4.1 Investering

Ved utgangen av august viser investeringsregnskapet et forbruk på kr 667 mill. og dette utgjør 49,4 % av årets brutto investeringsutgifter som er på totalt kr 1 350,8 mill. Det er mottatt 57 % av årets budsjetterte investeringsinntekter som er på totalt kr 376,2 mill. Hvis man tar hensyn til investeringsinntektene på kr 214,6 mill. og finansieringstransaksjonene (avdrag og utlån Startlån og utlån til Stavanger utvikling KF og Stavanger bolig KF) på kr 290,2 mill. er netto finansieringsbehov på ca. kr 743 mill. Dette utgjør 54,6 % av totalt årsbudsjett.

Årsbudsjettet viser at finansieringsbehov for investeringene utgjør kr 1 359,5 mill. Totalt netto investeringsbudsjett for 2016 finansieres ved bruk av lån (inkludert Startlån) med 72,6 %, mottatt avdrag på utlån med 10,9 % og overføring fra drift med 16,5 %.

Investeringsregnskap per 31.08.2016
(Tall i hele tusen)

Investeringsregnskap per 31.08.2016Regnskap januar til august 2016Årsbudsjett 2016Prosent av årsbudsjett
    
Sum investeringsinntekter214 693376 24057,0 %
Sum investeringsutgifter666 3641 350 80549,4 %
Sum finansieringstransaksjoner290 238384 96075,4 %
Netto finansbehov742 9631 359 52554,6 %
Finansiert slik:   
Bruk av lån inkl.Startlån478 365986 91548,5 %
Overført fra driftsregnskapet149 566224 01066,8 %
Mottatt avdrag på utlån110 690148 60074,5 %
Bruk av bundne investeringssfond5 008  
Udekket/udisponert667  
Last ned tabelldata (Excel)

Tabell 2016.08-04-01 Investeringsregnskap per 31.08.2016

4.2 Salgsinntekter

Regnskapsførte investeringsinntekter per 31.08 er på kr 214,6 mill. og utgjør 57 % av årsbudsjett på kr 376,2 mill.

Justert salgsbudsjett for arealer og tomter utgjør kr 191 mill. og det er per 31.08. solgt eiendommer for til sammen kr 108,8 mill. Av større eiendommer gjelder dette salg av Hermetikkfagskolen og laboratorium (kr 63 mill.), Bybergstykket (kr 39,4 mill.), Godalsveien (kr 3 mill.), etteroppgjør Jåtten øst (kr 1,6 mill.), Gamle Forusvei (kr 1,3 mill.) samt snipper med til sammen ca. kr 0,5 mill. I tillegg pågår det salg av Kalhammeren til en pris på ca. kr 29 mill. slik at de samlede salgsinntektene hittil i år utgjør ca. kr 137,8 mill.

Det gjenstår å selge eiendommer for ca. kr 53 mill. i år, og det arbeides kontinuerlig og aktivt med å nå budsjetterte salgsinntekter, men rådmannen gjør oppmerksom på at det er en del usikkerhet knyttet til tidspunkt for salg og antatt salgsbeløp til en del av eiendommene. Av større eiendommer som det gjenstår å selge er Utenriksterminalen og Norges bank bygget.

Forventede salgsinntekter for 2016 blir noe lavere enn budsjettert, og har i stor grad sammenheng med forskjøvet salgstidspunkt for Boganes gård II (etteroppgjør), Tjensvolltorget og Norges bank bygget. Salg av eiendommene Kalhammeren og Godalveien var ikke planlagt i år og dermed ikke innarbeidet i årets salgsbudsjett. Rådmannen foreslår i denne saken å nedjustere salgsinntekter med kr 7 mill. for å ivareta forskjøvet salgstidspunkt av Boganes gård II (etteroppgjør), Tjensvolltorget og Norges bank bygget, samt å innarbeide salgsinntekter relatert til eiendommene Kalhammeren og Godalveien.

Andre inntekter

I 2016 er det budsjettert med kr 3 mill. i innredningstilskudd fra Vålandstårnets venner som følge av at innredningsarbeidet utføres av kommunen. Tilskuddet overføres til kommunen etterhvert som utgifter påløper. I år er det forventet at tilskuddet vil utgjøre kr 1 mill. og rådmannen foreslår å redusere årets budsjett med kr 2 mill.

