Ved utgangen av april viser investeringsregnskapet et forbruk på kr 241 mill. Dette utgjør 18 % av årets brutto investeringsbudsjett som er på totalt kr 1,3 mrd. Det er mottatt kr 143 mill. av årets budsjetterte investeringsinntekter som er på totalt kr 463,3 mill.
I løpet av året har enkelte investeringsprosjekter fått endret kostnadsramme som det er informert om i tidligere politiske saker, og i henhold til vedtak skal budsjettjusteres i 1. tertial. Det gjelder Modulbygg ved Skeie skole sak KMU 70/17 og Tasta skatepark del 2 KMU 62/17. I tillegg har enkelte investeringsprosjekter fått endret kostnadsramme som det gjøres rede for i denne saken. Total kostnadsendring jamfør vedtatt Handlings og økonomiplan 2017-2020 er kr 26,5 mill. (tabell 2), hvorav kr 17,5 mill. foreslås justert i denne saken.
Som følge av endret finansiell framdrift på flere investeringsprosjekter viste fjorårets brutto investeringsutgifter et mindreforbruk på kr 123 mill. I denne saken foreslår rådmannen å innarbeide kr 68,8 mill. (tabell 3) som følge av forskjøvet finansiell framdrift fra 2016. I tillegg foreslås det i denne tertialen en del finansielle budsjettjusteringer for å tilpasse budsjettet til prosjektenes framdrift, totalt kr -15,7 mill. (tabell 4).
Vedtatt overføring fra drifts- til investeringsbudsjett utgjør kr 152,7 mill. I henhold til planlagt anvendelse av årets bevilgning er det behov for å foreta budsjetteknisk økning av investeringsbudsjett mot tilsvarende reduksjon av driftsbudsjett i størrelsesorden kr 2,5 mill. Justeringer medfører tilsvarende budsjetteknisk økning av overføring fra drift til investering. Etter justering blir den total overføringen fra drift til investering kr 155,2 mill. i 2017.
Foreslåtte budsjettjusteringer i denne saken utløser et finansieringsbehov i år på kr 83 mill. utover vedtatt HØP 2017-2020 som finansieres ved bruk av udisponerte lånemidler fra 2016. Budsjettjusteringer medfører økning av investeringsnivået i bykassen fra kr 1,29 mrd. til kr 1,37 mrd. i 2017 (unntatt kommunale foretak). Egenfinansiering av investeringer blir 54 % mot vedtatt nivå på 58 % for 2017.
Ved utgangen av april viser investeringsregnskapet et forbruk på kr 241 mill. og dette utgjør 18 % av årets brutto investeringsutgifter som er på totalt kr 1,29 mrd. Det er mottatt 31 % av årets budsjetterte investeringsinntekter som er på totalt kr 463 mill., her inngår blant annet momskompensasjon samt overføring av vedlikeholdstilskudd fra Staten. Korrigert for investeringsinntektene på kr 143 mill. og finansieringstransaksjonene (avdrag og utlån Startlån) på kr 63,4 mill. er netto finansieringsbehov på kr 161 mill. per 1. tertial 2017. Dette utgjør 11 % av totalt årsbudsjett.
