psykisk utviklingshemmede og unge funksjonshemmede radikalt kan reduseres.
e) Det skal videre vurderes nye modeller for organisering av tjenester i hjemmet, herunder vurdere hvert sykehjem/tilsvarende område for hjemmetjenester som èn virksomhet.
Det vises forøvrig til budsjettpunkt fra fjorårets behandling, punkt «sykehjem – omrokkering»:

Sykehjem – omrokkering
Stavanger kommune har svært god dekningsgrad for sykehjemsplasser i henhold til statlige retningslinjer. Bystyret ønsker å sikre en mer moderne boligmasse, utvide antall nettoplasser og gjennomføre en omrokkering av sykehjemsplasser.

Dette skjer gjennom:
a) Lervig sykehjem ferdigstilles 2016 med areal til produksjonskjøkken. Det vil innen 2015 avklares om produksjonskjøkken skal tas i bruk ved oppstart. Lervig sykehjem har 123 plasser. Sykehjemmet erstatter Våland Sykehjem, St. Petri Aldershjem og Mosheim. Dette gir cirka 20 nye nettoplasser.
b) Bystyret ønsker at Øyane sykehjem bygges ut med 45 plasser innen 2018 gjennom en modulløsning. Som en del av dette ber Bystyret om en sak som vurderer muligheten for å redusere kapasitet på andre eldre sykehjem som krever omfattende rehabilitering av hele eller deler av bygningsmassen. Det settes av 4 millioner kroner til forprosjektering i 2016.
c) Tidligere planer for Vålandstunet skal gjennomgås med sikte på ny regulering som sikrer en klart høgere utnyttelse og en utbygging av boliger/seniorboliger med tilstøtende fellesfunksjoner.
d) Mosheim sykehjem skal erstattes av Lervig Sykehjem. Det er per i dag usikkert hvordan området skal videreutvikles. Det fremlegges en mulighetsstudie som vurderer hvordan området kan utnyttes i framtiden. Det skal bl.a. vurderes bo/rehabiliteringssenter for rusmisbrukere, andre helsefunksjoner, bofelleskap, boliger, friområde mm.
Status per 1. tertial 2016
Forslag til bruk/utbygging av Vålandstomten, Petritomten og Mosheim ble behandlet i sak 56/15 den 16. juni 2015 i kommunalstyret levekår, i sak 184/15 den 18. juni 2015 i kommunalstyret for byutvikling og den 1. september 2015 i sak 140/15 i kommunalstyret for miljø og utbygging.
Sak 58/15 om revisjon av Omsorg 2025 – mandat for helhetlig omsorgsplan ble behandlet i kommunalstyret for Levekår den 16. juni 2015.
Sak om fremtidig bruk av Vålandstomten, Petritomten og Mosheim ble behandlet i bystyret i september 2015 i sak 152/15.
Arbeidet med helhetlig temaplan for helse- og omsorgsområdet og ny plan om omsorgsbygg, jf. sak 58/15 i kommunalstyret for levekår, er startet opp og vil pågå i hele 2016. Denne planen vil omtale alle punkt i ovenstående vedtak.
Vedtaket følges opp i pkt. 9, 13 og 14 i tekstvedtaket til HØP 2016- 2019. Det vises til kommentarer under disse punktene* (9=Vålandstunet, 13= Fremtidens sykehjemsstruktur og 14= Nye boformer for framtidens eldre). Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


IV. Renovasjon IKS
I dag har begge eierkommunene i Renovasjon IKS hver sin administrasjon, som begge jobber med administrative oppgaver relatert til Renovasjonen IKS med innsamling og transport av avfall. Det er viktig å avklare om disse ressursene han utnyttes smartere og mer effektivt enn i dag. Det er en målsetning å slanke administrasjonene i eierkommunene, og frigjøre ressurser til andre oppgaver.

Status per 1. tertial 2016
Fagavdelingen for renovasjon og miljøavdelingen ble slått i sammen til en avdeling fra 1. juli 2015, og har nå en felles leder. Tidligere har de to avdelingene hatt hver sin leder.

Ny ressurs- og avfallsplan er utarbeidet og ble behandlet i sak 24/16 i kommunalstyret for miljø og utbygging 1.mars. I planperioden vil det bli etablert ny smart teknologi for å få til bedre ressursutnyttelse eksempelvis i form av sentralsorteringsanlegg for husholdningsavfall og løsninger for effektiv innsamling av avfall og kundebetjening.

Tilbakemelding er gitt IVAR angående oppfølging av de punkter som KMU anførte. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.

Tekstvedtak fra HØP 2016-2019

V. Optimalisering av drift i skole og barnehage
Bystyret ber om at det legges frem en sak til kommunalstyret for oppvekst og kommunalstyret for finans med en gjennomgang av kommunens skolebygg og barnehager. Det skal vurderes om kommunen er optimalt rigget med tanke på robuste enheter.

