5.1 Kommunale foretak og selskap

Stavanger Natur- og idrettsservice KF

Foretaket hadde per 1. tertial 2017 et mindreforbruk på kr 0,474 mill. Foretaket har budsjettert med et nullresultat i 2017. Foretaket legger ikke opp til endring i årsbudsjettet, til tross for et lite akkumulert overskudd i 1. tertial. Forventet overskudd i driften skal bl.a. dekke inn reguleringspremien. Foretaket vektlegger også økt egenfinansiering av investeringer i 2017. Styret foreslår å redusere lånerammen knyttet til investeringer i 2017 fra kr 2 mill. til kr 0. Budsjettert egenfinansiering foreslås økt tilsvarende. Dette ses i sammenheng med ev. økning i låneopptak i 2017 knyttet til finansiering av udekket beløp i investeringsregnskapet for 2016, jf. bystyresak 65/17.

Stavanger byggdrift KF

Foretaket har i forbindelse med rapporteringen for 1. tertial 2017 utarbeidet ny årsprognose. For avdelingen Drift er budsjettet nøkternt mht. varekjøp fra underleverandører som viderefaktureres kommunen. Basert på innkjøp i 2015 og 2016, samt nye anslag for årets omsetning velger foretaket å oppjustere budsjettet med ca. kr 20 mill. Kantinen har et svakt resultat som følge av svikt i omsetning og kundegrunnlag. Nye prognoser fra KLP tilsier noe lavere reguleringspremie og mindre premieavvik til inntektsføring, samtidig som avsetning til pensjonsfond forventes å bli lavere enn tidligere beregnet. AFP-utgifter blir trolig ca. kr 1 mill. høyere enn tidligere antatt. Foretaket forventer samlet sett et netto driftsresultat for 2017, etter nedjustert avsetning til pensjonsfond, på kr 6 mill. Resultatet per 30. april 2017 er på kr 20,2 mill., noe som er kr 4,5 mill. høyere enn budsjett. Avviket skyldes i stor grad forskjeller i periodisering.

Sølvberget KF

Årsbudsjettet til Sølvberget KF, medregnet prosjektene, er på kr 92,761 mill. Tilskuddet fra kommunen utgjør kr 62,205 mill. I tillegg dekkes merutgifter som følge av lønnsoppgjør. Ved utgangen av 1. tertial 2017 er samlet forbruk på 31,6 % og inntektene på 35,6 % av årsbudsjett. Totaltallene for Sølvberget KF inneholder både drift av bibliotek, arrangementsvirksomhet og større aktiviteter som Kapittel, Kiellandsenter og ICORN. Budsjettet for 2017 er realistisk og planlagt aktivitet er høy. Det er lagt opp til stram budsjettstyring, og det påregnes at regnskapet vil gå i balanse ved årsslutt. Bystyret har godkjent et investeringsbudsjett for Sølvberget KF på kr 30,15 mill. for 2017, der Nye Sølvberget og følgekostnadene knyttet til dette er den største kostnaden. Lånebehovet er anslått til kr 29,71 mill. Det tas opp et lån på kr 20 mill. i vår, og resterende lån tas opp i høst. Noen av investeringene som er planlagt i 2017 vil nok skyves til 2018. Foretaket vil komme tilbake til dette i rapporten for 2. tertial.

