I Handlings- og økonomiplan 2017-2020 er det budsjettert med netto kapitalkostnader i 2017 på kr 492,9 mill. Rådmannen foreslår foreløpig å opprettholde årsprognose for netto kapitalkostnader. Det er videre budsjettert med kr 289 mill. i eieruttak/utbytte fra kommunale foretak og selskap i 2017. Rådmannen foreslår å justere opp budsjettert utbytte i 2017 med kr 1,0 mill., på bakgrunn av utbetalt utbytte i første tertial fra blant annet kommunens ulike finansielle engasjement.
Rapporteringen tar utgangspunkt i gjeldende finansreglement, vedtatt 29.10.2012, med hensyn til forslag til revidert Finansreglement i Bystyret den 14.11.16, sak 165/16.
Reglementet skal ivareta grunnprinsippet i kommunelovens formålsbestemmelse om optimal utnyttelse av kommunens tilgjengelige ressurser med sikte på å kunne gi best mulig tjenestetilbud.
Stavanger kommunes finansielle posisjoner skal forvaltes som en helhet hvor en søker å oppnå lavest mulig netto finansutgifter over tid samtidig som det sikres størst mulig forutsigbarhet i kommunens finansielle stilling.
1. tertial 2017 | 2. tertial 2016 | Året 2016 | ||
---|---|---|---|---|
Realiserte poster | -4,9 | 0,7 | -9,6 | |
Avkastning | 3,30 % | 1,70 % | 1,70 % | |
Referanseindeks | 1,30 % | 0,30 % | 2,20 % | |
Plasseringer til markedskurser | 550 | 520 | 532 | |
Gjennomsnittlig bankinnskudd | 1 467 | 1 270 | 1 246 | |
Brutto lånegjeld | 8 400 | 7 833 | 7 725 | |
Rentesensitivitet ved 1% endring – etter 1 år | 10 | 7 | 10 | |
Gjennomsnittlig lånerente | 2,40 % | 2,60 % | 2,80 % |
Norges Bank (NB) besluttet den 16. mars 2016 å redusere styringsrenten med 0,25 prosentenheter til rekordlave 0,5 %. I Pengepolitisk rapport 1/17 legges det til grunn at styringsrenten vil ligge nær 0,5 % de nærmeste årene, for deretter å øke gradvis fra 2019. NB valgte å holde styringsrenten uendret på møtet den 4. mai 2017. Pengemarkedsrenten (3 mnd. NIBOR) har imidlertid svingt betydelig de seneste månedene, bl.a. som følge av tilpasninger til ny regulering av amerikanske pengemarkedsfond. Risikopåslaget i pengemarkedsrenten er redusert siden årsskiftet. Pengemarkedsrenten var i snitt på ca. 1,0 % i 1. tertial 2017. Renteutviklingen er av betydning for kommunens renteinntekter/-utgifter. I Handlings- og økonomiplan 2017-2020 er det budsjettert med netto kapitalkostnader på kr 492,9 mill. i 2017. Rådmannen foreslår å foreløpig opprettholde årsprognose for pengemarkedsrenten og netto kapitalkostnader, men vil følge utviklingen nøye.
Bykassens låneramme på kr 547 mill. for investeringslån i 2017, er disponert per 1. tertial. Det er videre disponert kr 53 mill. av samlet låneramme på kr 221 mill. for kommunale foretak. Styrene i Stavanger utvikling KF og Stavanger Natur- og idrettsservice KF foreslår i rapporten for 1. tertial 2017 å nedjustere lånerammen for investeringer i 2017 med henholdsvis kr 73 mill. og kr 2 mill. I bystyresak 65/17 – «Årsrapport og årsregnskap 2016 for Stavanger kommune» er det foreslått å øke lånerammen for Stavanger bolig KF med kr 63,7 mill. og Stavanger Natur- og idrettsservice KF med kr 3,1 mill. for å finansiere udekket beløp i investeringsregnskapene. Låneopptak og tilhørende kapitalkostnader for de kommunale foretakene vil endelig avklares i løpet av 2. tertial. Per 1. tertial har Husbanken utbetalt kr 200 mill. i startlån. Dette er i tråd med budsjettert låneramme for 2017, og det legges til grunn at dette vil være tilstrekkelig til å dekke etterspørselen etter startlån.
