I denne saken legger rådmannen frem en helhetlig gjennomgang av status per 30.4.2017 på perspektivene økonomi, ansatt, samfunn og bruker.
Skatteveksten i Stavanger ved utgangen av april er på 0,8 %, mens veksten på landsbasis er 6,3 %. Det er budsjettert med en negativ skattevekst i Stavanger i år på 1,6 %, jf. engangsinntekter fra tilpasning til skattereformen (særlig utbyttebeskatning) som ikke videreføres i 2017. Videre er det lagt til grunn lavere vekstimpulser i budsjettforslaget til skatteinngangen i Stavanger enn det som ble lagt til grunn i det nasjonale skatteanslaget. Dette henger sammen med betydelig høyere arbeidsledighet, samt lavere sysselsettingsvekst og befolkningsvekst enn landet for øvrig. Den siste tidens positive signaler fra næringslivet og redusert arbeidsledighet er viktige elementer for skatteinngangen, men det er fortsatt usikkerhet hvor sterkt disse signalene vil påvirke årets skatteinngang. Rådmannen foreslår ingen endringer i skatteprognosen på dette tidspunktet, men vil følge utviklingen fram mot tertialrapporteringen per 31.8.2017.
Frie inntekter foreslås redusert med kr 10,8 mill., mens skatteanslaget opprettholdes foreløpig. Lav befolkningsvekst, sysselsetting og lønnsvekst utfordrer vekstimpulsene i det lokale skatteanslaget.
Utarbeidede prognoser tilsier at det kan oppstå et samlet merforbruk i størrelsesorden kr 60 mill. på tjeneste- og virksomhetsområdene. Kr 44 mill. av disse skyldes økte utgifter til sosialhjelp,kjøp av avlastningstjenester og brukerstyrt personlig assistent. Oppmerksomheten på de pågående endringsprosessene opprettholdes med mål om å redusere merforbruket mest mulig ved utgangen av året.
På grunn av endret anmodning om bosetting av enslige mindreårige flyktninger foreslår rådmannen å nedjustere inntektsanslaget på integreringstilskuddet med kr 10 mill. med en påfølgende nedjustering av avsatt budsjettpost til bosetting av flyktninger. Også i 2017 har det igangsatte prosjektet ved Flyktningeseksjonen, vedtatt i HØP 2016-2019, for å søke etter personer som det kunne være mulighet for å kreve integreringstilskudd for etter år 1, gitt svært gode resultater. Det er hittil i 2017 inntektsført kr 21 mill.
Etter rådmannens forslag til budsjettjusteringer utgjør samlet disposisjonsfond kr 470,2 mill. og tilsvarer 4,9 % av foreslåtte justerte driftsinntekter i 2017. Budsjettert nettodriftsresultat vil være 0,9 %.
Rådmannen foreslår noen budsjettjusteringer i forhold til både endret fremdrift og finansiell endringer på investeringsprosjektene. Disse forslagene utløser et finansieringsbehov i år på kr 83 mill. utover vedtatt HØP 2017-2020 som finansieres ved bruk av udisponerte lånemidler fra 2016. Budsjettjusteringer medfører økning av investeringsnivået i bykassen fra kr 1,29 mrd. til kr 1,37 mrd. i 2017 (unntatt kommunale foretak). Egenfinansiering av investeringer blir 54 % mot vedtatt nivå på 58 % for 2017.
Det er per 30.4 sysselsatt 9 592 personer i Stavanger kommune på fastlønn som utgjør totalt 7 643 årsverk, og er 28 årsverk mer enn ved årsskiftet. For mars måned er sykefraværet for Stavanger kommune samlet på 8,5 prosent. Dette er en nedgang på 0,5 prosentpoeng fra februar måned. Sykefraværet er samtidig 0,7 prosentpoeng høyere i mars 2017 enn for samme måned i 2016.
Arbeidsledigheten per 30.4 er på 4,6 %. Antall sosialhjelpsmottakere har økt med 5,8 % sammenlignet med samme periode i fjor. Ulike folkehelseindikatorer er også innarbeidet i denne rapporteringen.
Rådmannen redegjør for status på oppfølging av tekstvedtak fra HØP 2017 – 2020 og for status på tilsyn og forvaltningsrevisjon.
Denne siden ble sist oppdatert 23. mai, 07:58.