Stavanger Parkeringsselskap KF

Foretaket har budsjettert med inntekter på kr 35,3 mill. per 1. tertial 2017. Regnskapsført inntekt per 1. tertial er på kr 34,4 mill., noe som er kr 0,9 mill. lavere enn budsjett og ca. kr 1 mill. høyere enn ved 1. tertial 2016. Inntektene fra avgiftsparkering har gått ned både i parkeringshus og på gateparkering med om lag kr 0,5 mill. Samtidig er det en økning i håndhevingsinntektene som følge av gebyrforhøyelse vedtatt av stortinget våren 2016. Samlede kostnader per 1. tertial 2017 var på kr 22,1 mill. mot et budsjett på kr 22,98 mill. og regnskap i 2016 på kr 22,7 mill. Det er således små avvik mot fjoråret og budsjett. Driftsresultatet for 1. tertial endte på kr 12,4 mill. som er i tråd med budsjett, men om lag kr 1,5 mill. bedre enn resultatet i 1. tertial 2016. Foreløpig ligger det an til at budsjettmålet for 2017 innfris og likviditetsprognosene viser stigning i takt med forventning. Foretaket er inne i en av de travleste periodene noensinne på grunn av en mengde prosjekter som i stor grad handler om digitalisering og «smart parkering».

Stavanger bolig KF

I det følgende gis det en oppsummering av foretakets rapport per 30. april 2017 oversendt rådmannen: Foretakets budsjett for 2017 ble vedtatt i bystyret den 12. desember 2016 i sak 177/16, der det bl.a. ble vedtatt en overføring til bykassen på kr 21,7 mill. Foretakets inntektsbudsjett for 2017 utgjør om lag kr 224 mill. og består i all hovedsak av husleieinntekter. En stor andel av leieinntektene går til dekning av faste utgifter som husleie til borettslag, forsikring, strøm, eieruttak, kapitalkostnader ol. Restbeløpet disponeres til vedlikehold. En økning av faste utgifter vil medføre tilsvarende reduksjon av vedlikeholdsbudsjettet. I henhold til vedtatt eierstrategi (bystyresak 94/16) skal foretaket være en profesjonell boligeier gjennom å sikre en god forvaltning av realkapital, herunder sikre at boligene har en god teknisk tilstand. Foretaket skal med andre ord ha et langsiktig perspektiv og foreta et godt verdibevarende vedlikehold.

Vedlikeholdsbudsjettet for 2017, inkludert andel av statlig tiltakspakke på kr 6 mill., er kr 11 mill. lavere enn fjorårets justert budsjett. Dårlig tilstand på kommunale boliger kombinert med lav markedsleiepris i regionen har medført utflytting fra kommunale boliger og gitt økt leietap (dvs. den leieinntekten en går glipp av i det tidsrommet en bolig av ulike årsaker står tom). Utgifter knyttet til leietap er økende og utgjør ved utgangen av mars måned kr 2,5 mill. av et årsbudsjett på kr 5,3 mill. Leietap i 2016 var også høyt og ble totalt kr 9,6 mill. Budsjettoverskridelse av leietapet vil medføre tilsvarende reduksjon av vedlikeholdsmidler. Det samme gjelder dekning av kostnader knyttet til foretakets lønnsoppgjør som ikke kompenseres av bykassen som følge av at foretaket har egengenererte inntekter, selv om en andel av disse overføres til bykassen i form av eieruttak.

For å forbedre teknisk tilstand til kommunale boliger i tråd med vedtatt eierstrategi og stanse ytterligere fraflytting fra kommunale boliger som reduserer leieinntekter, foreslås det å omdisponere overføring til bykassen på kr 21,7 mill. til vedlikehold av boligmassen. Selv etter denne justeringen ligger det i foretakets budsjett om lag kr 13 mill. i overføringer til bykassen i form av marginpåslag knyttet til finansiering av eiendeler som er overført til foretaket ved etablering. Budsjetterte finansutgifter knyttet til foretakets låneportefølje utgjør kr 47,3 mill. og inkluderer overtagelse av nye boliger i Haugåsveien 26/28, Oddahagen og Kari Trestakkvei 3. Endret ferdigstillelse av investeringsprosjektene tilsier at boligene ikke vil bli overført til foretaket i løpet av året og finanskostnader foreslår dermed redusert med kr 2,3 mill. og omdisponert til vedlikehold. Brutto investeringsbudsjett utgjør kr 27 mill. og årets forbruk anslås å være i trå med budsjett.