Status per 1. tertial 2016
I gjeldende barnehagebruksplan og plan for skolestruktur har rådmannen gitt en oversikt over hvilke kriterier som legges til grunn i vurderingen av enhetenes robusthet. Rådmannen ser behovet for, med utgangspunkt i de fastsatte kriteriene, å foreta en ny gjennomgang av kommunens skolebygg og barnehager for å vurdere om kommunen er optimalt rigget med tanke på robuste enheter. Dette for å sikre at de nødvendige investeringer skjer til rett tid, på rett sted og på en fornuftig måte, og også slik at driftskonsekvensene av nye investeringer ikke blir høyere enn nødvendig.
Sak om rullering av barnehagebruksplanen vil bli lagt fram for behandling i kommunalstyret for oppvekst 9. november 2016. Rådmannen tar sikte på at arbeidet med en ny helhetlig skolebruksplan kan igangsettes i 2017. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


VI. Madlamark skole
Madlamark skole vil ha stor nytte av et bygningsmessig løft, og byggestart skyves frem til 2017. Bystyret vil benytte den lave etterspørselen i bygge bransjen til å få gjort de nødvendige investeringene i Madlamark skole når prisene forventes å være lave, og regionen trenger de ekstra arbeidsplassene.

Status per 1. tertial 2016
Plan for gjennomføring og fremdrift er avklart i sak 10/16 i kommunalstyret for miljø og utbygging den 19. januar: Årsprogram prosjektavdelingen. Prosessen for øvrig vil bli gjennomført i tråd med føringer i plan for skolestruktur. Grunnet omreguleringsbehov ferdigstilles skolen i 2019, som er ett år senere enn vedtatt. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


VII. Ny skole på Storhaug
Bystyret ønsker fullt trykk i planlegging og klargjøring av bygging av en ny skole på Storhaug. Storhaug skal være en attraktiv bydel for barnefamilier og en ny skole skal kunne være klar når det er behov for den. Det fremlegges egen sak for bystyret.

Mens det arbeides med en ny skole i bydelen må det finnes midlertidige løsninger for kapasiteten på barneskolene i bydelen. Bystyret ønsker at man istedenfor å lage klasserom på ”loftet” på Nylund skole finner andre løsninger på denne utfordringen. Nødvendig midlertidig kapasitetsøkning kan løses bl.a. ved kjøp av boliger i nærheten av Storhaug skole, modulbrakker ved Storhaugmarka, Kyviksmarka, Varden Kirke eller i forbindelse med” Nye Broddhuset”. Det legges fram en sak for kommunalstyret for miljø og utbygging og kommunalstyret for oppvekst snarest. Det er et overordnet mål at kapasitetsøkningen skal skje så raskt som mulig.

Status per 1. tertial 2016
Det var opprinnelig foreslått sak til formannskapet i løpet av 1. tertial 2016 angående kjøp av tomt innenfor Storhaug øst bl.a. til skoleformål, og tatt sikte på å legge fram sak om kapasiteten og løsninger for barneskolene i bydelen til kommunalstyret for miljø og utbygging og kommunalstyret for oppvekst i 2. tertial.

For å sikre arealer til bl.a. ny barneskole på Storhaug fikk rådmannen fullmakt til å gå i forhandlinger om kjøp av tomt på Storhaug jamfør sak 66/16 i formannskapet. Forhandlinger om tomtekjøp pågår. Sak til KMU 24. mai, kommunalstyret oppvekst 8. juni og formannskapet 9. juni om alternative løsninger for midlertidig utvidet skolekapasitet. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


VIII. Barnehagen Tasta
Barnehagen Tasta er nå i midlertidige lokaler. Bystyret følger opp tidligere vedtak og legge inn midler til å bygge permanente lokaler for barnehagen.

Status per 1. tertial 2016
Opprinnelig planlagt politisk behandling i form av sak til kommunalstyret for oppvekst i løpet av 1. tertial 2016 for å avklare barnehagebehovet i Tasta bydel. Det var også planlagt sak til kommunalstyret for miljø og utbygging 1. tertial.

Det henvises til sak 10/16 i kommunalstyret for miljø og utbygging den 19. januar om Årsprogram prosjektavdelingen.

Sak 35/16 ble lagt fram i kommunalstyre for oppvekst i møte 20. april 2016, og ble vedtatt utsatt i påvente av uttalelse i Tasta bydelsutvalg. Saken 50/16 ble behandlet på nytt i kommunalstyret oppvekst 11. mai. Prosjektet realiseres i henhold til vedtatt framdrift. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


IX. Tastavarden
Tasta bydel er en av bydelene med underskudd på barnehageplasser. Bystyret ønsker å øke barnehagekapasitet slik at flest mulig har barnehageplass nær bolig eller arbeidsplass. På Tastavarden skal det være ferdig regulert og vi vil benytte den lave etterspørselen i byggebransjen til å få bygget en ny 5–6 avdelings barnehage.