IL Brodd skal bidra med kr 4 mill. til finansiering av nytt klubbhus på Midjord, som er innarbeidet i årets budsjett. Bidraget er forventet i 2017 og rådmannen foreslår å redusere budsjettet med kr 4 mill.

4.3 Utbyggingsområder

Investeringsbudsjett til kjøp og utvikling av arealer i hoved utbyggingsområder samt kjøp og utvikling av andre eiendommer utgjør tilsammen kr 81,8 mill. Regnskapet viser at det per 31.08 samlet er belastet kr 62 mill. på investeringsprosjektene. I tillegg forventes det at det vil påløpe utgifter til bl.a. Urban sjøfront, Torfæusgate, Lervig, Hafrsfjord eiendomsutvikling og Bøkelunden. Ved utgangen av året er det ikke ventet vesentlig avvik mellom regnskap og budsjett.

Jåttåvågen områdeutvikling

Prosjektet har en kostnadsramme på kr 150 mill., hvorav kr 28,1 mill. er budsjettert i år. Prognosen fra Vegvesenet tilsier at årets forbruk vil utgjøre kr 26,2 mill. Rådmannen foreslår å nedjustere budsjettet med kr 1,9 mill.

Kulvert over motorvei

I årets budsjett er det innarbeidet kr 108,3 mill. til kulvert over motorveien. Prosjektet har en kostnadsramme på kr 141 mill. Forventet forbruk i år er estimert til kr 30 mill. Rådmannen foreslår å redusere budsjettet med kr 78,3 mill.

4.4 Stavanger eiendom

Regnskapet viser at det per august samlet er belastet kr 399,5 mill. på investeringsprosjektene. Dette utgjør ca. 51,2 % av et årsbudsjett på kr 780,5 mill. Rådmannen har oppmerksomhet på månedlig oppfølging av investeringsprosjektene, og det ventes ikke vesentlige avvik mellom budsjett og regnskap, med unntak for følgende prosjekter:

Investeringsprosjekter med vedtatt justert prosjektkostnad

Tabellen under viser prosjekter som har endret prosjektkostnad i forhold til vedtatt bevilgning og som foreslås justert i denne saken.

Prosjekter med endret prosjektkostnad
(Tall i hele tusen)

ProsjektVedtatt kostnadsrammeRevidert kostnadsrammeEndring
Barnehage på Eiganes (tidligere Fransk barnehage)29 50030 5001 000
Reparasjon orgel Domkirken7 2008 5001 300
Olav Kyrresgt.23 taktekking5 0006 0001 000
Boliger for eldre200 0000-200 000
 241 70045 000-196 700
Last ned tabelldata (Excel)

Tabell 2016.08-04-02 Prosjekter med endret prosjektkostnad

 

Barnehage på Eiganes (tidligere Fransk barnehage)

Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på kr 29,5 mill. Endringer knyttet til vedtak om utleie av uteareal samt høyt anleggsbidrag til Lyse, medfører en ytterligere kostnadsøkning på ca. kr 1 mill. i forhold til det som ble skissert ved 1. tertialrapport 2016. Rådmannen foreslår å øke kostnadsrammen til kr 30,5 mill. og innarbeide kr 1 mill. til formålet.

Reparasjon orgel Domkirken

Prosjektet har en vedtatt kostnadsramme på kr 7,2 mill., mens forventet bruttokostnad for prosjektet utgjør kr 8,5 mill. Merkostnaden på kr 1,3 mill. er relatert til endrede valutakurser og omfattende tilpasninger av sprinkleranlegget og bygningsmessige endringer på orgelgalleriet. Det er inngått en avtale med kirkelig fellesråd der de skal dekke 0,5 mill. av merutgifter relatert til spesialtilpasset belysning til orgelet. Rådmannen foreslår i denne sak å øke kostnadsrammen fra kr 7,2 mill. til kr 8,5 mill. og innarbeide kr 0,2 mill. i årets budsjett, samt en overføring fra kirkelig fellesråd på kr 0,5 mill.

Olav Kyrresgt. 23, taktekking

Vedtatt kostnadsramme for taktekking av Olav Kyrresgate 23 utgjør kr 5 mill. Pris etter anbud viser at kostnaden belager seg til om lag kr 6 mill. Rådmannen foreslås å øke kostnadsrammen til kr 6 mill. og innarbeide kr 1 mill. i årets budsjett ved omdisponering av avsatte midler til vedlikehold og rehabilitering av bygningsmassen.