Rådmannens tilrådning

Bystyret vedtok den 13. juni 2016 å etablere Stavanger bolig KF (sak 94/16). Bystyret behandlet i samme møte sak vedrørende åpningsbalanse, årsbudsjett og økonomiplan for foretaket (sak 97/16). Stavanger bolig KF utarbeidet selv forslag til årsbudsjett 2017 og handlings- og økonomiplan 2017-2020 (sak 177/16). I de aktuelle sakene er det lagt til grunn et langsiktig mellomværende på kr 700 mill. mellom bykassen og foretaket, som reflekterer bokført verdi og kontantstrøm fra anleggsmidlene som ble overdratt til foretaket ved etablering. Foretaket betaler renter og avdrag knyttet til langsiktig mellomværende. For å redusere budsjettmessige konsekvenser av foretaksetableringen for bykassen, ble det også lagt til grunn en tilbakeføring til bykassen på kr 21,7 mill. i 2017.

Det ble også lagt til grunn en videreføring av forvaltningsbudsjettet for kommunale boliger i Handlings- og økonomiplan 2016-2019. Det ble videre kompensert for økte utgifter knyttet til foretaksetableringen. I sak 97/16 vedtok bystyret imidlertid en økning i vedlikeholdsmidlene for kommunale boliger på kr 12 mill. Vedlikeholdsmidlene ble videre økt med kr 9,0 mill. gjennom disponering av midler til økt rehabilitering (jf. sak 217/15) og tiltakspakken vedtatt av Stortinget 17.juni 2016. Dette ga en samlet økning i vedlikeholdsmidlene for kommunale boliger på kr 21,0 mill. i 2016. Bystyret vedtok også en generell økning på kr 4 mill. i vedlikeholdsmidlene i 2017. Foretaket er videre tilført kr 6,25 mill. i 2017 fra statlig tiltakspakke. Det vises også til avsetning på kr 17,1 mill. til vedlikeholdsfond i årsregnskap 2016, som etter bystyrets behandling kan anvendes i 2017.

En reduksjon i overføringene fra foretaket til bykassen på kr 21,7 mill. vil måtte finansieres gjennom tilsvarende reduksjoner innenfor andre tjenesteområder. Rådmannen tilrår ikke en slik økning på bakgrunn av en samlet vurdering av den økonomiske situasjonen for bykassen per 30.04.2017. Rådmannen foreslår imidlertid å nedjustere kapitalinntekter fra foretaket på kr 2,3 mill. som følge av at Haugåsveien 26/28, Oddahagen og Kari Trestakkvei 3 ikke overdras til foretaket i 2017 grunnet endret tidspunkt for ferdigstillelse. Dette beløpet kan da anvendes av foretaket til økt vedlikehold, og vil lagt på vei kompensere for avviket mellom budsjett og ny prognose for leietap i 2017. Rådmannen vil følge utviklingen i foretaket nøye fram til rapporten for 2. tertial.

Stavanger utvikling KF

I det følgende gis det en oppsummering av foretakets rapport per 30.04.2017 oversendt rådmannen: Foretakets budsjett for 2017 ble vedtatt i bystyret den 12.12.2016 i sak 177/16, der ble det blant annet vedtatt et eieruttak på kr 3 mill. og ca. kr 1,5 mill. i overføringer til bykassen i form av marginpåslag knyttet til finansiering av eiendeler som er overført til foretaket ved etableringen. I henhold til vedtatt eierstrategi i bystyresak 93/16 skal foretaket være selvfinansierende i den forstand at det ikke skal ytes årlige driftstilskudd og at det ikke skal tas årlig eieruttak fra foretaket.

Foretakets budsjett består av betydelige salgsinntekter. Selv om det arbeides kontinuerlig og aktivt med å nå budsjetterte salgsinntekter, vil det alltid være en del usikkerhet knyttet til tidspunkt for salg og antatt salgsbeløp til en del av eiendommene. For å kunne håndtere endringer i budsjettforutsetninger uten bidrag fra bykassen, og være selvfinansierende på sikt, samt medfinansiere en del av investeringsporteføljen slik som det er innarbeidet i handlings- og økonomiplan 2017-2020, er det avgjørende med årlig styrkning av egenkapitalen.