Økonomisk oversikt - investering | Regnskap per 30.april 2017 | Budsjett 2017 | Forbruk i prosent | |
---|---|---|---|---|
Investeringsinntekter | 142 949 297 | 463 314 000 | 31 % | |
Investeringsutgifter | 240 957 856 | 1 325 646 000 | 18 % | |
Finanstransaksjoner | 63 476 038 | 551 730 000 | 12 % | |
Netto finansieringsbehov | 161 484 597 | 1 414 062 000 | 11 % | |
Finansiert slik: | ||||
Bruk av lån | 24 766 371 | 967 861 000 | ||
Salg av aksjer og andeler | 0 | 0 | ||
Mottatte avdrag på utlån | 37 224 622 | 156 954 000 | ||
Overført fra driftsregnskapet | 50 391 045 | 152 692 000 | ||
Bruk av tidligere års udisponert | 0 | 0 | ||
Bruk av disposisjonsfond | 1 500 000 | 0 | ||
Bruk av bundne driftsfond | 0 | 0 | ||
Bruk av ubundne investeringsfond | 0 | 86 155 000 | ||
Bruk av bundne investeringsfond | 53 233 264 | 50 400 000 | ||
Sum finansiering | 167 115 302 | 1 414 062 000 | ||
Udekket/udisponert | 5 630 705 | 0 |
Budsjetterte salgsinntekter i 2017 er på totalt kr 135 mill. Per 30. april er det mottatt salgsinntekter på kr 0,8 mill. knyttet til oppgjør for Tømmerodden samt småsnipper. De budsjetterte salgsinntektene i 2017 er i hovedsak relatert til forventet oppgjør for Norges bank bygget (kr 80 mill.), salg av utenriksterminalen og salg av Tjensvolltorget. Det arbeides kontinuerlig og aktivt med å nå budsjetterte salgsinntekter. Rådmannen gjør imidlertid oppmerksom på at det er en del usikkerhet knyttet til tidspunkt for salg og antatt salgsbeløp til en del av eiendommene. Rådmannen vil vurdere behov for justering av budsjetterte salgsinntekter ved 2. tertial når et bedre grunnlag foreligger.
Investeringsregnskapet viser at det per 30. april samlet er belastet kr 153,2 mill. på investeringsprosjektene som Stavanger eiendom har ansvar for. Dette utgjør ca. 19 % av et brutto årsbudsjett på kr 822 mill. Rådmannen har oppmerksomhet på månedlig oppfølging av investeringsprosjektene, og det ventes ikke vesentlige avvik mellom budsjett og regnskap, med unntak for følgende prosjekter:
Tabellen under viser prosjekter som har endret prosjektkostnad i forhold til vedtatt bevilgning og som foreslås justert i denne saken:
Prosjekt | Vedtatt kostnadsramme | Revidert kostnadsramme | Endring | Sak |
---|---|---|---|---|
Nye Gamlingen | 125 000 | 130 500 | 5 500 | |
Olav Kyrresgt. 23, taktekking | 6 000 | 11 000 | 5 000 | |
Kongsgt 47 – 49 rehabilitering | 10 000 | 14 000 | 4 000 | |
Oppgradering av signalanlegg Boganes sykehjem | 3 000 | 3 500 | 500 | |
Fredrikke Quamsvei, utbedringstiltak | 5 000 | 7 500 | 2 500 | |
Modulbygg ved Skeie skole | 17 000 | 18 000 | 1 000 | KMU 70/17 |
Tasta skatepark del 2 | 15 000 | 23 000 | 8 000 | KMU 62/17 |
Sum | 26 500 |
Prosjektet har en vedtatt kostnadsramme på kr 125 mill. Rådmannen forslår å øke rammen med kr 5,5 mill. Avviket skyldes bl.a. at anbudsgrunnlaget var mangelfullt, som har medført at entreprenører har kommet med tilleggskostnader. Det er mangler innen Elektro og VVS (varme, vann og sanitær) avløpsledninger i bakken. Nye innspill til sikkerhet, siktlinjer og dråpeøy for utkjørsel til E39, har også ført til at prosjektet har blitt dyrere enn forventet. Ny kostnadsramme etter justeringen blir kr 130,5 mill.
Det var opprinnelig avsatt kr 5 mill. til rehabilitering av taket, samt karboniseringsskader på betongkonstruksjonen. Avsatt beløp var ikke tilstrekkelig og prosjektet ble styrket med kr 1 mill. ved 2. tertialrapport 2016. Arbeidet med taktekking av OK23 viste seg å være mye mer omfattende enn det som tidligere ble skissert da dårlig kvalitet er blitt avdekket når det gjelder beslagsarbeider, og det ble påvist flere plasser hvor en hadde brukt feil utstyr blant annet ved knekking/skjøting, slik at det var hull/hullmerker i beslagene. Der var også utført svært dårlig arbeid rundt/ved gjennomføringer i tekkingen. Den gamle tekkingen er mye tykkere enn først antatt, som igjen medførte betydelige større mengder med spesialavfall, samt en mye større jobb med fjerning av gammel tekking. I tillegg har prosjekteringen fra innleid konsulent vært mangelfull. Justert prosjektkostnad utgjør kr 11 mill., og avviket med kr 5 mill. foreslås bevilget.