Boliger for eldre

Ved budsjettbehandling vedtok bystyret å starte arbeidet med å få på plass flere boliger som spesielt er tilrettelagt for eldre der nye boformer for eldre vurderes og hvor eldre selv kjøper seg inn i et kompleks. Til formålet er det avsatt kr 200 mill., hvorav kr 5 mill. er innarbeidet i årets budsjett.

Rådmannen er av den oppfatning at utbygging av boligene ikke er relatert til eldre som kommer inn under vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen. På det grunnlaget foreslås det at kommunen bidrar med å tilrettelegge for seniorboliger i privat regi, bl.a. gjennom omtalte prosjektkonkurranse om seniorboliger på Vålandstuntomten jf. punkt 14 om eldreboliger i tekstvedtaket. I tillegg vil kommunen både som planmyndighet og grunneier stimulere til bygging av boliger som er tilpasset dagens og morgendagens eldre.

Utbedring administrasjonsbygg

I årets budsjett er det avsatt kr 1 mill. til utbedring til administrasjonsbyggene. I budsjettet er det ikke tatt høyde for utgifter til oppussing av BATE-bygget. Det er allerede påløpt kr 5 mill. i oppussingsutgifter og det er ventet at det skal påløpe ytterligere kr 1 mill. til formålet. Rådmannen foreslår å øke årets budsjett med kr 5 mill. ved omdisponering av avsatte midler til vedlikehold og rehabilitering av bygningsmassen.

Økt rehabilitering

I årets investeringsbudsjett er det avsatt kr 26 mill. til økt rehabilitering. Ved behandling av Tertialrapport per 30.04 vedtok bystyret å overføre kr 12 mill. til driftsbudsjett basert på planlagt bruk av midlene. Ny analyse per august tyder på at overførte midler ikke blir brukt slik som antydet tidligere, og kr 6 mill. foreslås overført tilbake til investeringsbudsjett og omdisponert til å dekke merutgifter til oppussing av BATE-bygget, kr 5 mill. og kr 1 mill. til å dekke økte kostnader til taktekking av administrasjonsbygget i Olav Kyrresgate 23.

Finansielle budsjettendringer i år på grunn av endrede forutsetninger om prosjektenes framdrift

Som følge av endrede forutsetninger om prosjektenes framdrift foreslås det en del finansielle budsjettjusteringer i år i henhold til rådmannens forslag til budsjettendringer i investering. Det presiseres at foreslåtte budsjettjusteringer er innenfor vedtatte prosjektkostnader. Prosjekter med forventede mindreutgifter er rehabilitering av svømmehall og ad. bygg Olav Kyrresgate 19 (kr 41 mill.), kommunale boliger i Oddahagen (kr 9,9 mill.), kommunale boliger Kari Trestakkv. 3 (kr 7 mill.), innvendig ombygging av Lunde skole (kr 6 mill.), Domkirken (kr 5 mill.), Madlamark skole (kr 3 mill.), Barnehagen Tasta (kr 2,9 mill.), fasaderehabilitering av Nylund skole (kr 2,5 mill.), ombygging av nye lokaler Helsehuset Stavanger (kr 2 mill.), Nye Tou (kr 2 mill.), dagtilbud for personer med utviklingshemming (kr 1,5 mill.), rehabilitering av Gautesete skole (kr 1 mill.), Haugåsveien 26/28 nye leiligheter og omsorgsboliger (kr 1 mill.), Lassaveien rehabilitering/ombygging (kr 1 mill.), boligtilbud demente (kr 0,5 mill.) og prosjekt med forventet merforbruk er Ytre Tasta barnehage, avd. Vardenes (kr 6,9 mill.) i 2016 i forhold til budsjett.