En gjennomgang av budsjett for 2017 viser et behov for budsjettjusteringer i størrelsesorden på ca. kr 11 mill. som følge av endret salgstidspunkt for noen av salgseiendommer. Etter denne justeringen vil ordinært resultat reduseres tilsvarende og utgjøre kr 6,5 mill. før utbetaling av eierutbytte. I tillegg til dette er det en del usikkerhet knyttet til aktivering av lønnskostnader som ytterligere vil kunne forverre resultatet. En reduksjon av ordinært resultat på ca. kr 11 mill. medfører tilsvarende reduksjon i disponering av budsjettert resultat. Det foreslås å redusere overføring til egenkapital med om lag kr 8 mill. og strykning av eieruttak på kr 3 mill.

En gjennomgang av investeringsporteføljen viser et redusert investeringsnivå i 2017 sammenlignet med budsjett. Basert på dette varsler styret at forventet investeringsnivå antas å utgjøre ca. kr 89 mill. Det foreslås derfor å redusere investeringsramme med kr 73 mill. med tilsvarende reduksjon av låneopptak. Styret presiserer at det pågår flere forhandlinger med betydelig investeringsbehov, men med usikkerhet når nødvendige låneopptak antas å slå inn – mest sannsynlig i 2018. I sitt arbeid legger styret til grunn det handlingsrom bystyret har gitt Stavanger utvikling KF gjennom en årlig investeringsramme på kr 162 mill. og en samlet ramme på kr 500 mill. over en 4-års periode. Dette vil være nødvendig for foretakets arbeid med langsiktige investeringer.

Rådmannens tilrådning

En reversering av eieruttaket på kr 3 mill. i 2017 vil måtte finansieres gjennom tilsvarende reduksjoner innenfor andre tjenesteområder. Rådmannen tilrår ikke en slik reversering av eieruttaket på bakgrunn av en samlet vurdering av den økonomiske situasjonen for bykassen per 30.04.2017. Rådmannen tilrår imidlertid at investeringsrammen og lånerammen i 2017 justeres ned i tråd med styrets innstilling. Rådmannen vil følge utviklingen i foretaket nøye fram til rapporten for 2. tertial.

Stavanger konserthus IKS

Skatt vest fattet den 10. november 2015 vedtak om at Konserthuset måtte tilbakebetale momskompensasjon på kr 256,88 mill. for perioden 2008-2013. Samtidig ble det innrømmet fradrag for inngående avgift på kr 42,43 mill. knyttet til anskaffelser som relaterte seg til Konserthusets avgiftspliktige virksomhet med utleie til Maestro, butikk, reklamevirksomhet mv. Netto etterberegnet merverdiavgift utgjorde kr 214,45 mill. Etter klage, fattet Skattedirektoratet (SKD) vedtak om å minke etterberegningen med kr 175,61 mill. Staten har tilbakebetalt dette beløpet og i tillegg innrømmet til gode renter på kr 3,0 mill.

Konserthuset har i brev av 06. september 2016 argumentert for at ledig tid skal regnes som kompensasjonsberettiget tid og bedt om at minkingsbeløpet økes. SKD har i brev av 22.02.2017 avvist dette og informerer samtidig om at det i vedtak av 05. juni 2016 var gjort en beregningsfeil, ved at direktoratet ikke hadde tatt hensyn til fast utleie til SSO. Basert på de nye forutsetningene og beregning med prisfaktor, vil minkingsbeløpet reduseres med kr 19,99 mill. Det er imidlertid knyttet usikkerhet til om skattemyndighetene endelig vil akseptere beregning med prisfaktor (dvs. varierende kvadratmeterpris basert på faktisk byggekostnad). SKD gjør oppmerksom på at beregning uten prisfaktor kan føre til at minkingsbeløpet reduseres med kr 41,39 mill.