Det er avsatt kr 10 mill. til rehabilitering av Kongsgata 47 – 49, men justert prosjektkostnad utgjør kr 14 mill. Avviket med kr 4 mill. skyldes bl.a. at arbeidet var mer omfattende enn først antatt, og i tillegg kom det føringer i fra byantikvaren bl.a. i form av listverk rundt vinduene og krav til fargeanalyser. Rådmannen foreslår å justere prosjektets ramme til kr 14 mill.
Det er avsatt kr 3 mill. til oppgradering av signalanlegg i sykehjem, men en gjennomgang av prosjektet viser at forventet kostnad utgjør kr 3,5 mill. Rådmannen foreslår å bevilge avviket på kr 0,5 mill.
Endringer i brukergruppen og en økning i antall ansatte har medført behov for en oppgradering av personalfasiliteter (garderober, vaskerom, toalett og møterom) og lager i bofellesskap (rus). Det var opprinnelig avsatt kr 5 mill. til prosjektet, men pålegg ifra Arbeidstilsynet om ytterligere utbedring (som relaterer seg til ytre forhold som tilkomst og flytting av parkering) har medført økte utgifter. Det påløper i tillegg økte utgifter til omprosjektering. Arbeidstilsynet vil stenge bygget dersom utbedringstiltak ikke blir gjennomført. Rådmannen foreslår å bevilge økning på kr 2,5 mill.
KMU sak 70/17. Det er bevilget kr 17 mill. til modulbygg ved Skeie skole, men kostnadsoppstilling etter anbud viser en prosjektkostnad med kr 18 mill. Avviket på kr 1 mill. innarbeides i budsjettet.
KMU sak 181/16. Prosjektet har en vedtatt kostnadsramme på kr 52 mill. Reviderte kostnadskalkyler tilsier en reduksjon i kostnader på kr 1 mill. Reduksjonen på kr 1 mill. innarbeides i budsjettet.
Investeringsregnskapet per 30. april viser at det samlet er belastet kr 54 mill. på investeringsprosjektene. Dette utgjør 21 % av årsbudsjettet på kr 253 mill. Det forventes ikke vesentlige avvik mellom budsjett og regnskap ved årets slutt, med unntak for følgende prosjekter:
Rehabilitering av Hillevåg torg ble finansiert i behandlingen av 2. tertial 2016, med kr 5,3 mill. i refusjonsmidler, kr 5,7 mill. i tiltaksmidler i tillegg til at det er avsatt kr 2 mill. av kommunale midler, totalt kr 13 mill. Budsjettet for 2017 justeres med ubrukte midler fra tidligere år. Prosjektet ferdigstilles i 2017.
Stavanger formannskap har i sak 48/17 vedtatt å justere rammen til dette prosjektet fra kr 15 mill. til kr 23 mill. Kostnadsrammen for prosjektet justeres i henhold til vedtak i saken.
Investeringsregnskapet per 30. april viser at det er belastet kr 26 mill. på investeringsprosjektene. Det utgjør ca. 20 % av årsbudsjettet på kr 132,3 mill. Bevilgningene til de forskjellige investeringsprosjektene til Vann- og avløpsverket ses samlet når årsprogrammet utarbeides. Det forventes ikke vesentlige avvik ved årets slutt for Vann- og avløpsverket, med unntak for prosjektet Vålandsbassengene. Det vil bli fremlagt en sak til KMU før sommeren 2017 der en tar stilling til prosjektet videre.