4.5 Park og vei

Regnskapet viser at det per 31.08 samlet er belastet kr 84,5 mill. på investeringsprosjektene. Dette utgjør 47,2 % av et årsbudsjett på kr 178,9 mill. Det er ikke ventet nevneverdige avvik mellom budsjett og regnskap ved årets slutt, med unntak av følgende prosjekter:

 Sykkelstrategi

Prosjektet har en kostnadsramme på kr 50 mill., hvorav kr 23,8 mill. er innarbeidet i år. Prosjektet består av flere delprosjekter som gjennomføres over flere år. Framdriften i noen av delprosjektene tilsier at årets forbruk blir mindre enn budsjettert. Rådmannen foreslår å redusere årets bevilgning med kr 5 mill. for å tilpasse finansiering til prosjektenes framdrift.

Cricketbane tilrettelegging

I årets budsjett er det avsatt kr 1 mill. til tilrettelegging for cricketbane. Planlagt plassering av banen er i Lassa idrettspark. Dette forutsetter politisk behandling av disposisjonsplanen for Lassa, som er planlagt til møtet 01.november. Prosjektet kan dermed ikke gjennomføres i år og rådmannen foreslår å redusere årets bevilgning med kr 1 mill.

Krossbergvn g/s vei

I årets budsjett er det avsatt kr 7,3 mill. Krossbergvn g/s vei til bygging av ny gang- og sykkelvei fra Sunde til Friheim. Inngåelse av avtaler med grunneierne har vært en lang prosess som ser ut til å nærme seg slutten. Det arbeides med utarbeiding av anbudsdokumenter som sendes ut så snart avtalene er på plass. Arbeidet kan tidligst starte sent på året, slik at forbruket i 2016 blir lite. Rådmannen foreslår å redusere budsjettet med kr 7 mill.

 

4.6 Vann- og avløpsverket

Regnskapet viser at det per 31.08 er belastet kr 58,1 mill. på investeringsprosjektene og dette utgjør ca. 44 % av et årsbudsjett på kr 107,7 mill. Bevilgningene til de forskjellige investeringsprosjektene til vann- og avløpsverket ses samlet når årsprogrammet utarbeides. Det er ikke ventet vesentlig avvik mellom regnskap og budsjett ved årets slutt.

4.6 Renovasjon

Investeringsregnskapet for andre tertial viser et forbruk på ca. 82,2 % av årsbudsjettet, som er i samsvar med de planlagte aktivitetene.  Det forventes at investeringsregnskapet vil være i tråd med budsjettet ved slutten av året.

4.7 Diverse

Innsparing på all investering

Ved budsjettbehandling vedtok bystyret i sak 217/15 å redusere investeringsutgifter med om lag 5 % basert på at lav etterspørsel i byggebransjen vil gi lavere priser. Årets budsjettert besparelse utgjør kr 66,745 mill. etter at kr 0,5 mill. ble saldert mot Kløvereng barnehage som følge av at prosjektets sluttregnskap ble avlagt med kr 0,5 lavere enn vedtatt kostnadsramme. Byggeprosjekter kan oppnå en besparelse i forhold til vedtatt kostnadsramme enten ved innhenting av lavere anbud enn godkjent kostnadsrammen tilsier, eller ved at prosjektene realiseres rimeligere enn forutsatt. Det er foretatt en gjennomgang av prosjekter som skal avlegge sluttregnskap i år og gjennomgangen viser at realisering av prosjektene Austbø bofellesskap og rehabilitering/ombygging av Lassaveien 1. byggetrinn blir kr 3,95 mill. rimeligere enn vedtatt kostnadsramme for prosjektene. Rådmannen foreslår i denne saken å saldere kr 3,95 mill. mot forventet innsparing på investeringsprosjekter, samt å innarbeide kr 62,8 mill. til formålet.

Regjeringens tiltakspakke til kommunalt vedlikehold på Sørlandet og Vestlandet

Stortinget vedtok 17. juni 2016 ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2016 et øremerket tilskudd til kommuner på Sørlandet og Vestlandet på 400 mill. kroner til vedlikehold og rehabilitering av veier, bygg og anlegg som er eid av kommunen eller kommunalt foretak. Stavanger kommune sin andel utgjør kr 77 mill. og midlene er disponert i sak 98/16 i bystyret, Tertialrapportering per 30.04.2016. Den 24.juni 2016 er det utarbeidet et rundskriv med presiseringer knyttet til disponering av tiltakspakken, der følgende momenter framkommer:

1. Tilskuddsmidler må brukes på prosjekter som igangsettes i 2016.

2. Tilskuddet skal gå til kjøp av tjenester og kan ikke brukes på prosjekter som utføres av kommunenes egne etater eller av kommunale foretak.