Norske kultur-/konserthus har med dette fått kompensasjonsrett for egne arrangementer som ikke anses som økonomisk aktivitet. Dette vil typisk være arrangementer som har et kulturelt formål og hvor artistens virke er begrenset til et lokalt eller regionalt marked. Motsetningsvis vil det ikke foreligge rett til kompensasjon for arrangementer som anses som økonomisk aktivitet – typisk konserter med artister som opererer i et nasjonalt eller internasjonalt marked. Vurderingen av hvilke arrangement som skal anses som økonomisk aktivitet vil ofte være utpreget skjønnsmessig, og avgiftsmyndighetenes praksis har til nå vært uklar. Konserthuset foretar nå en gjennomgang for perioden 2014-2016 og er i dialog med SKD for å avklare nærmere hvor grensen går ved de ulike typer arrangement.

Konserthuset har i henhold til bystyrets vedtak i sak 177/16 anvendt kr 75 mill. av minkingsbeløpet til ekstraordinær nedbetaling av gjeld i 1. tertial 2017. Ytterligere ekstraordinær nedbetaling av gjeld avventes til bl.a. pågående kartlegging og dialogen med SKD er sluttført. Etterberegningssakene viser at avgiftsregimet for norske konsertarrangører er blitt svært komplisert. Sentrale bransjeorganisasjoner peker derfor på at lovverket bør forenkles og har tatt til orde for at staten bør utrede innføring av lavmoms (10 %) på scenekunst- og konsertbilletter, for på den måten å sikre likebehandling og en forutsigbar momsrefusjon for både private og offentlige konsertarrangører.

Museum Stavanger AS (MUST)

Bystyret vedtok den 12.desember 2016 i sak 177/16 – «Årsbudsjett 2017 og Handlings- og økonomiplan 2017-2020» å yte kr 40 mill. i tilskudd til nytt Norsk grafisk museum, jf. formannskapssak 194/16. Kommunens andel på kr 40 mill. ble finansiert gjennom låneopptak i MUST. Bystyret stilte garanti og vedtok å dekke årlige kapitalkostnader beregnet til kr 3,4 mill., gjennom tilskudd til selskapet. Prosjektet er delfinansiert gjennom statlige midler.

MUST fikk i statsbudsjettet for 2016 midler til utbedring av publikumsfasiliteter og universell utforming av Stavanger Museum. Tiltaksmidlene finansierte om lag halvparten av en samlet kostnadsramme på kr 9 mill. MUST er i en krevende økonomisk situasjon som følge av at selskapet har forvaltningsansvaret for et stort antall museumsgjenstander og en omfattende bygningsmasse, jf. sak 5/16 behandlet av Kommunalstyret for kultur og idrett den 10.02.2016. MUST har av den grunn i søknad av 24. november 2016 og 21. april 2017 anmodet Stavanger kommune om å yte et investeringstilskudd for å fullfinansiere prosjektet, eller alternativt stille garanti og dekke tilhørende kapitalkostnader på samme måte som for nytt Norsk Grafisk Museum.

Finansieringsbehovet er per mai 2017 på kr 3,5 mill. Den anstrengte økonomiske situasjon gjør det krevende for MUST å dekke kapitalkostnadene ved en lånefinansiering av den pågående ombyggingen av Stavanger Museum. Rådmannen tilrår at bystyret stiller en garanti for et lånebeløp på kr 3,5 mill. slik at MUST kan oppnå samme betingelser som en kommune. Rådmannen tilrår videre at kapitalkostnadene dekkes innenfor den allerede vedtatte rammen på kr 3,4 mill. i 2017 knyttet til nytt Norsk Grafisk Museum. Tilskudd til å dekke kapitalkostnader i kommende planperiode må vurderes i forbindelse med behandlingen av handlings- og økonomiplan 2018-2021.

Denne siden ble sist oppdatert 22. mai, 22:02.