1.1 Sammendrag

I denne saken legger rådmannen frem en helhetlig gjennomgang av status per 30.4.2017 på perspektivene økonomi, ansatt, samfunn og bruker.

Skatteveksten i Stavanger ved utgangen av april er på 0,8 %, mens veksten på landsbasis er 6,3 %. Det er budsjettert med en negativ skattevekst i Stavanger i år på 1,6 %, jf. engangsinntekter fra tilpasning til skattereformen (særlig utbyttebeskatning) som ikke videreføres i 2017. Videre er det lagt til grunn lavere vekstimpulser i budsjettforslaget til skatteinngangen i Stavanger enn det som ble lagt til grunn i det nasjonale skatteanslaget. Dette henger sammen med betydelig høyere arbeidsledighet, samt lavere sysselsettingsvekst og befolkningsvekst enn landet for øvrig. Den siste tidens positive signaler fra næringslivet og redusert arbeidsledighet er viktige elementer for skatteinngangen, men det er fortsatt usikkerhet hvor sterkt disse signalene vil påvirke årets skatteinngang. Rådmannen foreslår ingen endringer i skatteprognosen på dette tidspunktet, men vil følge utviklingen fram mot tertialrapporteringen per 31.8.2017.

Frie inntekter foreslås redusert med kr 10,8 mill., mens skatteanslaget opprettholdes foreløpig. Lav befolkningsvekst, sysselsetting og lønnsvekst utfordrer vekstimpulsene i det lokale skatteanslaget.

Utarbeidede prognoser tilsier at det kan oppstå et samlet merforbruk i størrelsesorden kr 60 mill. på tjeneste- og virksomhetsområdene. Kr 44 mill. av disse skyldes økte utgifter til sosialhjelp,kjøp av avlastningstjenester og brukerstyrt personlig assistent. Oppmerksomheten på de pågående endringsprosessene opprettholdes med mål om å redusere merforbruket mest mulig ved utgangen av året.

På grunn av endret anmodning om bosetting av enslige mindreårige flyktninger foreslår rådmannen å nedjustere inntektsanslaget på integreringstilskuddet med kr 10 mill. med en påfølgende nedjustering av avsatt budsjettpost til bosetting av flyktninger. Også i 2017 har det igangsatte prosjektet ved Flyktningeseksjonen, vedtatt i HØP 2016-2019, for å søke etter personer som det kunne være mulighet for å kreve integreringstilskudd for etter år 1, gitt svært gode resultater. Det er hittil i 2017 inntektsført kr 21 mill.

Etter rådmannens forslag til budsjettjusteringer utgjør samlet disposisjonsfond kr 470,2 mill. og tilsvarer 4,9 % av foreslåtte justerte driftsinntekter i 2017. Budsjettert nettodriftsresultat vil være 0,9 %.

Rådmannen foreslår noen budsjettjusteringer i forhold til både endret fremdrift og finansiell endringer på investeringsprosjektene. Disse forslagene utløser et finansieringsbehov i år på kr 83 mill. utover vedtatt HØP 2017-2020 som finansieres ved bruk av udisponerte lånemidler fra 2016. Budsjettjusteringer medfører økning av investeringsnivået i bykassen fra kr 1,29 mrd. til kr 1,37 mrd. i 2017 (unntatt kommunale foretak). Egenfinansiering av investeringer blir 54 % mot vedtatt nivå på 58 % for 2017.

Det er per 30.4 sysselsatt 9 592 personer i Stavanger kommune på fastlønn som utgjør totalt 7 643 årsverk, og er 28 årsverk mer enn ved årsskiftet. For mars måned er sykefraværet for Stavanger kommune samlet på 8,5 prosent. Dette er en nedgang på 0,5 prosentpoeng fra februar måned. Sykefraværet er samtidig 0,7 prosentpoeng høyere i mars 2017 enn for samme måned i 2016.

Arbeidsledigheten per 30.4 er på 4,6 %. Antall sosialhjelpsmottakere har økt med 5,8 % sammenlignet med samme periode i fjor. Ulike folkehelseindikatorer er også innarbeidet i denne rapporteringen.
Rådmannen redegjør for status på oppfølging av tekstvedtak fra HØP 2017 – 2020 og for status på tilsyn og forvaltningsrevisjon.

1.2 Forslag til vedtak

1. Tertialrapportering per 30.4.2017 tas til orientering
  2. Budsjettendringer vedtas i tråd med rådmannens forslag til budsjettjusteringer
  3. Ubrukte prosjektmidler i 2017 Tall Ship Race overføres til 2018
  4. Investeringsrammen og låneramme for Stavanger utvikling KF for 2017 justeres ned med kr 73 mill. til kr 89 mill. Lånerammen til Stavanger Natur- og idrettsservice KF til investeringer i 2017 justeres ned med kr 2 mill. til kr 0. Egenfinansieringen økes tilsvarende.
  5. Stavanger kommune garanterer med selvskyldnergaranti for lån på kr 3,5 mill. som Museum Stavanger AS (MUST) tar opp til finansiering av ombygging av foaje, publikumsområder og utstillingslokaler i Stavanger museum. Garantien gjelder for lånets hovedstol maks. kr 3,5 mill. med tillegg av 10 % av til enhver tid gjeldende hovedstol til dekning av eventuelle påløpte renter og omkostninger. Kommunens maksimale garantiansvar kan ikke overstige kr 3,85 mill. (kr 3,5 mill. + 10 %). Garantiansvaret reduseres i takt med nedbetalingen på lånet og opphører etter 15 år med tillegg av inntil 2 år, jf. garantiforskriften § 3. Rådmannen gis fullmakt til å utstede og påtegne garanti samt eventuelt andre dokumenter i denne forbindelse. Tilhørende kapitalkostnader beregnet til om lag kr 0,15 mill. finansieres innenfor allerede vedtatt ramme i 2017 knyttet til Nytt Norsk Grafisk Museum.
  6. Rogaland Rideklubb innvilges avdragsfrihet på lån med hovedstol på kr 2 mill. fram til 15.10.2018. Rådmannen gis videre fullmakt til å innvilge ytterligere ett års avdragsfrihet (15.10.2019) basert på en vurdering av egen-/arbeidskapitalen per 31.12.2017. Det skal påløpe renter i den avdragsfrie perioden.

Denne siden ble sist oppdatert 23. mai, 07:58.