3. Den delen av tilskuddet som brukes på tiltak som i henhold til forskrift og KRS nr. 4 (F) fra Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS) skal utgiftsføres i driftsregnskapet, inntektsføres også i driftsregnskapet. Den delen av tilskuddet som brukes på       tiltak som i henhold til forskrift og KRS nr. 4 skal føres i investeringsregnskapet, inntektsføres i investeringsregnskapet.

4. Tilskuddet er begrenset til vedlikehold og rehabilitering av eksisterende bygg, anlegg og veier. Investeringer i nybygg/nyanlegg kan ikke finansieres med tilskuddet.

Mottatt tilskudd er budsjettert som sentral inntekt med motposter i drift (kr 44,6 mill.) og investering (kr 32,4 mill.) i henhold til vedtatt disponering. Presisering av regnskapsføring av tilskuddet som oppgitt i punkt tre over medfører behov for å foreta en teknisk reduksjon av driftsinntekter i størrelsesorden kr 32,4 mill., mot tilsvarende økning av investeringsinntekter, samt tilsvarende reduksjon av overføring fra drift til investering.

Tasta skatepark, del 2

Ved behandling av Tertialrapport per 30.04 vedtok bystyret å disponere kr 15 mill. av tildelt regjeringens tiltakspakke til kommunalt vedlikehold og rehabilitering til realisering av Tasta skatepark, del 2. I henhold til punkt fire over kan investeringer i nybygg/nyanlegg ikke finansieres med tilskuddet. Dette medfører at Stavanger kommune må selv finansiere realisering av Tasta skatepark del 2. En gjennomgang av prosjektet viser at årets forbruk er estimert til kr 3 mill. Rådmannen foreslår å nedjustere årets budsjett med kr 12 mill.

Videre foreslår rådmannen å omdisponere avsatte tilskuddsmidler til Tasta skatepark del 2 til følgende rehabiliteringsprosjekter prosjekter:

1) Opprusting av friområdet ved Hafrsfjord bro
Det foreslås å utvide rehabilitering av Kvernevik ring ved å innarbeide ytterligere kr 7,5 mill. for å gjennomføre saneringsarbeid av friområdet ved Hafrsfjord bro i henhold til godkjenning av fylkesmannen. Anbud er ventet i september og tiltaket kan igangsettes i år. Justert prosjektkostnad utgjør kr 12 mill.

2) Opprusting av historiske hager
De historiske hagene består av parkområdene Ledaal, Breidablikk, Munkehagen, Holmeegenes og området ved Hermetikkfagskolen og Hermetikklaboratoriet. Rådmannen foreslår å avsette kr 3 mill. til opprusting av eksisterende gangveier, fornying av vegetasjon, restaurere steingarder og oppgradering av belysning.

3) Lekeplasser på Våland>
Rådmannen foreslår å avsette kr 1 mill. til vedlikehold av lekeplasser på Våland. Tiltaket innebærer rehabilitering og opprusting av lekeplasser på Våland, med fornying av utstyr, fallunderlag, interne veier og sitteplasser, vegetasjon og plenarealer.

4) Opprusting av skolevei (turvei)
Det foreslås å avsette kr 0,5 mill. til opprusting av skole/turvei mellom Auglend skole og Bekkefaret.

5) Opprusting av området rundt Vålandstårnet
Rådmannen foreslår å avsette kr 3 mill. til rehabilitering og opprusting av trapper, gangveiforbindelser og uteområdet rundt Vålandstårnet.

Kapitalkostnader som følge av forskjøvet framdrift

Kapitalkostnader knyttet forskjøvet framdrift av investeringsprosjektene Stavanger svømmehall, Tastaveden skole og Hundvåg skole på kr 6,9 mill. er vedtatt finansiert av mottatt tilskudd. Prosjektenes framdrift går senere enn tidligere antatt og som følge av dette er påløpte kapitalkostnader knyttet til prosjektene er lavere enn forutsatt. Rådmannen foreslår av den grunn å omdisponere kr 6,9 mill. til følgende tiltak:

1) Rehabilitering Kongsgata 46
Rådmannen foreslår å avsette kr 3 mill. til rehabilitering av taket og ventilasjon på Kongsgata 46, samt gjennomføring av branntiltak.