Stavanger kommune mottar overføringer fra Lyse AS både i form av utbytte og renter/avdrag på ansvarlig lån. Basert på Lyses prognoser og mål for resultatutvikling ble det i Handlings- og økonomiplan 2017-2020 forutsatt et samlet utbytte til aksjonærene på kr 480 mill. i 2017, hvorav Stavanger kommunes andel utgjør ca. kr 209,5 mill. (43,68 %). Den 23. mars 2017 la Lyse fram årsrapport 2016 som viste et årsresultat på kr 796 mill. Styret foreslo, i tråd med aksjonærenes utbytteforventning, et samlet utbytte på kr 480 mill. i 2017. Generalforsamlingen fattet vedtak i tråd med styrets innstilling den 27.april 2017.
I Handlings- og økonomiplan 2017-2020 er det videre lagt til grunn et utbytte fra SF Kino Stavanger/Sandnes AS på kr 3,9 mill. Styret i selskapet har foreslått overfor generalforsamlingen et samlet utbytte på kr 15,9 mill. i 2017. Stavanger kommunes andel utgjør kr 5,27 mill. Rådmannen foreslår å avvente budsjettjustering til årsregnskap/-beretning 2016 er behandlet av generalforsamlingen. Rådmannen legger foreløpig til grunn at utbytte fra Renovasjonen IKS (kr 1 mill.) og Forus Næringspark AS (kr 20 mill.), samt eieruttak fra Stavanger utvikling KF (kr 3 mill.) og Stavanger parkeringsselskap KF (kr 30 mill.) blir i tråd med budsjett.
Rådmannen foreslår å justere opp budsjettert utbytte i 2017 med kr 1,0 mill., på bakgrunn av utbetalt utbytte i 1. tertial 2017 fra bl.a. kommunens ulike finansielle engasjement (finansforvaltning).
”Kap. 5 – kommunens finansreglement”
Minimum 1/3 av gjeldsporteføljen skal ha flytende rente, minimum 1/3 skal ha fast rente, mens 1/3 skal vurderes ut ifra markedssituasjonen.
Rentedurasjonen sier noe om hvor følsom låneporteføljen er overfor en endring i rentenivået.
Durasjonsintervall | Pålydende | Rentedurasjon | |
---|---|---|---|
Under 1 år | 2 762 000 | 0,12 % | |
1-2 År | 530 000 | 1,14 % | |
2-3 år | 606 000 | 2,67 % | |
3-5 år | 1 902 000 | 4,17 % | |
5-10 åt | 2 600 000 | 6,5 % | |
Over 10 år | 0 | - | |
Totalt | 8 400 000 | 3,26 % |
Rentedurasjonen på kommunens brutto innlånsportefølje pr. utgangen av 1. tertial var på 3,26 prosent. Ved utgangen av 2. tertial er den på 3,43 prosent. Ifølge finansreglementet skal den være på mellom 0,5 og fem år, med to år som normalnivå. Referanseindeksen (toårs-renter) er på 1,85 prosent, mens kommunens gjennomsnittsrente er på 2,40 prosent.
Beløp | ||
---|---|---|
Brutto lånegjeld per 31.12.16 | 7 725 000 | |
Låneopptak 2017 | 800 000 | |
Obligasjon, 3 år, flytende rente | 600 000 | |
Startlån | 200 000 | |
Avdrag | -161 000 | |
Betalt avdrag 01.01. - 30.04.17 | -125 000 | |
Avsatte avdrag | -36 000 | |
Brutto lånegjeld per 30.04.17 | 8 364 000 |
Kreditor | Gjeld per 30.04.2017 | Prosent av totalgjeld | Rente | |
---|---|---|---|---|
Kommunalbanken AS | 1 286 000 | 15 % | 1,71 % | |
Husbanken | 2 054 000 | 25 % | 1,64 % | |
Sertifikatlån | 870 000 | 10 % | 1,19 % | |
Obligasjonslån | 4 190 000 | 50 % | 1,83 % | |
Rentebytteavtaler faste | -2 390 000 | 3,38 % | ||
Sum lån/snittrente | 8 400 000 | 100 % | 2,43 % |
I henhold til bystyrets vedtak for 2017, sak 177/16, 12.12.2016 er det budsjettert med følgende låneopptak i 2017:
I løpet av januar ble det tatt opp et obligasjonslån på kr 600 mill., med en flytende rente på 3M nibor + 0,35%. I april har vi tatt opp rammen for startlån på kr 200 mill.
Rådmannen har ved utgangen av april en portefølje bestående av to sertifikatlån og syv obligasjonslån for tilsammen kr 5 100 mill. Rentetillegget for sertifikatlån varierer en del men har i løpet av den siste tiden variert fra 0,01% til 0,20%. Dette basert på kort finansiering. Kommunalbanken har til sammenligning økt påslaget til 0,70%. En oppnår en betydelig besparelse over tid ved å legge ut disse sertifikatene og obligasjonene. Besparelsen vises i tabellen i ovenstående tabell, under renter.