Status per 1. tertial 2016
Det henvises også til sak 10/16 i kommunalstyret for miljø og utbygging den 19. januar om Årsprogram prosjektavdelingen.

Opprinnelig foreslått politisk behandling i form av sak til kommunalstyret for oppvekst og sak til kommunalstyret for miljø og utbygging 1. tertial 2016 for å avklare barnehagebehovet i Tasta bydel.

Sak 35/16 ble lagt fram for kommunalstyre for oppvekst i møte 20.04.16, ble vedtatt utsatt i påvente av uttalelse i Tasta bydelsutvalg. Saken 50/16 ble behandlet på nytt i kommunalstyret oppvekst 11. mai. I henhold til vedtak i kommunalstyre for oppvekst, sak 50/16 er ferdigstillelse av barnehagen utsatt i tre år. Prosjektet forutsettes ferdigstilt i 2020. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


X. Ytre Tasta barnehage
Tomten tilhørende Ytre Tasta barnehage skal være ferdig regulert og bystyret vil benytte den lave etterspørselen i byggebransjen til å øke kapasiteten i denne barnehagen.

Status per 1. tertial 2016
Det henvises også til sak 10/16 i kommunalstyret for miljø og utbygging den 19. januar om Årsprogram prosjektavdelingen.
Opprinnelig foreslått politisk behandling i form av sak til kommunalstyret for oppvekst og sak til kommunalstyret for miljø og utbygging 1. tertial 2016 for å avklare barnehagebehovet i Tasta bydel.

Sak 35/16 ble lagt fram for kommunalstyre for oppvekst i møte 20.04.16, hvor saken ble vedtatt utsatt i påvente av uttalelse i Tasta bydelsutvalg. Saken 50/16 ble behandlet på nytt i kommunalstyret oppvekst 11. mai. Barnehagen ferdigstilles i 2019. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


XI. Selveide boliger i bofellesskap – Solborgalternativet
Det har gjennom de siste årene vært et klart politisk ønske å legge til rette for alternative boformer for blant andre utviklingshemmede. Prosjekt selveide boliger i bofelleskap har vært et av de prioriterte områdene som det er mulig å realisere raskt. For å imøtekomme behovet for disse forseres arbeidet med å legge til rette for 12 plasser i et bofellesskap som bygges i kommunal regi, men hvor beboerne kan kjøpe boenhetene. Det kreves at beboerne har vedtak på rett til kommunal bolig/ plass i bofelleskap.

I forbindelse med dette pilotprosjektet skal det også etableres en prosjektgruppe som er politisk ledet av leder for kommunalstyret for miljø og utbygging og nesteleder i kommunalstyret for levekår. Representanter fra ulike brukerorganisasjoner skal også være representert. Det legges så snart som mulig frem en sak om prosjektgruppens mandat og sammensetning. Det vises for øvrig til punkene 45 og 46 i Handlings- og økonomiplan, side 74. Det legges ikke opp til økte kostnader for kommunen.

Status per 1. tertial 2016
I henhold til vedtak i FSK sak 6/16 er det etablert en politisk ledet prosjektgruppe. Med henvisning til samme sak utgår framleggelse av sak til kommunalstyret for levekår om prosjektgruppens mandat og sammensetning. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


XII. Kommunale boliger
Det vises til sak om boliger i Kari Trestakkvei behandlet i HØP 2014-2017. Før oppstart effektueres skal saken sendes til kommunalstyret for levekår, med formål om å behandle saken også i et levekårsperspektiv.

Status per 1. tertial 2016
Sak er behandlet med vedtak om igangsetting. Entreprisekontrakt inngått.
Sak 5/16 den 26. januar behandlet i kommunalstyret for levekår. Sak 45/16 ble behandlet i KMU den 1. mars. Endelig behandling i formannskapet den 10. mars i sak 78/16. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


XIII. Hall på Søra Bråde
Det er viktig med rimelige og fleksible idrettshaller som er lokalisert slik at barn og unge kan komme frem og tilbake på egenhånd. Bystyret vil benytte den lave etterspørselen i byggebransjen til å få gjort de nødvendige investeringene i bygging av en dobbelthall på Søre Bråde når prisene forventes å være lave, og regionen trenger de ekstra arbeidsplassene.

Status per 1. tertial 2016
Det ble foreslått å legge frem en ny politisk sak til kommunalstyret for kultur og idrett for å klargjøre oppdraget. Rådmannen foreslår å avvente bygging av idrettshall i Madla /Revheim- området til det også bygges en ny barneskole, slik at idrettshallen kan bygges i tilknytning til den nye skolen.