2) Rehabilitering av vei og fortau
Det foreslås å innarbeide kr 3,9 mill. til rehabilitering av vei og fortau. Driftstiltakene vil bestå av nye sluker, kantstein, utbedring av fortau og reasfaltering, med nødvendig masseutskifting.

Hillevåg torg

Hillevåg torg har en kostnadsramme på kr 11 mill. som er innarbeidet i årsbudsjett. Prosjektet finansieres med disponering av anleggsbidrag på kr 5,3 mill. og kr 5,7 mill. av tildelt tiltakspakke. Arbeidet igangsettes mot slutten av året og årets forbruk er estimert til kr 3 mill. Rådmannen foreslår å redusere årets budsjett med kr 8 mill. og midlene foreslås avsatt til bundne investeringsfond.

Kjøp av el-biler

Ved behandling av Tertialrapport per 30.04.2015 vedtok bystyret å avsette kr 2,64 mill. til anskaffelse av 12 el-biler. Videre vedtok bystyret at kapitalutgifter knyttet til anskaffelsen dekkes av virksomhetsområdene.

De fleste av bilene ble først levert sommeren 2016 som medførte også at utgifter ble forskjøvet til 2016, samtidig som anskaffelsen ble noe rimeligere enn tidligere antatt. I denne saken foreslår rådmannen å avsette kr 1,6 mill. til formålet.

Kjøp av aksjer

Bystyret vil den 24.10.2016 behandle sak vedrørende deltakelse i en kapitalforhøyelse i Stavanger Forum AS. I rådmannens innstilling legges det opp til at Stavanger kommune kan bidra i en kapitalforhøyelse med inntil kr 10 mill., under forutsetning av at Rogaland fylkeskommune deltar i kapitalforhøyelsen med minimum kr 5 mill. Det legges videre opp til at aksjekjøp på kr 10 mill. skal finansieres i investeringsbudsjettet i forbindelse med behandlingen av rapporten for 2. tertial 2016. Rådmannen foreslår av den grunn å justere opp budsjettert kjøp av aksjer og andeler med kr 10 mill.

Overføring fra drift til investering

Justert overføring fra drifts- til investeringsbudsjett etter 1. tertial utgjør kr 224 mill.

I henhold til punktene under er det behov for å foreta teknisk reduksjon av overføring fra drift til investering i størrelsesorden kr 25,7 mill. Etter denne tekniske justeringen utgjør årets overføring fra drift til investering kr 198,3 mill.

1) Stavanger kommune sin andel av regjeringens tiltakspakke til kommunalt vedlikehold og rehabilitering utgjør kr 77 mill. Mottatt tilskudd er budsjettert som sentral inntekt i drift med motposter i drift (kr 44,6 mill.) og investering (kr 32,4 mill.) i henhold til vedtatt disponering.

I henhold til presiseringer i utarbeidet rundskriv skal den delen av tilskuddet som brukes på tiltak som i henhold til forskrift og KRS nr. 4 (F) fra Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS) skal utgiftsføres i driftsregnskapet, inntektsføres også i driftsregnskapet. Den delen av tilskuddet som brukes på tiltak som i henhold til forskrift og KRS nr. 4 skal føres i investeringsregnskapet, inntektsføres i investeringsregnskapet.

Dette medfører behov for å foreta en teknisk reduksjon av driftsinntekter i størrelsesorden kr 32,4 mill., mot tilsvarende økning av investeringsinntekter, samt tilsvarende reduksjon av overføring fra drift til investering.

2) Ved behandling av Tertialrapportering per 30.04 ble kr 12 mill. knyttet til økt rehabilitering overført til driftsbudsjett basert på planlagt bruk av midlene. Ny analyse per august tyder på at overførte midler ikke blir brukt slik som antydet tidligere, og kr 6 mill. foreslås overført tilbake til investeringsbudsjett. Dette medfører tilsvarende teknisk økning av overføring fra drift til investering.

3) I henhold til planlagt anvendelse av årets bevilgning og bokføring av utgifter i tråd med forskrift og KRS nr. 4 (F) fra Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS) er det behov for å foreta teknisk økning av investeringsbudsjett mot tilsvarende reduksjon av driftsbudsjett i størrelsesorden kr 0,7 mill.

Denne siden ble sist oppdatert 30. september, 15:06.