Investeringsregnskapet per 30. april viser et forbruk på ca. 13,3 % av årsbudsjettet, som er i samsvar med de planlagte aktivitetene. Det forventes at investeringsregnskapet vil være i tråd med budsjettet ved slutten av året.
En del investeringsprosjekter som har hatt endret finansiell fremdrift trenger budsjettjustering i henhold til forbruk i 2016. Flere av investeringsprosjektene foregår over flere år. Rådmannen har som målsetning at de årlige budsjettene i størst mulig grad skal være i tråd med forventet forbruk i det enkelte året. Det oppstår imidlertid differanser mellom reelt forbruk og avsatt budsjett som må justeres i tertialene. Det gjøres oppmerksom på at disse prosjektene har hatt avsatt midler tidligere år i henhold til vedtak i politiske saker. Budsjettjusteringen er av teknisk karakter.
Tabellen under viser investeringsprosjekter med sluttbevilgning i 2017 som trenger finansiell budsjettjustering i henhold til finansiell fremdrift:
Prosjekt | Vedtatt Kostnadsramme | Forbruk t.o.m 2016 | Budsjett 2017 | Ubrukte midler fra 2016 | Endret ramme iht. tabell 1 | Justert budsjett 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Nye Tou, 1. byggetrinn (ferdig 2016) | 97 500 | 79 300 | 2 000 | 16 200 | 0 | 18 200 |
Kongsgata 47/49, Rehabilitering (ferdig 2017) | 10 000 | 800 | 0 | 9 200 | 4 000 | 13 200 |
Eiganes skole (ferdig 2016) | 130 800 | 123 300 | 0 | 7 500 | 0 | 7 500 |
Energitiltak i kommunale bygg (ferdigstilles i 2017) | 55 000 | 31 500 | 19 000 | 4 500 | 0 | 23 500 |
Energitiltak i kommunale bygg, trinn 2 (ferdigstilles i 2017) | 21 900 | 3 100 | 14 500 | 4 300 | 0 | 18 800 |
Olav Kyrres gate 19, varmesentral (ferdig 2017) | 32 000 | 11 550 | 17 450 | 3 000 | 0 | 20 450 |
Boligtilbud demente- mulighetsutredning | 2 000 | 0 | 1 500 | 500 | 0 | 2 000 |
Ny hjemme side, Stavanger kommune (ferdig 2017) | 2 000 | 0 | 0 | 2 000 | 0 | 2 000 |
Utskifting Alarmer tekniske hjemmetjenester | 4 500 | 0 | 0 | 4 500 | 0 | 4 500 |
Avfallsanlegg ved 4 sykehjem | 13 200 | 11 200 | 2 000 | 0 | 2 000 | |
Nødstrømaggregat sykehjem | 12 800 | 10 900 | 1 900 | 0 | 1 900 | |
Fredrikke Quamsvei, utbedringstiltak | 5 000 | 800 | 2 000 | 2 200 | 2 500 | 4 200 |
Holmeegenes, rehabilitering | 28 950 | 25 600 | 2 130 | 1 220 | 3 350 | |
Lassaveien rehabilitering, 2C, 4 boliger (ferdig 2017) | 12 000 | 300 | 10 000 | 1 700 | 0 | 11 700 |
Nye Gamlingen (ferdig 2017) | 125 000 | 85 650 | 36 800 | 2 550 | 5 500 | 39 350 |
Prosjekt utfylling- bruk av Rogfast-/Ryfastmasse | 5 000 | 50 | 1 500 | 3 450 | 4 950 | |
Strømmålere, utskifting | 3 200 | 0 | 1 200 | 2 000 | 3 200 | |
Sum budsjettjustering | 68 720 |
I tillegg har noen av flerårige investeringsprosjekter fått endret ferdigstillelsesdato i forhold til vedtatt HØP 2017-2020. Rådmannen foreslår følgende budsjettendringer som følge av forventet forbruk i 2017:
Prosjekt | Budsjett 2017 | Budsjettjustering | Justert budsjett 2017 |
---|---|---|---|
Flaskehalsutbedring (ferdig 2018) | 19 000 | -18 000 | 1 000 |
Stavanger idrettshall, garderober / fasade (ferdig 2019) | 2 000 | 16 600 | 18 600 |
Tastaveden skole, rehabilitering (ferdig 2020) | 10 000 | -9 000 | 1 000 |
Gautesete skole, rehabilitering og ombygging (ferdig i 2020) | 11 300 | -5 300 | 6 000 |
Sum budsjettjustering | -15 700 |
Det vises til sak 72/17 i KMU. Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på kr 40 mill. Kr 16,6 mill. av midlene legges i 2017 i tråd med den planlagte aktiviteten på prosjektet. Prosjektet har et budsjett på kr 2 mill. i 2017. Justert budsjett for 2017 blir kr 18,6 mill.