I sak 23/16 den 16. mars til kommunalstyret kultur og idrett ble det vedtatt at det skal jobbes videre med å avklare det beste tomtealternativet for ny dobbel idrettshall på Madla/Revheim, og at det samtidig blir arbeidet med ny idrettshall i tilknytning til ny skole i Storhaug bydel og at finansiering av denne hallen blir vurdert i handlings- og økonomiplanen 2017-2020. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


XIV. Friluftpaviljong Gausel
Bystyret setter av 1 million til paviljonger til Gausel-speiderne. Bygget skal fungere som klubbhus, og en avansert gapahuk som alle byens innbyggere skal kunne bruke. Denne skal plasseres på Fritidsgården på Gausel. Speiderne har samlet inn 1 million kroner til prosjektet, og det forventes rundt 1 millioner kroner i statlige spillemidler. Sak fremlegges kommunalstyret for miljø og utbygging.

Status per 1. tertial 2016
Sak er behandlet i kommunalstyret for miljø og utbygging, 19. januar 2016 og i formannskapet 21. januar 2016. Anlegget er under oppføring og det bevilgede tilskuddet på kr 1 mill. er utbetalt. Forslag om forskuttering av spillemidler behandles i bystyret i forbindelse med 1. tertial. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


XV. Økt rehabilitering
Stavanger kommune har behov for å ivareta verdiene som ligger i bygningsmassen, og regionen er inne i en periode med stigende arbeidsledighet, lav etterspørsel i byggebransjen og lavere priser. Bystyret ønsker derfor som en del av tiltakspakken på investering å øke ressursene til å rehabilitere og ta vare på bygg og friområder som trenger dette. Bystyret setter totalt av 41 mill ekstra til dette arbeidet i perioden i (26 mill.- 8 mill. – 3,5 mill.– 3,5 mill.) Bystyret ber om at det legges fram en sak for kommunalstyret for miljø og utbygging.

Status per 1. tertial 2016
Sak til KMU den 24. mai med forslag om fordeling av midlene. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


XVI. Vedlikehold kunstgressbaner
Bystyret legger inn midler til rehabilitering av kunstgressbaner. Bystyret ber om at det legges fram en sak for kommunalstyret for miljø og utbygging.

Status per 1. tertial 2016
Det vises til saker i kommunalstyret for miljø og utbygging den 19. januar 2016: Sak 7/16 om Rehabilitering av kunstgressbaner og sak 8/16 om Årsprogram for park og vei. Kommunalstyre for kultur og idrett vedtok i sak 16/16 prioritering av de siste 4 aktuelle banene, mens gjennomføring og finansiering av rehabiliteringsprosjektet for kunstgressbaner ble vedtatt i sak 23/16 i formannskapet.

Det er gjennomført en anbudsrunde for rehabilitering av inntil 9 kunstgrasbaner med opsjon på gjennomføring over fire eller to år. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


XVII. Reversering av statliggjøring av kemner
Differansen på 5 mill. overføres til disposisjonsfondet.

Status per 1. tertial 2016
Tiltaket inngår i tallbudsjettet og vil følge vanlige prosedyrer for budsjettoppfølging. Ingen ny politisk sak er nødvendig. Midlene er overført til disposisjonsfondet. Saken er med dette ferdig behandlet.


XVIII. Dyrepoliti i Rogaland
Stavanger kommune vil ta kontakt med omkringliggende kommuner for å sikre at Dyrepolitiet, som er varslet i Statsbudsjettet, legges til Stavangerregionen.

Status per 1. tertial 2016
Næringssjefene i Sola, Sandnes, Randaberg og Stavanger har hatt et møte, hvor blant annet dyrepoliti var tema. Rogaland politidistrikt er kontaktet, og ønsket ikke bistand fra kommunene i arbeidet knyttet til lokalisering av utvidet prøveprosjekt for dyrepoliti. Tekstvedtaket er med dette ferdig behandlet.


XIX. Andre poster
Bystyret ber rådmannen snarest legge fram en egen sak om konsekvensene av statsbudsjettet (forliket) for Stavanger kommune.

Status per 1. tertial 2016
Oppdraget er delt i to ved å levere en sak om konsekvensene for de frie inntektene og en sak som omtaler effekten av øvrige statlige tilskudd. Førstnevnte sak er behandlet i alle kommunalstyrer og deretter i FSK 14. april (sak 85/16) og er ferdig behandlet.

Budsjettmessige konsekvenser vurderes i 1. tertial, jf. egen sak til politisk behandling i juni. Saken ble lagt frem i 1. tertial og anses som ferdigbehandlet.

 

Denne siden ble sist oppdatert 30. september, 15:06.