Renteutvikling for tre og seks måneder Nibor rente per første tertial 2017
”Kap. 6, – kommunens finansreglement”
Langsiktige finansielle aktiva er den delen av kommunens finansielle eiendeler som i henhold til foreliggende prognoser, budsjetter og planer, ikke skal benyttes til drift, investering eller nedbetaling av gjeld de neste 48 måneder.
Stavanger kommunes finansportefølje hadde en avkastning for første tertial 2017 på 3,3 prosent. 2016 gav 1,7 prosent avkastning, med andre tertial på 1,7 prosent. Vår referanseindeks er opp 1,3 prosent. De rene aksjeindeksene som Oslo Børs har i samme periode steget med 2 prosent, mens verdensindeksen er opp 7 prosent i første tertial.
Tall i hele tusen
Første tertial 2017 Andre tertial 2016 Hele 2016 Endring urealisert gevinst 16 300 1 300 -2 000 Realisert gevinst -4 900 700 -9 600 Direkte avkastning 6 600 6 600 19 900 Sum 18 000 8 600 8 300
Tall i hele tusen
Risikoklasse Bokført verdi Markedsverdi Andel Avkastning per 30.04.2017 Avkastning per 30.04.2016 Strategiske allokeringer Ramme Sammenligningsindekser Avvik fra indeks per 30.04.2017 1 52 000 52 000 10 % 0,5 % 0,9 % 10 % 0 - 100 % ST1X 0,3 % 2 56 000 56 000 10 % 1,2 % 1,3 % 40 % 0 - 100 % ST1X / ST4X 0,8 % 3 152 000 153 000 28 % 1,5 % 0,9 % 20 % 0 - 50 % ST4X 1,0 % 4 207 000 194 000 35 % 4,9 % -4,3 % 20 % 0 - 30 % ST4X 4,3 % 5 73 000 79 000 14 % 5,1 % -4,3 % 10 % 10 - 30 % OSEBX / MSCI 0,6 % 6 14 000 17 000 3 % 7,5 % 5,4 % 0 % 0 - 5 % OSEEX -4,1 % Sum 554 000 551 000 100 % 3,3 % -2,0 % 100 % 2,0 %
Andel «Grønn forvaltning» i henhold til forslag til revidering av Finansreglement (Klasse 5)
Tall i hele tusen
Risikoklasse Bokført verdi Markedsverdi Andel Avkastning per 30.04.2017 Avkastning per 30.04.2016 Strategiske allokeringer Ramme Sammenligningsindekser Avvik fra indeks per 30.04.2017 5 7 000 7 800 10 % 3,0 % 10 % av kl, 5 S&P Global Clean Energy Index 2,3 %
Porteføljeoversikten viser at plasseringene i risikoklassene ligger innenfor rammene i finansreglementet. Dog poengteres det at «Grønn Forvaltning» er iverksatt i henhold til forslag til revidert Finansreglement i Bystyret den 14.11.16, sak 165/16. Vårt bankinnskudd defineres som klasse 1. Investeringene i finansielle omløpsmidler ligger innenfor rammene i gjeldende finansreglement. En ytterligere selektering, av papirer i klasse 2 til og med 3 står på agendaen, samt fornuftig reduksjon av klasse 4. Det er fremdeles tilfredsstillende rentenivåer i klasse 4, men de kortsiktige verdiendringene kan slå ut i redusert verdiskapning for perioden. Klassene følges opp kontinuerlig. Den samlede avkastningen viser 3,3 prosent hittil i år mot referanseindeksen på 1,3 prosent, så langt i år. I løpet av første tertial 2017 har det blitt kjøpt verdipapirer for kr 105 mill., og solgt for kr 69 mill.
Det er ikke observert noe avvik fra finansreglementets rammer ved utgangen av første tertial.
Stavanger kommune opprettholder sin kredittstatus på AA+/A-1+, med stabile utsikter, etter den halvårlige gjennomgangen i januar 2017. Kredittanalyseselskapet fremhever vår sterke lokal økonomi og sterke finansielle styring. De stabile utsiktene baseres på tidsperioden fremt til 2020 hvor kommunen viser sterk budsjett styring og opprettholdelse av likviditetsnivået på dagens. Her kan du lese hele rapporten: RatingsDirect_Research Update_1784246_Jan-13-2017_13_56. (Laster ned pdf-dokument på 216 kb).