Prosjektet har en vedtatt ramme på kr 19 mill. i 2017. Forventet forbruk i 2017 er kr 1 mill. Budsjettet for 2017 justeres ned i tråd med forventet aktivitet.
Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på kr 146 mill. hvor av kr 10 mill. i 2017. På grunn av forventet forbruk i 2017 justeres budsjettet for prosjektet ned til kr 1 mill.
Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på kr 134 mill. hvor av kr 11,3 mill. i 2017. Forventet forbruk i 2017 er kr 6 mil. Budsjettet for 2017 justeres i tråd med forventet forbruk.
I vedtatt HØP 2017-2020 er det avsatt kr 4,3 mill. til digitalisering av byggesaksarkiv (tiltak nr. 176 i driftsrammetabellen). Påløpte utgifter knyttet til dette prosjektet vurderes, i henhold til definerte standarder i god kommunal regnskapsskikk (GKRS), som investeringsutgifter. Budsjettet for 2017 overføres dermed til investeringsbudsjettet.
Årsprogrammet til Park og vei 2017 (investeringsdelen) inneholder flere prosjekter med planleggingsutgifter av en type som vurderes som driftsutgifter. Det overføres totalt kr 1,15 mill. fra investeringsbudsjettet til driftsbudsjettet.
Det gjelder:
Park og vei har i 2017 kjøpt 2 el-biler som iht. regnskapsregler er utgiftsført i investeringsbudsjettet. kr 478 000 overføres fra driftsbudsjettet til investeringsbudsjettet for å sikre budsjettmessig dekning.
Prosjektet skal bygges og driftes av Stavanger roklubb og blir deres eiendom. Avsatte midler på investeringsbudsjettet kr 0,1 mill. (hovedprosjekt «idrettsanlegg, rehabilitering») vurderes dermed som tilskudd og må overføres driftsbudsjettet.
Det er avsatt kr 2 mill. på investeringsbudsjettet, men flere av delprosjektene (blant annet ryddegruppa til Attende) hører hjemme på driftsbudsjettet. Det foreslås å overføre kr 1 mill. fra investeringsbudsjettet til driftsbudsjettet.
Ved behandling av HØP 2017-2020 ble det vedtatt å innarbeide nytt garderobeanlegg og klubbhus på Midjord, og når det gjelder klubbhuset skulle Brodd IL dekke kr 4 mill. til realisering av klubbhuset. Brodd IL har innbetalt kr 2,5 mill. i 2017, men når det gjelder restbeløpet er det inngått en avtale med Brodd IL om å innbetale kr 1,5 mill. over en 10-års periode, og at innbetalingen håndteres som et utlån.
Foreslåtte budsjettjusteringer i denne saken utløser et finansieringsbehov i år på kr 83 mill. utover vedtatt HØP 2017-2020 som finansieres ved bruk av udisponerte lånemidler fra 2016. Budsjettjusteringer medfører økning av investeringsnivået i bykassen fra kr 1,29 mrd. til kr 1,37 mrd. i 2017 (unntatt kommunale foretak). Egenfinansiering av investeringer blir 54 % mot vedtatt nivå på 58 % for 2017.
Denne siden ble sist oppdatert 22. mai, 22:03.