I budsjettvedtaket for 2017 ble det satt av kr 9,6 mill. til disposisjonsfond. I tillegg er fondet justert for +- 3 % i henhold til årsoppgjøret 2016. I sak 65/17 til bystyret er det foreslått å sette av hele årsresultatet for 2016 på kr 159,4 mill. til merkede disposisjonsfond. Vekstfondet viser planlagt bruk i henhold til formelle vedtak per 30.04.2017 og ytterligere oppbygging foretas når utbytte er mottatt i 2017. (jf. bystyret vedtak om kr 20 mill. i økning i 2017). Forslagene som foreligger i tertialrapporten per 30.04.2017 vil ikke påvirke disposisjonsfondet.
Samlet vil dette gi et nivå på kr 470,2 mill. og utgjøre 4,9 % av foreslått justerte driftsinntekter 2017.
Disposisjonsfond Regnskap
31.12.2016Forslag
per 1. tertial 2017Vekstfond 16 500 10 000 Pensjonsfond 54 400 Nye Stavanger - Kompetanse 5 000 Digitaliseringsfond 100 000 Flyktning - Integreringsmidler 37 050 37 050 Asylant - vertskommune 2 300 2 300 Kursreguleringsfond 51 800 51 800 Disposisjonsfond - generelt 239 208 209 649 Sum disposisjonsfond 346 858 470 199 Andel av driftsinntekter 3,50 % 4,90 %
Kommunene Stavanger, Sandnes, Time og Klepp har inngått avtale med Lyse AS om uttak av frikraft. Frikraften disponeres i 1. og 4. kvartal. Refusjon fra disponering av frikraft i 2017 er beregnet til kr 13,4 mill. Stavanger kommune har per 1. kvartal 2017 disponert frikraft for kr 9 mill., noe som utgjør ca. 60 % av årlig volum. Rådmannen vil foreta en ny vurdering av årsprognosen i 2. tertial, basert på utviklingen i kraftprisen.
Stavanger formannskap vedtok den 27.01.2011 (sak 17/11) at kommunen skal yte et lån på kr 2 mill. til Rogaland Rideklubb, for finansiering av 37 nye staller. Formannskapet la til grunn at lånet skulle være avdragsfritt i fem år, og ga rådmannen fullmakt til å utarbeide låneavtale. I henhold til pkt. 2 i låneavtalen skal lånet betales ned med like store årlige avdrag fra og med 15.10.2016 til 15.10.2030. I pkt. 3 i låneavtalen framgår det at renter påløper fra 15.10.2011 til 15.10.2030 (3 mnd. NIBOR tillagt 0,1 prosentpoeng).
Rogaland Rideklubb hatt en krevende økonomisk situasjon i en lengre periode. Styret har av den grunn, i brev av 21.09.2016, søkt om avdragsfrihet i ytterligere tre år for ovennevnte lån. Styret anfører bl.a. følgende i søknaden: «…som styre ser vi at klubben med den stødige økonomiske utviklingen de seneste årene fortsatt har begrenset likviditet, og at således vil de kommende årene være avgjørende for at klubben skal kunne utvikle en virkelig sunn økonomisk situasjon».
Rogaland Rideklubb skal i henhold til pkt. 5 i låneavtalen oversende budsjetter og regnskap til Stavanger kommune. Årsregnskap 2016 viser et positivt resultat på kr 0,483 mill. som overføres til egenkapitalen i sin helhet, noe som er vesentlig bedre enn resultatene de senere år. Det er samtidig budsjettert med et positivt resultat på kr 0,244 mill. i 2017. Klubben har imidlertid fortsatt en negativ egenkapital på kr 0,814 mill. per 31.12.2016.
Dersom det budsjetterte resultatet for 2017 realiseres og tilføres egenkapitalen, vil den negative egenkapitalen reduseres til kr 0,570 mill. per 31.12.2107. Det vil trolig ta flere år før rideklubben får en positiv egenkapital. Rideklubben har videre en negativ arbeidskapital (forholdet mellom omløpsmidler og kortsiktig gjeld) på kr 0,3 mill. Avdragene vil ytterligere svekke likviditeten til rideklubben. En utvidelse av den avdragsfrie perioden vil kunne redusere sannsynligheten for mislighold.
På bakgrunn av det forannevnte tilrår rådmannen at Rogaland Rideklubb innvilges en utvidet avdragsfri periode på to år (til 15.10.2018) for det aktuelle lånet (som da vil være nedbetalt i 2032). Det foreslås videre at rådmannen gis fullmakt til å innvilge ytterligere ett års avdragsfrihet (til 15.10.2019) basert på en vurdering av egen-/arbeidskapitalen per 31.12.2017. Det forutsattes at det påløper renter i den avdragsfrie perioden.
Denne siden ble sist oppdatert 22. mai, 22:04.